Mít kousek Švýcarska u sebe doma? Je to snadno možné, a to díky české rodinné společnosti JUST CS. Ta přináší na náš trh kosmetiku Just a potraviny a doplňky stravy Nahrin, které se rodí právě ve Švýcarsku a pyšní se kvalitou pověstnou pro tuto zemi.
„Když jsme kdysi dávno začínali, měli jsme Just jako ‚vedlejšák‘,“ vzpomíná zakladatel a jednatel společnosti JUST CS Jiří Lízálek starší. „Den v kanceláři a odpoledne i večer s Justem. A rozhodně jsme nevěřili, že ten ‚vedlejšák‘ vydrží tak dlouho.“
Za víc než třicet let se společnost vypracovala mezi lídry přímého prodeje, a to díky etickým pravidlům a hluboce zakořeněným hodnotám. Důvěřují jí desetitisíce spokojených poradců a zákazníků, u nichž se často láska k Justu předává z generace na generaci.
Ten „divný způsob“ prodeje
Příběh JUST CS se začal psát v roce 1990, když na pražském letišti v Ruzyni přistálo letadlo švýcarských aerolinií s ředitelem exportu švýcarské společnosti JUST Guidem Lenherrem na palubě. Cílem jeho návštěvy byl podnik zahraničního obchodu Chemapol, který se zabýval dovozem a vývozem chemikálií v tehdejší ČSSR a následně v ČSFR. Pan Lenherr zamýšlel Chemapolu nabídnout zastoupení značky JUST na československém trhu.
A k nabídce také došlo. Guido Lenherr se seznámil s Jiřím Lízálkem st., který měl v Chemapolu jako ředitel úseku mimo jiné na starosti i dovoz a vývoz kosmetiky. Ten však nemohl jeho nabídku přijmout, protože Chemapol neměl ve svém portfoliu zastupování zahraničních firem.
„Ale rozhodl jsem se, i pod tlakem rozbíhající se svobodné doby, pomoci panu Lenherrovi sám,“ vypráví Jiří Lízálek st. „I přesto, že kosmetika Just byla na tu dobu extrémně drahá, a navíc se prodávala takovým ‚divným způsobem‘, který se u nás v té době možná už trochu rozjížděl, ale já jsem o tom v podstatě nic nevěděl.“
A tak v listopadu 1991 vznikla společnost JUST CS, exkluzivní distributor produktů Just v tehdejším Československu. Výrobky se začaly prodávat prostřednictvím přímého prodeje. I když si pod ním často mnozí dosud představí „všelijaké techniky“, jde o osobní formu prodeje, kdy poradce je v kontaktu se zákazníkem a poskytuje mu nejen výrobek, ale také poradenství. Zajímá se o něj, o jeho potřeby a často mezi nimi vzniká dlouhodobý vztah.
V roce 1995 společnost přibrala pod svá křídla doplňky stravy a potraviny od další švýcarské společnosti Nahrin. Tím byl sortiment JUST CS kompletní. Na Olej z 31 léčivých bylin, nápojový koncentrát Narosan borůvka, Koření z bylin a mořské soli, Eucasol či Tymiánový krém se dnes spoléhají tisíce českých domácností.
Nejoblíbenější produkty českých zákazníků
Téměř stoletá tradice
V době, kdy byly tyto výrobky v Česku novinkami, měly už v zemi pod Alpami vybudovány skvělé renomé. Není divu – vždyť švýcarský JUST založil už v roce 1930 Ulrich Jüstrich. Nejprve se jeho firma věnovala výrobě kartáčů a na kosmetiku přešla až v období druhé světové války, když materiál na výrobu kartáčů nebyl dostupný. Od té doby až dosud sídlí ve Walzenhausenu – městečku na pomezí švýcarsko-rakouských hranic u Bodamského jezera uprostřed nádherné přírody regionu Appenzell.
A jak to bylo s Nahrinem? Tato rodinná firma vznikla v roce 1954 ve švýcarském městě Sarnen a vyráběla polévky a koření. Založil ji sice někdo jiný než pan Jüstrich, ale zakladatelé neměli následníky, a tak se Nahrin dostal o dvacet let později do vlastnictví Jüstrichů.
V současnosti se řízení obou firem věnuje už třetí generace této rodiny. Udržuje hodnoty, které vytyčil její zakladatel. Ctí tradici ověřených a fungujících produktů, ale zároveň věří vědě a výzkumu a aktuálně znalosti aplikuje při vývoji nových produktů. Je neuvěřitelné, že JUST příští rok oslaví už devadesáté páté narozeniny a Nahrin slavil letos sedmdesátku.
Partnerství, které funguje
A spolu se svým švýcarským partnerem roste i společnost JUST CS. Dnes má přibližně sedmdesát zaměstnanců v Praze na centrále a okolo deseti tisíc aktivních poradců, kteří se věnují prodeji a poradenství. Dceřinou společnost JUST SLOVENSKO tvoří téměř třicet zaměstnanců v Martině a přibližně tři a půl tisíce aktivních poradců, kteří přinášejí produkty Just lidem na Slovensku.
„Ať už se v Čechách nebo na Slovensku řekne Just, jsme vnímáni jako love brand, jako kvalita, vstřícnost, péče o partnera. A je jedno, jestli partnerem je zákazník, zaměstnanec anebo poradce. V našich hodnotách máme zakotvenu jako jednu z pěti zájem o člověka. Snažíme se to propisovat do celé firmy a myslím, že se to docela povedlo,“ vysvětluje současná hlava společnosti Jiří Lízálek mladší. „Každoročně mezi českými a slovenskými zákazníky skončí více než 1 200 000 našich produktů, takže se dá říct, že v každé čtvrté rodině mají jeden produkt z Justu.“
Zdroj: JUST CS