Německé strojírenství vloni dosáhlo rekordního obratu 220 miliard eur

Text Adam Jareš Foto Shutterstock a archiv CzechTrade Publikováno
thumbnail Německo

Právě ve strojírenství je Česká republika šestým nejvýznamnějším importérem do Německa. Tuzemské firmy s loňským vývozem ve výši více než 4 miliardy eur za sebou nechaly i země, jako je Japonsko nebo sousední Rakousko či Nizozemsko. Český strojírenský export k našemu největšímu obchodnímu partnerovi vloni meziročně narostl o téměř 10 procent. Do těchto povzbudivých čísel je nutné počítat i český vývoz, který přes Německo dále putuje do třetích zemí. Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR ve své loňské analýze například konstatovala, že reexporty do Číny přes Německo jsou vyšší než přímý český export. Řada tuzemských vývozců se tak vědomě a někdy i nevědomě přes Německo dostává na trhy, na které by to po vlastní ose nedokázali.

Inovace „made in Germany“

Německo je tradiční strojírenskou zemí, jejíž produkty jsou po celém světě synonymem kvality, inovací a spolehlivosti. Necháme-li stranou automobilový průmysl, jedná se především o obráběcí stroje, pohonnou techniku, vzduchotechniku, dopravní technologie, důlní a stavební stroje, zemědělskou techniku nebo potravinářské a balicí technologie.

Navíc strojírenský průmysl představuje v Německu také jedno z nejvíce inovativních odvětví. Výdaje na inovace se pohybují ve výši 10 % tržeb. Inovace jsou tu považovány za základ úspěchu a dávají výrobkům „made in Germany“ konkurenční výhodu před silnou zahraniční konkurencí. Netýkají se přitom pouze produktů a technologií, ale i procesů a aplikací, které jsou klíčové při snižování nákladů, rychlejších reakcích na požadavky zákazníků a zlepšování kvality.

Sourcing Days CzechTrade přinášejí milionové zakázky

Agentura CzechTrade zprostředkovává českým firmám nové obchodní příležitosti prostřednictvím dodavatelských fór, tzv. Sourcing Days. CzechTrade do Česka přiveze nákupčí zahraničních firem a propojí je s českými dodavateli, které pro ně vyhledá na základě jejich požadavků. Na tomto základě düsseldorfská kancelář CzechTrade ve spolupráci se svou pražskou centrálou v prvním pololetí letošního roku zorganizovala tři česko-německé kooperační burzy pro německé strojírenské společnosti Köbo Eco>Process, Bilstein a König PräzisionsTiefziehteile. Čeští exportéři diskutovali o zakázkách dohromady za několik desítek milionů korun.

Největší akcí tohoto formátu je již tradiční setkání českých dodavatelů s nákupčími německých firem Sourcing Day Tschechien v Plzni, které německé zastoupení CzechTrade letos organizovalo již posedmé. Stovka českých, převážně strojírenských firem dostala příležitost osobně hovořit se zástupci firem, jako je MT Aerospace, výrobce leteckých a kosmických systémů, Engel, jeden z celosvětově nejvýznamnějších výrobců strojů na zpracování plastů, nebo Mahle, která je s obratem 12 miliard eur a 77 tisíci zaměstnanci jedním ze světově nejvýznamnějších dodavatelů technologií v automobilovém průmyslu.

Podle Jiřího Markvarta, obchodního ředitele plzeňské Škody TVC, tedy zakázkové obrobny, jde o nejlepší akci pro firmy, které shánějí nové zákazníky: „Přijedou sem na jedno místo partneři, kteří chtějí něco konkrétního. Ostatními druhy akvizic, internetovými nebo veletrhy, oslovujete vždy nějaký okruh potenciálních zákazníků, ale nevíte, jestli mají zájem nebo ne.“ Škoda TVC díky burze získala už tři zákazníky. Loňský ročník Sourcing Day Tschechien umožnil uzavřít milionové kontrakty i firmě Vítkovice Heavy Machinery, která dodala pro projekt do Ázerbájdžánu pec na vápenec, nebo firmě SOPO z Modletic u Prahy, jež začala pro německou společnost vyrábět statory pro elektromotory.

Německé veletrhy zůstávají branou do celého světa

Další možnosti pro prezentaci českých výrobců poskytují oborové veletrhy, ve kterých je Německo světovou jedničkou. Německé veletrhy se mohou pyšnit i nejvyšší mírou internacionalizace, neboť na ně cílí doslova celý svět. Také několik stovek českých firem na ně jezdí každoročně vystavovat nebo se prostě jen podívat. Protože marketingová poučka „jezděte na veletrhy a poznejte nejen své zákazníky, ale i konkurenci“ platí v Německu dvojnásob.

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 4 / 2017 na straně 30-31.

Štítky Německo, Strojírenství, Podpora exportu

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.