Naše firmy jako mistři propagace aneb reklama k obchodu patřila a patří

Text Text: Dušan Pavlů Publikováno

Management firem na území ČSR byl v období první republiky velice výrazně ovlivněn americkým podnikatelským duchem. Reklama byla proto vnímána jako nedílná součást manažerských rozhodnutí. Z toho, jak firmy uměly podporovat svou značku a své produkty a jak je dostaly na výsluní nejen v tuzemsku, ale i ve světě, by se dnešní marketingová oddělení mohla učit. Proto je škoda, že velké množství historických informací – tak cenných a inspirativních – zatím zůstává ležet v archivních regálech.

Výjimku tvoří například firmy Baťa, Škoda, Jawa, svoji reklamní historii prezentovala před nedávnem velkou výstavou v Ústí nad Labem firma Schicht. Přitom pohled do časopisů o reklamě první republiky, jako byl ORO – Organizace, reklama, obchod, TYP – časopis pro moderní podnikání, Průkopník úspěšného podnikání a další, přesvědčivě dokládá významné výrobní a obchodní úspěchy aktivní reklamní komunikace, podporu značek i vytváření pozitivního image u spousty dalších firem.

Každé lidské společenství je mentálně ukotvené ve struktuře vlastní kulturní identity, a je proto schopné rozumět symbolickým významům, které si samo vytvořilo. Nepochybně mezi ně patří výrobní a obchodní ochranné známky, firemní reputace přenášená z generace na generaci a řada dalších hodnot, které jsou spojeny s reklamními aktivitami. Je přitom s podivem, že se v naší společnosti zatím jen sporadicky pracuje s tímto množstvím informací a s ohromným historickým bohatstvím.

Proto hledáme firmy, které mají o historii reklamy zachovanou dokumentaci a chtěly by se o ni podělit. Právě se totiž připravuje publikace, která bude první průřezovou historickou studií o vývoji reklamní praxe v segmentu B2B i B2C na našem území v širokém záběru vývoje reklamní teorie, profesního vzdělávání, vzniku reklamních agentur a nových reklamních profesí, institucionalizace v profesních spolcích, jako byl Reklub, praxe reklamy ve firemní obchodní politice a v celé řadě dalších oblastí, včetně profilů významných osobností doby – J. Brabce, L. Sutnara, J. Solara, F. Munka, K. Matějíčka, V. Poštolky, J. Vichnara a řady dalších.

Text: Dušan Pavlů

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 1 / 2021 na straně 51.

Štítky Reklama, Výzva

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.