Když chcete ty nejlepší hráče, nemůžete hrát druhou ligu

Text Mårten Runow Foto Performia Publikováno

Už téměř třicet let se snažím vnášet do oblasti personalistiky zdravý rozum. Výběr zaměstnanců stavíme spolu s pobočkami Performia a klienty po celém světě na předchozích výsledcích spíš než na otázkách, které nikam nevedou. Při vedení lidí pracujeme s jejich potenciálem a ochotou, protože dovednosti je většinou možné se doučit. Jak se ale pozná, že je člověk vybraný podle všech těchto kritérií dostatečně dobrý, aby zvládal tempo týmu, do kterého nastoupil?

Read in English

Jak přesně poznám, že je nováček dostatečně produktivní právě pro náš tým? Co když vidím, že má potenciál, ale jeho tempo je na nás prostě pomalé?“ zeptala se mě ředitelka marketingu a PR naší české pobočky. „Podívej se třeba na fotbal,“ řekl jsem jí. „Když budeš nabírat hráče do fotbalového klubu Sparta Praha, budeš chtít někoho, kdo je produktivní, silně zaměřený na dosažení cíle, rychlý a týmový. Asi nebudeš stát o člověka, který na tréninku řekne: ‚Uf! Ten míč je moc daleko a já jsem dnes moc unavený na to, abych ho doběhl.“

Pojďme se na to ale podívat z druhé strany. Tenhle hráč může třeba trochu talentu mít, a když se připojí k týmu v nižší lize, skvěle do něj zapadne. Z toho jasně vyplývá, že když fotbalový klub dělá nábor nových posil, musí přemýšlet o tom, zda jsou hodně produktivním týmem s vysokými požadavky a každodenním tvrdým tréninkem, nebo jsou spíš týmem, který rád hraje fotbal, trénuje třikrát do týdne, a když se jim někdy něco podaří, jsou za to vděční. Asi je jasné, že jde o dva velmi odlišné přístupy.

Firma jako fotbalový klub?

Ve sportu je tohle mnohem lépe vidět, ve firmě by to ale mělo fungovat stejně. Pokud firma hrající čtvrtou ligu chce někoho z ligy první, bude to dost těžké – nejen ho vůbec najít, ale také udržet. Proč by měl prvoligový hráč chtít hrát s týmem z ligy čtvrté?

Z toho nám pro svět byznysu vyplývá, že čím vyšší ligu hrajete, tím atraktivnější jste pro produktivní lidi. Když se stále posouváte, vylepšujete procesy a produkty, snažíte se věci dělat stále efektivněji, vaše statistiky jdou nahoru, pořád lidi motivujete k lepším výsledkům a nejste leniví, pak to všechno přitahuje podobný typ lidí, hráčů, kteří chtějí být součástí skvělého týmu.

Takže rada ke zmíněné otázce zní následovně: upřímně si sami pro sebe řekněte, jakou ligu vaše firma hraje. A v souvislosti s novým členem vašeho týmu se pak zeptejte: „Je jeho produktivita dostatečná na to, aby hrál tuhle ligu s námi? Je schopen držet s námi krok?“

Jak změnit ligu?

Možná jste teď zjistili, že vaše firma hraje nižší ligu, než byste si představovali, a říkáte si, jak to změnit. V praxi jsme už viděli mnoho firem, které udělaly velmi rychlý skok vpřed. Vzpomeňte si třeba na Facebook, o kterém v únoru roku 2004 ještě nikdo nic nevěděl, a na konci roku už měl milion uživatelů. S dnešními komunikačními nástroji a technologiemi je možné všechno. Co je ale v takovém pokusu o velký skok zásadní? Určitě je to schopnost dodávat víc, než lidé očekávají. A druhou neméně podstatnou složkou úspěchu jsou ti správní lidé na palubě. Už jsem nejednou viděl start-up, který vyletěl do nebes, ale protože neměl ty správné lidi, velmi rychle zase spadl na zem.

Pokud se tedy chystáte zlepšit svou hru a posunout ji o velký kus dopředu, ujistěte se, že máte v týmu produktivní, ochotné lidi, kteří jsou nadšení pro věc. Pokud nějací z nich mají už teď pomalé tempo, ukažte jim jejich výsledky, fakta a statistiky. Když jsou šikovní, jen ne dostatečně pro vás, uvidí to sami. S těmi dalšími to možná bude o kus složitější, ale i to se dá vyřešit. A hrajete-li už teď první ligu, nezapomeňte, že i ti nejlepší lidé potřebují dobrého lídra, který jim udává směr. Bez něj to v týmech nefunguje.

Text: Mårten Runow

Foto: Performia

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 4 / 2021 na straně 81.

Štítky Personalistika

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.