Senioři jsou v kurzu

Publikováno

Do deseti let se zdvojnásobí počet podnikatelů starších 61 let, zájem o jejich služby ale zatím neklesá. Dva z deseti seniorů dokonce ještě uvažují o zahájení podnikání. AMSP ČR rozjíždí celospolečenskou aktivitu Silver Business, zaměřenou na podporu seniorů jak v samostatném podnikání, tak v jejich pracovním angažmá. Společně s ČSOB představuje průzkum, jak se staví starší podnikatelé k podnikání a jaký potenciál v nich vidí zaměstnavatelé. Nezávislé šetření mezi (pre)seniory a malými a středními podniky pro AMSP ČR provedla výzkumná agentura Ipsos.

Nadšená podnikatelská generace 90. let se dostává do důchodového věku. Z pohledu osob samostatně výdělečně činných (OSVČ) je z počtu 991 tisíc aktivních OSVČ3 již 190 tisíc starších 61 let, nicméně během deseti let jich bude v absolutním počtu dvojnásobek. Na druhé straně klesá tempo přírůstku mladých podnikatelů: zatímco ještě v roce 2016 bylo 20 % živnostníků mladších 36 let, o rok později to bylo jen 18 %. V tomto roce je tak poprvé více podnikatelů nad 61 let než do 36 let.

Podle průzkumu dokonce čtvrtina lidí v předdůchodovém věku a 15 % starších 64 let uvažuje o tom, že začnou podnikat. Jejich motivací je kromě finančních zdrojů rovněž snaha být společensky prospěšní a posílit svoji nezávislost. Nejpreferovanějšími obory podnikání jsou malý obchod, administrativa, pedagogika, drobná výroba a poradenství.

Atraktivní jsou senioři i pro zaměstnavatele, 82 % malých a středních firem zaměstnává pracovníky starší 55 let, přičemž se potvrzuje, že podniky dokáží využít jejich zkušeností, neboť ve 45 % jsou nad výkonnostním průměrem. Z hlediska mezd jsou většinou spíše na podnikovém průměru, shodují se oslovené firmy. Nejvíce si na nich zaměstnavatelé cení jejich zkušeností, spolehlivosti a zodpovědnosti. Naopak za slabší stránky považují menší rychlost, vyšší nemocnost a menší schopnost pracovat s novějšími technologiemi. Průzkum ukazuje, že firmy si uvědomují, že starší pracovníky neudrží na sliby růstu a komfortu, ale sázejí na jistotu, osobní vztahy a respekt. Vzájemně si potom vycházejí vstříc ve zkrácených úvazcích, dohodách, ale i v práci na IČO.

Karel Havlíček, předseda AMSP ČR, k tomu uvádí: „Udržet seniory v aktivní ekonomické činnosti se musí stát celospolečenským tématem. Jejich rychlý úbytek jakožto živnostníků by měl přímý dopad na obslužnost regionů, neboť jsou pilířem drobného obchodu, řemesla nebo malého zemědělství. Stejně tak by ale senioři chyběli i na trhu práce, protože tvoří nejenom spolehlivou a výkonnou pracovní sílu, ale v době minimální nezaměstnanosti jsou jednoduše nenahraditelní. Proto jsme zahájili celospolečenskou ofenzivu Silver Business s cílem motivovat seniory k ekonomické aktivitě.“

www.silverbusiness.cz

Zdroj: AMSP ČR

Celý článek najdete v tištěné verzi TRADE NEWS 3/2018 na str. 7.

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.