Zachraňujeme staré řemeslo

Text Tereza Knířová Foto Archiv Makro Publikováno

S nositeli prvního titulu MAKRO Dobrý podnikatel Jitkou a Richardem Kantovými jsme si povídali o jejich netradiční firmě a snech o záchraně památky s velkou historickou hodnotou.

Co vás přivedlo k podnikání?

Jitka: Již před dvaceti lety jsme začali vyrábět a restaurovat vitráže. Vlastně jsme tehdy nevěděli mnoho o vitrážích ani podnikání, ale hnala nás láska k tomuto krásnému starému řemeslu. Chtěli jsme výtvarně tvořit a v lepším případě za to dostat i peníze. Po prvním roce jsem však otěhotněla, a protože práce bylo celkem dost, po porodu syna se firmy ujal manžel, který byl tímto krokem přinucen opustit práci ve strojírenské továrně.

Richard: Postupně se nám podařilo vybudovat firmu se 17 zaměstnanci a vyváželi jsme naši práci do Nizozemska.

Ovlivnila vás nějak ekonomická recese?

Jitka: Během krize jsme přišli téměř o všechno. Báli jsme se, že nás položí, a až teď se postupně vzpamatováváme z tříletého útlumu. Zákazníci z Německa a Nizozemska začali znovu objednávat a vyhráli jsme velkou zakázku pro galerii z New Yorku, kde to vypadá i na delší spolupráci.

Gratulujeme! Takže budoucnost vidíte optimisticky?

Richard: Ano. Doufáme, že se nám podaří navázat na naše předchozí úspěchy. Plány máme velké.

Jitka: Příští rok budeme reprezentovat Českou republiku na výstavě EXPO 2015 v Miláně. Na podzim vystavujeme v Toskánském paláci v Praze a zřejmě by v příštím roce tato výstava měla přejít do Číny. Pak nás ještě čekají dva veletrhy v Německu.

Co vás podnikání naučilo?

Jitka: Pracovala jsem pět let jako učitelka výtvarné výchovy, ale když jsem přičichla k vitrážím, věděla jsem, že je to můj osud, a šla jsem si za ním. Dnes již vím, že to není jen o umění, ale i o vnitřní disciplíně a zodpovědnosti nejen k sobě, ale i k zaměstnancům a klientům.

Kromě podnikání máte i další projekt…

Jitka: Před krizí jsme zakoupili od církve za korunu kostel sv. Jiljí v Libyni v havarijním stavu a založili jsme občanské sdružení na jeho záchranu. Sháníme dotace, sponzory a také přispíváme ze svého, abychom kostel zachránili.

Jaké máte s kostelem plány?

Richard: I když chrám ještě není rekonstruován, zpřístupnili jsme ho turistům a pořádáme v něm kulturní akce. Nejde nám jenom o samotnou stavbu, ale chceme kostelu vrátit život. Plánujeme v něm otevřít unikátní vitrážové muzeum evropského významu. Postupně vyrábíme obrovský vitrážový strop z přesných kopií oken z jednotlivých období.

Jitka: My jsme takový kraj vysídlenců, kraj bývalých Sudet. Lidé u nás mají někdy problém komunikovat mezi sebou a trochu tam chybí pocit sounáležitosti a pospolitosti. Náš kostel pomáhá, aby lidi našli k sobě cestu.

Co pro vás znamená výhra v soutěži Dobrý podnikatel?

Jitka: Je to úžasné. Já jsem vůbec nečekala, že bychom to mohli vyhrát. Není to cena jenom pro nás. Je to cena pro všechny, kteří nám pomáhají a angažují se v našem projektu. A těch naštěstí není vůbec málo.

Richard: Cena nám také pomůže pokročit s opravou kostela. Zatím se nám povedlo jej zastřešit, zajistit statiku, vybudovat novou podlahu a opravit presbytář. Nedávno však do něj udeřil kulový blesk. Z odměny, kterou jsme teď v rámci soutěže získali, koupíme hromosvod a pořídíme novou elektroinstalaci.

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 5 / 2014 na straně 69.

Štítky MSP

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.