Do první ligy nás dostal vlastní výzkum a vývoj

Text Věra Vortelová Foto Archiv Galateku Publikováno

Výstupy Českého statistického úřadu o růstu exportu našich firem vyvolávají u veřejnosti určité rozpaky nad tím, zda nedávné obavy z výpadku ruských trhů nebyly víc mediálním humbukem než realitou. Čísla ale nevypovídají nic o cestě, která růstu předcházela.

Největší lakovací linka nákladních vagonů na světě je z Česka

„Na nezasvěcené to může dělat takový dojem. Ve skutečnosti se však za tím skrývá velké úsilí. V našem případě i mnoho nejistoty, jestli se podaří nahradit stávající odbyt v Ruské federaci novými zakázkami,“ kontruje generální ředitel společnosti Galatek Josef Kocián.

„V období krize v letech 2008 až 2009 nás převážně velké dodávky do tohoto teritoria vytáhly z odbytových těžkostí. Například projekt Uralvagonzavod Nižnij Tagil pro povrchové úpravy železničních nákladních vagonů a cisteren, který nemá svým rozsahem obdoby nejen v historii Galateku. Jde totiž o největší lakovací linku nákladních vagonů na světě. V období protiruských sankcí se nám naštěstí podařilo uplatnit více svých výrobků v tuzemsku i na trzích západní Evropy. Na přelomu loňského a letošního roku jsme realizovali zakázku v novém závodě japonského výrobce traktorů Kubota Farm Machinery ve francouzském Bierne nedaleko známého přístavu Dunkerque v hodnotě přes tři miliony eur,“ ohlíží se s jistou, byť momentální úlevou do nedávné historie Josef Kocián.

Přesto je patrné, že nejen jeho komplikace na ruském trhu stále mrzí: „Například Čína je pro nás příliš vzdálený a nepřehledný trh, kdežto Rusko je mnohem zajímavější. Jisté ochlazení vztahů jsme pocítili již v době, kdy se jednalo o radaru v Brdech, takže je přístup na ruský trh stále složitější. Chápu obavy našich zemědělců ze ztrát v Rusku, ale v porovnání s průmyslovými firmami jsou zanedbatelné. Galatek ztratil posouváním, oddalováním či rušením kontraktů v Rusku jen za jediný rok porovnatelné částky jako celé toto odvětví. Ve vztazích českých a tamějších firem nepředstavuje jediný problém rubl, ale zaseté semínko nedůvěry. Naštěstí se nám podařilo výpadky z ruského trhu nahradit, ale museli jsme obrat vyskládat z většího počtu menších zakázek, což je pracnější a nákladnější,“ konstatuje lídr ryze české firmy z Ledče nad Sázavou.

Umíme hromadné robotické lakování dílů

Za pětadvacet let existence se Galateku podařilo uskutečnit přes tři tisíce projektů jak v tuzemsku, tak v zahraničí. Portfolio se týká širokého spektra nejrůznějších odvětví: od hudebních nástrojů přes automobily a kolejová vozidla až po letadla.

Do nejvyšší ligy pak společnost postoupila v roce 2012, kdy uvedla do provozu výzkumné a vývojové pracoviště vybavené nejmodernějšími technologiemi. To jí umožnilo inovovat v podstatně vyšším tempu než do té doby a intenzivně se zabývat předvídáním vývoje v oboru.

Součástí pracoviště jsou progresivní technologie předúpravy povrchu, jako je tryskání sněhem (cryosnow), ožeh či ionizace. Dále je vybaveno dvěma roboty pro nanášení nátěrových hmot a vytvrzování UV lampami. Nechybí ani řada aplikačních zařízení a v neposlední řadě také laboratoř vybavená nezbytnými přístroji k ověření základních parametrů provedených povlaků.

Důležitou roli hraje kontrola vlastností nátěrových hmot a laků. Tím se firma posunula do kategorie dodavatelů, kteří jsou schopni zrealizovat i sofistikované linky hromadného robotického lakování dílů. Tato zařízení jsou technologicky a objemově velmi náročná. „Zejména při zakázkách pro automobilový průmysl je tato služba důležitá, protože naši partneři nedisponují tímto sofistikovaným zařízením ani časem na mnohahodinová testování. Zakázky na zařízení na hromadné robotické lakování UV laky nás posouvají do vyšší ligy,“ vysvětluje Josef Kocián.

Přes poměrně nestabilní měnovou a zahraničněpolitickou situaci ve světě se ledečskému Galateku loni podařilo se 112 pracovníky dosáhnout obratu v celkové výši 313 milionů korun. A zakázky za letošních prvních pět měsíců naznačují ještě příznivější vývoj. Dobrá finanční kondice firmě umožňuje profinancovat projekty z vlastních zdrojů, přesto potřebuje mít v zádech silného finančního partnera. „Komerční banka je naším finančním partnerem po celou dobu a můžeme se na ni stoprocentně spolehnout,“ dodává ředitel firmy.

Zákazníci jako v bavlnce

V době, kdy prakticky všechny firmy slibují potenciálním zákazníkům individuální péči, před i pozáruční servis a řešení na míru, zní tvrzení, že nějaká česká firma dokáže minimálně udržet krok v kvalitě a rozsahu služeb s německou konkurencí, nepříliš uvěřitelně. V případě malé inovativní firmy Galatek však nejde ani v nejmenším o nadsázku. „Naši servisní pracovníci jsou zákazníkům k dispozici sedm dní v týdnu 24 hodin denně a za nesrovnatelně výhodnějších podmínek než západoevropská konkurence,“ poznamenává k dostupnosti a flexibilitě služeb Josef Kocián.

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 4 / 2015 na straně 60—61.

Štítky Strojírenství, Inovace, Rusko, Francie

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.