Aby západní firmy neslízly smetanu aneb Kam zmizeli čeští kluci zamilovaní do aut?

Text Věra Vortelová Foto archiv AUFEER DESIGNU Publikováno
thumbnail Česká republika thumbnail Slovensko

Do roku 1989 byl český průmysl bohatě saturován konstruktéry a vývojáři, z nichž řada založila a dodnes vede vlastní firmy, konkurenceschopné na světových trzích. Za pouhou generaci se situace radikálně změnila. „Naše ekonomika nemusí do budoucna zůstat v roli subdodavatele. Stačí, aby se podpora technických oborů stala klíčovým společenským tématem,“ soudí výkonný ředitel nadnárodní společnosti AUFEER DESIGN Martin Zabadal, který absolvoval Technickou univerzitu v německém Magdeburku.

Zakladatelé firmy Jan Plachý a Karel Lang se hned od počátku zaměřili zejména na Čechy, kteří získali své znalosti a dovednosti v oblasti vývoje dopravních prostředků v zahraničí, chtějí se vrátit domů a využít svůj znalostní potenciál v některé z tuzemských společností.

Po založení firmy v roce 2000 se obrátili s nabídkou svých služeb na Škodu Auto, která byla do té doby v oblasti vývojových řešení odkázána na spolupráci s nadnárodními, převážně německými firmami, které si diktovaly vysoké ceny. „Nabídli jsme stejně kvalitní know-how a ve srovnání se zahraniční konkurencí jsme byli velmi konkurenceschopní. Vzhledem k zoufalému nedostatku pracovníků – jen technických pozic máme neobsazených osmdesát – má náš 340členný tým velmi pestré národnostní složení,“ naráží na notorický problém tuzemského pracovního trhu Martin Zabadal.

Slovák z Pininfariny

A chodby společnosti skutečně připomínají babylon jazyků. Například z dvaadvaceti designérů pochází jedenáct z různých zemí, mimo jiné z Argentiny, Německa, Francie nebo Číny. Dva z nich se mohou pochlubit působením ve věhlasném italském studiu Pininfarina, kde již od třicátých let minulého století vznikají návrhy nejluxusnějších aut.

„Jedním z nich je od ledna 2015 šéfdesignér a hlavní stratég v oblasti designu Braňo Maukš s osmi lety zkušeností s prací na projektech pro Ferrari. A není to zdaleka jediný Slovák v našem týmu. Před šesti lety jsme navázali spolupráci s Technickou univerzitou v Košicích. Prezentujeme naši společnost a hledáme mezi tamějšími studenty talenty, které ještě neoslovila naše konkurence, což je v Česku a na západním Slovensku běžné, a nabízíme jim různé pozice. Společně se Škodou Auto, jíž náš nápad poohlédnout se po pracovnících na východním okraji EU oslovil, každoročně pořádáme pro košické studenty exkurze k nám do AUFEER DESIGNU a do ‚škodovky‘ a ve výsledku se o uchazeče o práci v automobilovém byznysu dělíme,“ reaguje manažer na náš údiv, kolik pozornosti AUFEER DESIGN a jeho početně silné personální a náborové oddělení na svých webových stránkách věnuje geograficky vzdálené vzdělávací instituci.

Slovensko je sice nejproduktivnější zemí v počtu automobilů vyráběných na hlavu, ale absolventům škol nabízí tamější trh stále ještě málo vývojových příležitostí. Proto řada z nich hledá uplatnění v zemích na západ od své vlasti.

Být školicím centrem přijde na pěkné peníze

„Cílem AUFEER DESIGNU byl vždycky vývoj sofistikovaných produktů. Jenomže dostupnost kompetentních pracovníků na českém trhu je z našeho pohledu katastrofální. Jezdíme po školách a přesvědčujeme rodiče, aby své děti dali na technické obory, protože jsou perspektivní. Ale kvůli nezájmu státu a veřejnosti v uplynulém čtvrtstoletí je minimálně jedna generace ztracená. Přitom před revolucí byl skoro každý kluk blázen do aut, chtěl být automechanikem nebo jít na průmyslovku,“ krčí nechápavě rameny někdejší student ČVUT a absolvent magdeburské Technické univerzity.

„Přitom vedle máme Německo, do něhož proudí největší objem našeho vývozu. Minimálně v automobilovém průmyslu je největším tvůrcem know-how, které bychom mohli přesunout k nám a dál ho rozvíjet. Ale místo abychom si vzdělávali vlastní lidi, nadáváme, že zůstáváme montovnou, přicházíme o přidanou hodnotu a smetanu slíznou firmy na Západě. Například Češi se Škodou Auto a spoustou subdodavatelů již mají kompletní vývojový a výrobní řetězec,“ říká výkonný ředitel české společnosti, který do svých devětadvaceti let, kdy nastoupil do AUFEER DESIGNU, působil jako konstruktér a IT manažer v Mercedes-Benz Engineering.

