Hořická společnost Altran CZ, dříve Swell, je v povědomí odborné veřejnosti spjata převážně s automobilovým průmyslem. To obnáší vývoj, prototypy a testování. Díky postupnému růstu však dnes cílí i na řadu dalších odvětví. Co to všechno přináší, na to jsme se zeptali šéfa prototypové dílny Radka Bulíčka.
Co nabízí například vaše prototypová dílna?
Altran se prototypům věnuje už téměř dvacet let a po celou tu dobu jsme nejvíc propojeni s vývojem osobních automobilů. Toho nyní využíváme a rozšiřujeme naši expertizu i na další dopravní prostředky. Zaměřujeme se především na plechové strukturální díly karoserií a obráběné celky.
Můžete přiblížit stavbu prototypových dílů?
Jako vstup dostaneme od zákazníka tvary dílu, který máme vyrobit. Do procesu zapojujeme široké spektrum specialistů, od konstruktérů přes výpočtáře po výrobní profese. Navrhneme lisovací nástroje, které musíme také vyrobit. To děláme hlavně na CNC obráběcích strojích. Následuje odladění nástroje pod lisem, tak abychom vyráběli díly, které svou kvalitou odpovídají zadání.
Co se děje dál?
Pokračuje se například svařováním sestav, kontrolou, měřením a zpracováním měřicích protokolů. V samotném závěru dostává zákazník díly nebo sestavy, které montuje do svého prototypového automobilu.
Které díly to bývají?
Díl, který máme hodně rádi a jímž se často zabýváme, je nosič palubní desky. Tedy jakási centrální tyč s řadou různých držáků, na nichž jsou uchycené komponenty jako airbagy, rádio nebo sloupek volantu. Pro nás je tento díl zajímavý tím, že se jedná o poměrně komplikovanou svařovanou sestavu – zapojíme do něj prakticky všechny technologie a druhy práce, které v prototypové výrobě máme.
Nedávno jsme pracovali například na testování prototypů bočních dveří: nejmenovanému zákazníkovi jsme dodávali sestavu dveří z plechových a 3D vytištěných dílů a dalších nakupovaných komponentů jako závěsů zámků a skel. Takto sestavené dveře pak procházely řadou zkoušek v naší zkušebně, od cyklických testů až po únavové zkoušky v různých klimatických podmínkách.
Prozraďte nám, co je vaší přidanou hodnotou, trumfem?
Komplexnost služeb a to, že finální výstup dokážeme dodat velmi rychle. Od chvíle, kdy dostaneme od zákazníka data, bývá svařená sestava hotová většinou za tři až šest týdnů. To obnáší vývoj a výrobu nástrojů, zajištění materiálu a realizaci finálního produktu. Dosahujeme toho díky obrovským zkušenostem a sehranému týmu lidí. Jednotlivé úkony musí následovat bez přestávek a výkyvů po sobě, nemůžeme si dovolit větší prodlevy. Využíváme plánovací systém, který nám říká, jak si která zakázka stojí, kolik času zbývá na dodání a jestli termín stíháme.
Co dalšího vyrábíte?
Specifickým produktem jsou zkušební přípravky, které umožňují uchytit testované díly tak, aby bylo možno realizovat požadované zkoušky. Využíváme symbiózu se zkušebnou i se specialisty na konstrukci testovacích přípravků. Ve finále dodáváme buď do naší zkušební laboratoře, nebo přímo zákazníkům na míru navržené a odladěné přípravky. Ty musejí projít výpočtovým ověřením, aby při samotných zkouškách nedocházelo k negativnímu ovlivňování výsledků přípravkem. Opět tu jde o čas, na dodávku přípravků se klasicky dost spěchá, ale díky zkušenostem a souhře všech zúčastněných termíny dodávek stíháme.
Dřívější Swell se nedávno stal součástí velké světové značky Altran. Co se z vašeho pohledu změnilo?
Příchod Altranu velice výrazně rozšířil spektrum zákazníků, na něž můžeme cílit, a umožnil investice do technologií, které jsme už zavedli nebo aktuálně zavádíme. Výsledkem toho je, že zákazníkům nabízíme nové typy služeb: od CNC obrábění velkých obrobků až po nové typy velice specifických zkoušek.
Ještě k automobilovému průmyslu, kdo jsou vaši největší zákazníci?
Už od počátků firmy byla velkým klientem mladoboleslavská Škoda, portfolio se postupně – i díky Altranu – rozšířilo nejen na Volkswagen nebo Renault, ale i na dlouhou řadu výrobců komponentů.
Ale pracujete i pro zákazníky z jiných oblastí než automotive, je to tak?
Ano, vedle osobních aut se věnujeme i dalším segmentům, jako jsou nákladní vozy, autobusy, železniční doprava nebo letectví. To jsou nyní obory, kde vidíme největší potenciál dalšího uplatnění naší odbornosti a zkušeností.
Zdroj: Altran
Foto: archiv Altranu