Jako dlouholetý člen top managementu holdingu CE Industries vzal na sebe její expanzi na srbském trhu v dosud neprozkoumaném segmentu rychloobrátkového zboží (FMCG). S Romanem Kratochvílem, CEO firmy Beohemija, která je tradičním srbským výrobcem čisticích prostředků, jsme mluvili mimo jiné o významu a přínosech této akvizice, která pro český průmyslový holding představuje vůbec první akvizici v sektoru FMCG, a strategickém významu srbského trhu v budoucích plánech skupiny.
Read in English
CE Industries dosáhla v krátké době významných úspěchů v regionu střední Evropy a Balkánu. Co k tomu podle vás nejvíc přispělo?
Churchill jednou řekl, že tajemstvím úspěchu v životě není dělat to, co milujete, ale milovat to, co děláte. A ukazuje se, že politika skupiny CE Industries významu tohoto výroku plně odpovídá. Prioritou je pro nás týmová práce, efektivní řízení a poskytování prostoru mladým lidem, aby mohli do činnosti firmy vnášet svou energii, nápady a profesní identitu. To je samozřejmě něco, co aktivně podporuje náš „první mezi rovnými“, tedy majitel CE Industries Jaroslav Strnad, lídr, který předtím získal mnoho zkušeností při budování impéria Czechoslovak Group. I když se v případě Beohemije jedná o jiné odvětví, Jaroslav Strnad měl vizi, plán a strategii pro rozvoj CE Industries v regionech střední a východní Evropy.
Dalo by se říct, že ve vašem úspěchu hraje svou roli i štěstí?
Někdo by mohl říct, že velkou roli hraje i štěstí, které může významně ovlivnit výsledek v klíčových okamžicích, ale já bych vyzdvihl spíš odvahu a průběžnou práci, která pak přináší na daném trhu důvěryhodnost a uznání jak vedoucím pracovníkům, tak i celému týmu. To je jasně patrné na příkladech firmy Beohemija, ale i Đuro Đaković, které pro holding CE Industries představují klíčové akvizice.
Srbsko jako klíč k západnímu Balkánu
Uvádíte, že Srbsko je pro vás strategicky významný trh. Čím přesně?
Srbsko je mezinárodně známé jako klíčový trh západního Balkánu, přičemž jeho poloha mu dává zvláštní význam pro regionální spolupráci a další rozvoj v tomto teritoriu.
Vzhledem k tomu, že jednou z hlavních oblastí podnikání CE Industries je oprava a montáž nákladních vagonů, jsou investice do železnice jako ekologického způsobu dopravy zásadní. Tím je zajištěno, že všechny vagony, které projíždějí Srbskem nebo které zde zastavují, mají řádnou údržbu. Z pohledu tohoto segmentu stojí také za zmínku, že Srbsku v současnosti chybějí dostatečné kapacity s evropskými certifikacemi.
I proto se plánuje zřízení opravárenského centra, kde by skupina CE Industries mohla poskytovat místní služby na evropské úrovni. Nedávno se v Bělehradě uskutečnil kulatý stůl, kde se sešly významné české a srbské společnosti s klíčovými státními představiteli. To ukazuje otevřenost k prezentaci úspěšných firem, jako je Beohemija, a hledání dalších příležitostí ke spolupráci. Jsem přesvědčen, že v blízké budoucnosti budou uzavřeny nové dohody.
Ve vaší strategii je patrný důraz na udržitelnost, inovace a spolupráci s předními dodavateli. Jak konkrétně tyto principy ovlivňují vývoj vašich produktů a značek?
Stejně jako každá významná průmyslová skupina i CE Industries má vypracovanou strategii cirkulární ekonomiky a ESG. Průkopníkem v rámci naší skupiny je chorvatská společnost Đuro Đaković, která aktivně sleduje emise skleníkových plynů z výrobních procesů. Naše slovenská společnost Zberné suroviny Žilina je zase lídrem v recyklaci odpadů. Beohemija jako přední výrobce čisticích prostředků aktivně vyvíjí produkty z udržitelných surovin, s recyklovatelnými obaly a za využití energeticky úsporných technologických procesů.
V závěrečných fázích vývoje máme nyní kompaktní čisticí prostředky pro praní ve studené vodě a rychlé praní, stejně jako rychle rozpustné tablety do myčky. Tyto inovace budou představeny příští rok při relaunchi značky SPIN a našich prémiových značek Duel a ultraprémiové Deus.
Areál společnosti Beohemija v srbském Zrenjaninu
Beohemija je korunovační klenot skupiny CE Industries
Rok 2023 jste pro firmu Beohemija označil za rok odvahy, změn a nastavování dlouhodobých cílů. V jakém duchu se zatím nese letošek?
V sektoru FMCG musíte být odvážní a rozpoznatelní na trhu. Lidé oceňují tradiční přístup, poctivost a spolehlivost, které nabízíme vedle neustálé inovace produktů a získávání nových spotřebitelů po celé Evropě. Klíčové je pro nás rozšiřovat distribuci – to je ale zároveň finančně i marketingově velmi náročné. Každá značka ze Srbska čelí mnoha výzvám, protože tu není loajální spotřebitelská základna a trh je vysoce nasycený.
Jako managing partner CE Industries a CEO Beohemija bych popsal rok 2024 jako rok nebojácné expanze. Rok 2025 by pak měl být rokem zásadních inovací ve všech oblastech. Beohemija letos slaví 30. výročí, nebo jak tomu říkám já, „30 let partnerství“. Jako každá společnost měla své vzestupy a pády, z nichž se učila a rostla, ale to by nebylo možné bez podpory jejích spotřebitelů, odvahy jejích dodavatelů a věrnosti jejích distributorů.
V letošním roce tedy slaví Beohemija své třicáté narozeniny jako korunovační klenot skupiny CE Industries a jako firma, která je podle mnoha měřítek jednou z nejúspěšnějších společností v celém našem portfoliu.
Beohemija, potažmo CE Industries, expanduje na nové trhy, včetně Česka či Rumunska. Jaké výzvy při tomto vstupu očekáváte a jak se na ně připravujete?
Vstup na jakýkoli trh se řídí principy launch managementu, mezi které se řadí seznam témat, úplný mix marketingových nástrojů, testy, POS materiály či chytré ATL kampaně – to vše zajistí úspěšné uvedení na trh. Beohemija má svůj specifický přístup, ale stejně jako žádný šéfkuchař neprozradí tajnou přísadu svého nejlepšího jídla, nemohu ani já odhalit tajemství, jak získáváme důvěru a srdce našich nových spotřebitelů.
K získání pozice na nových exportních trzích, mezi které se řadí i Česká republika, využíváme sílu značky Duel a bohaté zkušenosti získané v průběhu let spolu s podporou místních distribučních a marketingových partnerů. Sortiment firmy Beohemija má na jedné straně prokázanou autenticitu a kvalitu a na druhé straně je cenově dostupný. Věříme, že bude vynikat také díky své inovativnosti a že čeští spotřebitelé ocení hodnotu a spolehlivost, kterou Duel přináší do každé domácnosti.
Rád bych také na tomto místě zdůraznil bilaterální podporu, které se nám dostává při propagaci produktů a inovací celé skupiny CE Industries. Zejména jsem vděčný za aktivity organizované českým velvyslanectvím v Bělehradě a jeho ekonomickým oddělením. To nám usnadňuje komunikovat kvalitu našich produktů a také pořádá řadu B2B schůzek na podporu neustálé spolupráce v mnoha směrech.
Za rozhovor děkuje Jana Jenšíková a Daniel Libertin
Foto: archiv CE Industries