S volšovýma rukama byste se u Blažků nechytli

Text Věra Vortelová Foto Archiv Blažek Glass Publikováno
thumbnail USA

Co myslíte? Kdy je člověk spokojenější? V téměř stoprocentně efektivním, komplexně automatizovaném provozu, kdy mačká jen tlačítka, nebo když kombinuje teoretické a manuální dovednosti s kreativitou a invencí? „Nedovedu si představit, že bych pracovala v kybernetickém provozu, nebo dokonce, byť materiálně zajištěná, neměla co dělat,“ poznamenala při naší procházce dílnami obchodní ředitelka společnosti Blažek Glass Barbora Hanousková.

Tatínek inovátor

U Blažků je to naštěstí jiné. V roce 1997 přišla rodinná firma z Poděbrad, jejíž tradice výroby a zdobení skla sahá až do 18. století, jako první na světě s objevem skleněného pilníku. „Autorem několika patentů byl otec současné jednatelky a syn zakladatele firmy Dalibor Blažek. Podnik, který byl potomkům vrácen v restituci, se nacházel ve velmi neutěšeném stavu a vyžádal si nemalé investice. Zmíněný unikátní objev zajistil společnosti ziskovost a umožnil další rozvoj. Hned po uvedení na trh oslovil výrobek nejen běžné uživatele, ale i odborníky,“ říká Barbora Hanousková.

V současné době exportuje Blažek Glass široký sortiment originálních skleněných pilníků různých velikostí a designu především do Německa, odkud se distribuují do dalších zemí Evropské unie. Dodávky na tamější trh představují skoro dvě třetiny firemní produkce. Zákazníky tvoří především kosmetické řetězce, lékárny, ale i běžní zákazníci.

S cílem diverzifikovat trhy věnuje firma stále větší pozornost nejen svým dosavadním odbytištím v Asii, třeba v Japonsku má vlastního českého obchodního zástupce, ale zejména v Severní Americe. Z celkového loňského obratu zhruba ve výši 52 milionů korun směřovalo na trhy USA a Kanady pouhých 1,5 procenta. „Letos se pohybujeme již na úrovni 7,5 procenta a doufáme, že bude tento trend pokračovat,“ slibuje si obchodní manažerka.

V roce 2011 vstoupil do povědomí spotřebitelské veřejnosti další inovativní výrobek – antibakteriální skleněný pilník Antibactif. Je potažen speciální vrstvou látek, které za přísunu pouhého denního světla dokonale rozkládají bakterie, viry a plísně. Firma ho vyrábí na základě exkluzivní licenční smlouvy s majitelem IP práv, registrovaných v řadě zemí světa. Na vývoji spolupracovala s vědci z Výzkumného centra pro nanopovrchové inženýrství.

CzechTrade fandí kráse s přidanou hodnotou

Poděbradská firma Blažek Glass byla letos se svou kolekcí ručně broušených křišťálových lamp vybrána odbornou porotou k účasti na prestižní přehlídce Designblok 2015.

Na designu čtyř dekorových řad pracoval vývojový tým firmy celý minulý rok a pro vývoj nerezových podstavců pro světla oslovil designérku Lenku Súkupovou. Spolupráce se uskutečnila na základě projektu Designem ke konkurenceschopnosti administrovaného proexportní agenturou CzechTrade. Fáze kresebných návrhů a analýzy současného stavu designu ve firmě byla podpořena částkou 56 tisíc korun, ale celkově přišel vývoj firmu na více než 150 tisíc korun. Realizační fáze byla velmi náročná mimo jiné i proto, že společnost experimentovala s touto kombinací materiálů poprvé a rovněž velmi záleželo na vhodném výběru elektrických komponentů.

„Díky zaujetí našich pracovníků jsme postupně vyřešili technické rébusy, ale tvrdým oříškem se ukázalo hledání zručného a ochotného výrobce kovových komponentů. Většina firem, jak samy říkají, musí vydělat na výplaty, a prostor pro invenci a zaujetí nad rámec maximálního standardního výkonu nemají v jejich strategii místo,“ líčí anabázi za jedinečností Barbora Hanousková.

Nicméně výsledkem úsilí těch zapálených jsou exkluzivní interiérové lampy, které působí zajímavě i za denního světla. A nepřinášejí jen estetický zážitek. Lze je vnímat také jako prostředek terapeutický, protože díky osazení RGB pásky s citlivými regulátory se dá přesně zvolit barva osvětlení v celém RGB spektru. Barvu světla lze ladit nejen tak, aby se hodila k celkové barevnosti interiéru, ale i tak, aby pozitivně ovlivňovala náladu lidí, kteří se v interiéru pohybují. Ve výsledku má blahodárný účinek: může povzbudit nebo navodit intimní atmosféru pro příjemný večer u sklenky vína.

Morphology Matte okouzlila i Ameriku

Lampy z této kolekce se již podívaly i po světě. Na trh je firma uvedla na veletrhu LuxeHome v Šanghaji v roce 2014. A již před zahájením veletrhu bylo jedno ze světel pod názvem Morphology Matte navrženo na cenu East Living Award za nejlepší produkt v kategorii dekorací.

Na dalším veletrhu NY Now v USA byla lampa řady Morphology Matte vybrána porotou designérů a organizátorů pro expozici Open House 2015 v jednom z trendů vyhlášených pro tento rok – Ephemera. „Jsme velmi pyšní, že zaujala v široké konkurenci přihlášených výrobků,“ těší se manažerka z uznání na prestižní akci, na níž společnost vystavovala čtyři nové řady dekorovaných světel s doplňkovým sortimentem z užitného skla. Na přípravné fázi veletržní účasti poděbradští skláři spolupracovali s kanceláří CzechTrade v Chicagu, která pro ně oslovila potenciální zájemce a sjednala několik důležitých schůzek s potenciálními distributory produktů v USA.

„Je naděje, že se na základě této spolupráce podaří veletrh NY Now zařadit mezi veletrhy dotované z prostředků fondů EU. Agentura CzechTrade by tak mohla vybudovat v srpnu 2016 na jeho dalším ročníku náš národní stánek. Finanční podpora by tak pomohla zúčastněným českým firmám pokrýt vysoké náklady spojené s účastí,“ dodává Barbora Hanousková.

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 5 / 2015 na straně 36—37.

Štítky USA, Sklářský průmysl, Rodinná firma, Design, CzechTrade

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.