Když v polovině července do Česka poprvé zavítal prototyp vojenského víceúčelového transportního letounu KC-390 společnosti Embraer, byla to bezesporu jedna z leteckých událostí roku. A to nejen pro fanoušky letectví, kteří v hojném počtu pozorovali na okraji letiště Vodochody jeho přílet a zkušební lety, ale také pro představitele společnosti Aero Vodochody, která se podílí na vývoji a výrobě letadla, jež se má stát konkurentem známých amerických Herculů.
Kromě zástupců ministerstev obrany a zahraničí, kteří se zúčastnili zkušebních letů, dostali možnost prohlédnout si letadlo důkladně zvenčí i zevnitř rovněž představitelé pojišťovny EGAP. Ta totiž poskytla pojistku na úvěr od České exportní banky, kterým Aero financovalo vývoj a výrobu náběžné hrany křídla a také výrobu všech dveří, nákladní rampy a zadní části trupu. „Je úžasné, že se EGAP může podílet na takto neuvěřitelných projektech,“ uvedl během prohlídky generální ředitel pojišťovny Jan Procházka. Pojistkou v přibližné hodnotě 670 milionů korun EGAP v tomto případě podpořil vývoz za více než 7,9 miliardy korun.
28 miliard na letecký průmysl
Ostatně státní pojišťovna má v podpoře exportu výrobků leteckého průmyslu bohatou tradici. Od roku 2005 uzavřela v tomto odvětví pojistné smlouvy za více než 28 miliard korun. To odpovídá exportu o hodnotě přesahující 62 miliard. Největší podíl uzavřených pojistek – přes 80 procent – připadl na Spojené státy americké, kam například společnost Aero Vodochody vyvezla desítky vrtulníků Sikorsky. Rovněž Aeru pak EGAP pojistil v letech 2014 a 2015 vývoz proudových letounů L-159 do Iráku.
EGAP ale pomohl vývozu i u mnohem menších zakázek. Příkladem může být dodávka radarového systému do Indonésie, kterou pojistil za více než 200 milionů korun. Ve spolupráci s americkou exportní agenturou US EXIM pak EGAP zajistil vývoz v řádech milionů korun u amerických letadel do Brazílie, která byla vybavena motory vyrobenými v České republice.
Mezinárodní spolupráce
U samotného letounu Embraer KC-390 je pro český letecký průmysl důležité to, že se Aeru podařilo prosadit v tvrdé mezinárodní konkurenci. Česko se tak zařadilo po bok Argentiny, Portugalska a Brazílie, které tento letoun společně vyvíjely. A státní podpora hrála v úspěchu české společnosti důležitou roli: „Bez ní se letecké programy v dnešní době dělat nedají,“ uvedl v roce 2014 pro agenturu ČTK tehdejší prezident Aera Ladislav Šimek. Podle ministra obrany Martina Stropnického přinesl kontrakt pro Aero do české ekonomiky nová pracovní místa a podpořil export. „Znamená pro Českou republiku vznik 400 nových pracovních míst a roční vývoz do Brazílie v hodnotě téměř jedné miliardy korun,“ uvedl v roce 2015 na leteckém veletrhu v Brazílii Stropnický.
Aero podepsalo smlouvu s Embraerem před pěti lety a je to jeho již druhý kontrakt tohoto druhu. Předtím se firma podílela na vývoji a výrobě pevné náběžné hrany křídla pro letadla společnosti Bombardier. Nicméně samotný Embraer uzavřel kontrakt o vývoji nového dopravního víceúčelového letounu s brazilským vojenským letectvem (Brazilian Air Force – FAB) již v roce 2009 během brazilského leteckého veletrhu. Studie letounu byla zveřejněna na stejném veletrhu ještě o dva roky dříve.
Podle Hospodářských novin se cena nového stroje odhaduje na částku 85 milionů dolarů. Kromě Brazílie, která si již objednala 28 strojů včetně logistické podpory, projevily o letouny zájem i další země. Embraer uvádí, že v současné době eviduje zájem o koupi z ostatních zemí na celkem 32 letadel. O nákupu dvou strojů uvažuje i česká armáda.
První stroje v roce 2018
Embraer si odbyt nového letounu nezajišťuje sám. Spojil se kvůli tomu s americkým Boeingem. V roce 2013 se obě společnosti dohodly, že Boeing bude mít na starosti prodeje a marketing nového letounu ve Spojených státech, Velké Británii a na vybraných trzích Středního východu. Letos pak firmy uzavřely další dohodu, podle které bude brazilská společnost zodpovědná za dodávky letadel a Boeing se bude starat o jejich servis.
Nový Embraer poprvé opustil výrobní hangár v říjnu 2014 a po náročných testech absolvoval zkušební vzlet v únoru následujícího roku. Od té doby probíhají letové testy, v jejichž rámci navštívil v červenci i Česko. Pokud vše půjde podle plánu, počítá brazilský výrobce s tím, že certifikace dokončí na konci příštího roku a během první poloviny roku 2018 začne dodávat objednané letouny.