České produkty mají ve Francii prestiž

Text Marie Chatardová Foto Shutterstock Publikováno
thumbnail Francie

Když jsme se asi před třemi lety věnovali v TRADE NEWS francouzskému exportnímu teritoriu, snad na žádné stránce nechyběl pojem průmyslový design a jeho české podoby. Tentokrát se zaměříme na prozaičtější, ale pro Francii neméně typickou problematiku, kterou je zemědělství, potravinářství a agrární technologie.

Loňský rok znamenal pro francouzskou ekonomiku povzbudivý impulz, jímž bylo překonání chronické stagnace. Zvyšující se spotřeba domácností a koupěschopnost Francouzů jsou tak velkou příležitostí pro české exportéry. Ti si v posledních letech již vybudovali na tamním trhu solidní pozice a přispívají ke každoročnímu nárůstu českých vývozů. Francie zůstává pro českou ekonomiku jedním z klíčových trhů a je naším pátým nejvýznamnějším obchodním partnerem s obratem téměř jedenáct miliard eur v loňském roce. České firmy přitom vyvážejí do Francie zboží v hodnotě kolem sedmi miliard eur, což je výrazně více, než činí francouzské dovozy.

Kromě tradičních sektorů, jakými jsou strojírenství a automobilový průmysl, se na dobrých výsledcích obchodu podílejí i české potravinářské firmy. Potravinářství sice nehraje ve francouzsko-české obchodní výměně stěžejní roli, přesto nabízí českým firmám zajímavé příležitosti.

Hlavní pilíř francouzské ekonomiky

Zemědělský a zpracovatelský sektor je nejvýznamnějším hospodářským odvětvím Francie s obratem převyšujícím 170 miliard eur. Svou vahou tak zastiňuje například automobilový, letecký nebo strojírenský průmysl. Síla francouzského potravinářství je patrná jak doma, kde jsou místní výrobci jednoznačně dominantními hráči, tak ve sféře francouzských vývozů. Jen v minulém roce dosáhl přebytek zahraničního obchodu Francie v této oblasti 8 miliard eur.

Francouzi jsou na své tradice v zemědělství a potravinářství hrdí a spotřebitelé na domácím trhu většinou preferují místní výrobky. Existují tedy vůbec možnosti, aby se zde české firmy prosadily?

Příležitosti se najdou vždy, ale je třeba se připravit na skutečnost, že místní trh je saturovaný a vysoce konkurenční. Cenová politika velkoobchodních řetězců a chování spotřebitelů vyvolávají tlak na ceny, které již třetím rokem klesají: jen v roce 2015 se u potravin snížily o 1,2 %, přičemž prim hrají diskontní řetězce s propadem cen o 4,5 %. Výsledkem jsou tenčící se marže celého francouzského potravinářského odvětví, které jsou nyní na svém čtyřicetiletém minimu. Tento trend logicky postihuje zejména zemědělce a výrobce a oslabuje jejich pozice vůči distributorům. Tlak obchodníků na dodavatele se promítá nejen do prodejních cen, ale také do dalších požadavků týkajících se například možnosti zařazení zboží do sortimentu obchodu.

České firmy vstupující na francouzský trh by měly proto pečlivě zvážit výběr dovozce nebo distributora tak, aby se dokázal prosadit v konkurenčním boji. Pro vytipování vhodných distributorů a předexportní konzultace se české firmy mohou obrátit například na Klientské centrum pro export, které jim společně s velvyslanectvím a kanceláří CzechTrade v Paříži vypracuje rešerše.

