Holding MOTOR JIKOV GROUP je nejenom předním českým producentem plnicích stanic pro stlačený zemní plyn (CNG), ale sám jej také při svém provozu využívá. Až 80 procent jeho vozového parku pohání právě CNG, využití pak nachází i u vysokozdvižných vozíků. A společnost díky tomu ročně šetří miliony korun.
Téma úspor je blízké každé firmě. Reálná snaha o efektivní chod se ale ne vždy potká s úspěchem a manažeři ve svých úvahách o šetření často míří do míst, která se dotýkají samotných zaměstnanců. Do firmy to vysílá negativní signál, který se v krajním případě může neblaze projevit na pracovních výkonech celého týmu.
K úsporám přitom vedou i elegantní cesty, díky nimž je zaměstnanci vůbec nepocítí a firma navíc jako bonus získá nálepku ekologicky přívětivého podniku. Podobně jako strojírenský a slévárenský holding MOTOR JIKOV GROUP s více než 1,5miliardovými ročními tržbami a zhruba tisícovkou zaměstnanců, jehož společnost MOTOR JIKOV Strojírenská produkuje mimo jiné plnicí stanice CNG, tedy stlačeného zemního plynu. A když už plynové stanice vyrábí, rozhodla se tento moderní a „zelený“ pohon využít i u své firemní flotily.
Úspory vozového parku
„Náš holding využívá CNG u manažerských a referentských služebních vozidel a dále u manipulační techniky, zejména vysokozdvižných vozíků,“ říká ředitel divize Montáže MOTOR JIKOV Strojírenská Jiří Slíva s tím, že k dnešnímu dni už 80 procent vozů holdingu může jezdit na stlačený zemní plyn. Přínosy jsou zřejmé. Odborníci považují CNG za jednu z nejčistších alternativ k naftě či benzinu, jelikož snižuje emise oxidu uhličitého až o 25 procent a emise oxidu dusíku až o 95 procent.
Druhý fakt jistě potěší každého finančního ředitele, protože má na fungování firmy konkrétní dopad. Stlačený zemní plyn je totiž podstatně levnější, a to i v porovnání s kapalným plynem – LPG. Oproti benzinu přináší úsporu až 50 procent, v porovnání s dieselem se jedná zhruba o 35 procent, což potvrzuje i Jan Kocourek, manažer prodeje technologie CNG: „U vysokozdvižných vozíků je úspora provozních nákladů padesátiprocentní, u vozového parku pak oproti standardním benzinovým motorům kolem 40 procent.“
Miliony navíc
MOTOR JIKOV GROUP využívá vozy na CNG z koncernu Volkswagen, zejména pak ty české značky. V jeho flotile nejčastěji naleznete modely VW Passat, Škoda Octavia GTec, Škoda Citigo nebo VW Caddy. V minulosti šel cestou předělání pohonné soustavy, což u CNG vycházelo na zhruba 40 tisíc korun v závislosti na modelu, nicméně posledních pět let již pořizuje výhradně tovární CNG vozy přímo od výrobce. Jejich cena je srovnatelná s benzinovými. „Provozem na CNG ušetříme v porovnání s využitím konvenčních motorových paliv více než dva miliony korun ročně,“ vypočítává Jan Kocourek.
CNG pak šetří i díky tomu, že je v podstatě nezcizitelný, plyn si totiž nepřelijete z nádrže do kanystru jako v případě benzinu či nafty. Pro někoho drobnost, ale i s tím je třeba kalkulovat. Další úsporou je osvobození CNG vozidel od silniční daně a těšit se lze i na plánované slevy na dálniční známky.
Síť plnicích stanic houstne
Mnoho lidí i firem se od CNG odvrací z prostého důvodu: obávají se řídké sítě plnicích stanic. MOTOR JIKOV má sice vlastní plnicí stanice ve svých areálech, ale ani menší firmy, kterým se tato investice nevyplatí, nemusí zoufat. Situace u veřejných stanic se v posledních letech rapidně zlepšuje. Zatímco ještě v roce 2011 bylo v Česku jen zhruba 40 plnicích stanic CNG pro motorová vozidla, loni to podle Českého plynárenského svazu bylo už 145 stanic. Nabídka kopíruje rostoucí poptávku po této pohonné hmotě; jen společnost E.ON, která v Česku provozuje téměř dvě desítky plnicích stanic CNG, hlásí meziroční růst zájmu o 53 procent. Loni tak bylo celkově pro dopravu spotřebováno 60 milionů kubických metrů tohoto plynu.
A sílící trend bude pokračovat. V Česku jen loni přibylo přes 3500 osobních vozů na CNG a dohromady už jich na tuzemských silnicích jezdí více než 15 tisíc. Důležitou roli kromě firem a domácností hrají i veřejné peníze. V ulicích měst čím dál častěji spatřujeme autobusy poháněné právě CNG, v Česku jich ke konci roku už byla tisícovka. I proto se má podle Českého plynárenského svazu počet veřejných plnicích stanic už v příštím roce přehoupnout přes 200.
Bezpečnější než benzin i LPG
Druhá obava se pak točí kolem bezpečnosti. To ale často pramení z neznalosti problematiky. Mnoho lidí totiž překvapí, že CNG je bezpečnější než ostatní paliva. „Zemní plyn je oproti kapalným palivům, tedy benzinu, naftě či LPG, lehčí než vzduch a teplota vzplanutí i vznícení u zemního plynu je oproti benzinu mnohonásobně vyšší,“ vysvětluje Jan Kocourek. Plynové nádrže natlakované na 200 barů jsou pak z odolného materiálu a procházejí náročnými testy. „Ještě před zamontováním do vozu je každý zásobník zkoušen na tlak 300 barů, proti roztržení je odolný až do tlaku 500 barů,“ říká Jan Kocourek jako zástupce zkušeného výrobce plnicích stanic CNG.
Je tedy patrné, že pohonu CNG se nemusí nikdo obávat. Naopak, rozšiřující se síť plnicích stanic dává příslib do budoucna, že vaši pracovníci již nebudou muset pečlivě plánovat své pracovní cesty kvůli značné vzdálenosti mezi jednotlivými stanicemi. A celá firma – ať už velká, či ta nejmenší – ušetří nemalé peníze.
„Pro ekonomicky smýšlející manažery firem, které provozují jakékoli dopravní prostředky, by CNG vždy mělo být v popředí zájmu vzhledem k jednoznačné a ověřené úspoře nákladů na pohonné hmoty,“ uzavírá Jan Kocourek.
Zdroj: www.byznys-energie.cz
Foto: archiv E.ON