Neustále jezdit po školách, vysvětlovat, přesvědčovat. I tak se headhunterkám z AUFEER DESIGNU daří získat nové odborníky. Jenomže v posledním roce jim je čím dál víc přeplácí a přetahuje konkurence z řad výrobců automobilů a komponentů. „Přicházíme hlavně o zkušené pracovníky a přivádíme si juniory, takže fungujeme tak trochu jako školicí centrum. A to stojí spoustu peněz. Nouze o zaměstnance vede k tomu, že si někteří říkají o neadekvátní odměnu. V globálním světě někdy ani to nestačí, a proto přemýšlíme nad dalšími a dalšími benefity, jimiž bychom získali loajalitu pracovníků. To je jediná cesta, jak obstát v době, kdy je na trhu málo techniků a vychovat další bude trvat ještě aspoň generaci,“ hodnotí bez iluzí situaci na českém pracovním trhu Martin Zabadal. A my trochu kroutíme hlavou nad tím, kam až dnes zaměstnavatelé vycházejí svým zaměstnancům vstříc. Tady mohou například někteří brát do práce i svého psa nebo kouřit na pracovišti.

Karta se obrátila: Číňané nakupují komponenty v Německu

Převratnou změnu může i v České republice co nevidět přinést boom v průmyslové automatizaci, který je již patrný zejména v automobilovém průmyslu. „Nasazování robotů, včetně kolaborativních, sleduji v automobilkách na Západě již delší dobu a naše firma se na těchto zakázkách, převážně v oblasti svařování povrchového plechu, podílí,“ říká manažer společnosti, která patří mezi pár firem certifikovaných pro svařování a lemování exteriérových plechů, a dodává: „Když jsem byl posledně v Audi, říkali mi, že ještě před dvěma lety museli lisovací nářadí vyrábět v Číně, protože se tam pořídilo levněji, a v Německu ho zapracovat. Dnes to funguje obráceně. Číňané si ho objednávají v Audi. Německé podniky dělají tak produktivně a kvalitně, že se Číňanům vyplatí nakupovat komponenty od nich.“

Když se před sedmnácti lety objevil AUFEER DESIGN na scéně, tvořilo společnost s velkou vizí pět nadšenců. Nyní tato vývojová a konstrukční značka pokrývá komplexními řešeními jak oblast automotive, tak kolejových vozidel a letectví na trzích zemí EU, Asie a Ameriky. Letos v červenci se například na vysokorychlostní trati Norimberk–Ingolstadt– –Mnichov poprvé objevila kompletní souprava vlaku NIM Express s dvoupatrovými vozy z produkce firmy Škoda Transportation. Návrh designu pochází právě z mladoboleslavské AUFEER DESIGN.

Během pouhých tří let od založení se společnost vypracovala na druhou pozici mezi tuzemskými dodavateli vývojových prací pro oblast automotive a kolejových vozidel. Časem rozšířila své portfolio ještě o náročnou kategorii leteckého průmyslu. V současné době je jedním z mála dodavatelů vývojových prací pro lehké cvičné proudové letadlo L-39 New Generation pro Aero Vodochody. Konkrétně se její konstruktéři a výpočtáři podílejí na vývoji křídla a trupu. Tím ale ambice AUFEER DESIGNU nekončí. Uchází se o certifikaci Evropské letecké agentury (DOA), a chce tak své služby zatraktivnit jak pro producenty letadel, tak jejich subdodavatele. Jako držitel tohoto náročného osvědčení pro systém řízení managementu kvality pro letecký a kosmický průmysl získá možnost ucházet se o zakázky na dodávky produktů a služeb, včetně ověřování způsobilosti výrobků subdodavatelů pro další průmyslové zpracování, po celém světě.

Výmluvných sedmnáct let spolupráce

Když v roce 2006 zfúzoval AUFEER DESIGN se společností Matador, která předtím odprodala divizi výroby pneumatik koncernu Barum Continental, vznikl z hlediska komplexnosti portfolia na českém a slovenském trhu ojedinělý celek v oblasti vývoje automobilů. Otevřely se pobočky na Slovensku a v Mexiku, posílil zákaznický servis v Německu, Itálii, Číně, Rusku a dalších zemích.

Jak provoz, tak vývojové zázemí však vyžadují značné finanční prostředky. „Na financování velkých projektů probíhajících až dva tři roky, mimo jiné na stavby svařovacích linek pro Škodu Auto, využíváme po celou dobu své existence služeb Komerční banky. Ne náhodou byla až do konce loňského roku naším jediným finančním partnerem. Protože nás v nejbližší době čekají značné investice související s výstavbou a náročným vybavením Design centra, rozhodli jsme se diverzifikovat rizika zapojením ještě další bankovní instituce. Ve finále bychom měli být jediným subjektem ve střední a východní Evropě, který bude tak všestranným technologickým zázemím disponovat,“ skicuje Martin Zabadal budoucnost firmy.

Text: Věra Vortelová

Foto: archiv AUFEER DESIGNU

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 4 / 2017 na straně 26-28.

Štítky Strojírenství, Německo, Design, automotive

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.