Ve Francii frčí polotovary a biopotraviny

Dalším trendem formujícím francouzský trh jsou měnící se spotřebitelské zvyklosti. Objemy prodejů zaznamenávají od roku 2005 průměrný růst 0,6 %, což ve velké míře odpovídá demografickým změnám a spotřeba na obyvatele prakticky stagnuje. Mění se však struktura nákupů – Francouzi utrácí stále větší podíl výdajů na jídlo za polotovary a konzervované výrobky. Růst segmentů potravinářství s vyšší přidanou hodnotou tak roste dynamičtěji na úkor nezpracovaných surovin. Spotřebitelé mají v čím dál větší oblibě také biopotraviny, jejichž trh expanduje desetiprocentním tempem každý rok a v současnosti dosahuje obratu 5,5 miliardy eur.

Větší možnosti prosadit se tedy mají především české firmy, které nabízejí zpracované potraviny s vyšší přidanou hodnotou. Zájem stoupá také u netradičních a specifických segmentů – již několik let rostou třeba dodávky šnečího masa a dalších produktů ze šneků z České republiky do Francie.

Příhodné je pozastavit se u rozdílů v chuťových preferencích, byť se jedná o čistě subjektivní a obtížně měřitelný fenomén. Obecně lze konstatovat, že Francouzi jsou zvyklí spíše na jemnější a přirozené chutě, které nejsou dodatečně zvýrazňovány. To se často týká u nás velmi rozšířené sladkokyselé úpravy pokrmů, která ve Francii v jednotlivých případech ustupuje slané variantě. I tenhle kulturní a zvykový aspekt je dobré prověřit a prokonzultovat s pracovníky agentury CzechTrade nebo naší ambasády v Paříži.

E-mail vás nenahradí

Francouzský obchodník preferuje věcné a konkrétní jednání a hodně dá na osobní kontakt. Není vhodné zahájit jednání s místní firmou výměnou e-mailové korespondence. Naše firmy by měly být připraveny i na větší časovou náročnost, kterou vyžadují zdejší obchodní jednání, a to kvůli ověření spolehlivosti a kvality nového partnera. S tím souvisí také důraz na reference a odpovídající certifikáty. Firmy by také neměly podcenit fakt, že znalost francouzštiny v komunikaci značně zjednodušuje obchodní případ. Úspěšní čeští exportéři proto často zaměstnávají pro komunikaci s francouzskými zákazníky frankofonní zaměstnance.

Vzhledem k důležitosti osobních vazeb je to právě pomoc při navazování kontaktů mezi českými a francouzskými firmami, která je jádrem proexportní podpory českého státu našim podnikům. Mezi nejvýznamnější pilíře patří již tradiční podpora české účasti na největším potravinářském veletrhu na světě, pařížském SIALu, který probíhá každý sudý rok v říjnu. V tomto roce bude hostit 6500 vystavovatelů a poskytne ideální příležitost pro otestování francouzského trhu a setkání s francouzskými firmami.

Česká ambasáda organizuje rovněž sektorové akce s regionálním zaměřením. Letos například pořádáme Český den v Monaku, který kromě prezentace produkce českých pivovarů a aktuálních trendů v pivovarnictví umožní českým společnostem setkat se s monackými distributory a vlastníky restauračních zařízení. Vzhledem k dynamickému rozvoji trhu pivních speciálů a trendu minipivovarů v jižní Francii se představitelé českých pivovarů budou moci setkat také s potenciálními odběrateli z francouzských regionů Azurového pobřeží.

Průnik na francouzský trh není jednoduchý a vyžaduje dobře připravené exportéry s kvalitními a konkurenceschopnými výrobky. Jeho potenciál však zatím není plně využit, přestože úspěchy jednotlivých českých výrobců svědčí o rostoucím významu Francie pro naše potravinářství.

Úsilí o prosazení českých výrobků na pulty francouzských obchodů aktivně napomáhá i česká ekonomická diplomacie. Obraťte se proto i vy na exportní konzultanty z Klientského centra pro export nebo oslovte velvyslanectví v Paříži. Jsme českým firmám plně k dispozici a velmi rádi budeme užiteční i vám.

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 3 / 2016 na straně 24—26.

Štítky Francie, Potravinářství, Zemědělství, Ekonomická diplomacie

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.