Neshody s pojišťovnou nemusí vést k soudu

Text Martin Mokran Foto archiv ČAP Publikováno

Spotřebitelé, kteří řeší spor v oblasti neživotního pojištění s některou z pojišťoven na českém trhu, mají již rok možnost vyřídit záležitost mimosoudní, a tedy efektivnější cestou. Tehdy totiž zahájila činnost Kancelář ombudsmana České asociace pojišťoven. Ta se stala jedním ze subjektů, které Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR oprávnilo k mimosoudnímu řešení spotřebitelských sporů.

Vychází se z premisy, že na základě dobré vůle a aktivního přístupu obou stran lze spor urovnat časově i finančně méně náročnou cestou a předejít soudnímu řízení. „Podobné instituce fungují podle směrnice na ochranu spotřebitele i v řadě jiných členských států Evropské unie. Věřím, že vyřešení sporné záležitosti smírnou cestou, zdarma a do tří měsíců je pro spotřebitele atraktivní,“ říká výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek. Náklady na provoz kanceláře hradí Česká asociace pojišťoven, tzn., že žádná pojišťovna nemá na chod kanceláře přímý vliv. Kancelář se věnuje sporům z neživotního pojištění s výjimkou povinného ručení (poškozený totiž není smluvní stranou pojistné smlouvy). Za první rok působení už kancelář úspěšně vyřešila celou řadu sporů.

Prvním ombudsmankou je docentka Alena Macková, právnička a expertka na mimosoudní řešení sporů, působící na Právnické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Ke své roli říká: „Jsem ráda, že se podílím na rozšíření systému alternativního řešení spotřebitelských sporů. Podle mého názoru má být soudní řízení krajní, nikoliv první možností řešení sporů.“

A jak celý proces probíhá? Stížnost musejí stěžovatelé nejprve adresovat pojišťovně nebo zprostředkovateli pojištění a teprve poté, a to nejpozději do jednoho roku, se mohou obrátit na Kancelář ombudsmana ČAP, která si vyžádá stanovisko pojišťovny. Případ pečlivě analyzuje a stranám navrhne dohodu.

Za návrh se neplatí žádný poplatek a řešení trvá maximálně 90 dnů (déle jen výjimečně, je-li případ složitý). Probíhá-li mimosoudní řešení sporu a spotřebitel v něm řádně pokračuje, neběží promlčecí lhůta. Strany tak mají klid na nalezení vzájemně přijatelného řešení. Spotřebitel má zároveň možnost řízení kdykoli ukončit a obrátit se na soud.

Text: Martin Mokran

Foto: archiv ČAP

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 1 / 2020 na straně 71.

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.