Šest zemí za deset dní. Třicítka českých byznysmenů má za sebou nejnáročnější zahraniční misi, kterou kdy Hospodářská komora ČR co do počtu navštívených států vypravila. Účast ve velkých tendrech Škody Transportation, zakázky pro Aero Vodochody a Aircraft Industries nebo dodávky tramvají či elektrárenských zařízení – to jsou některé z obchodních příležitostí českých firem za miliardy korun, o kterých se po návratu podnikatelské mise mluví. Exportní pojišťovna EGAP se se zainteresovanými exportéry dobře zná. Jejich vývoz do zahraničí podpořila svými pojišťovacími a záručními produkty již dříve. Nyní se další spolupráci EGAPu nejen s nimi otevírají nové možnosti. Tentokrát na Filipínách, v Indonésii, Singapuru, ve Vietnamu, v Kazachstánu a Uzbekistánu. V zemích, které navštívil vládní speciál za účasti českého premiéra Petra Fialy na konci dubna.
„Osobně jsem se účastnil řady jednání, která svědčí o vysoké připravenosti českých dodavatelů a o autentickém zájmu na straně druhé. V tuto chvíli se s českými exportéry a jejich partnery v Asii bavíme o reálných zakázkách v hodnotě miliard korun,“ vypočítává Marek Dlouhý, místopředseda představenstva EGAPu.
Zájem o české technologie ostatně potvrdil i předseda vlády Petr Fiala. „Na místě jsme uzavřeli jednadvacet kontraktů nebo memorand o další spolupráci. Zájem o naše letadla nebo automobily je obrovský a hmatatelný, půjde o desítky miliard korun pro české podnikatele,“ uvedl po návratu z cesty pro Deník s tím, že kromě dopravních systémů či vojenské techniky je zájem také například o informační technologie.
„Musím říct, že pan premiér Fiala se podnikatelům opravdu věnoval a otevíral jim ve všech zemích dveře. Současně musím dodat, že Česká republika má v tomto regionu zjevně dobré jméno, protože ve všech zemích byl o české firmy velký zájem,“ řekl prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý.
Podpis dohody EGAPu a Development Bank of Kazachstan usnadní pojišťování českého exportu a investic směřujících do Kazachstánu i vzájemnou spolupráci obou ekonomik
Filipíny, Indonésie, Singapur, Vietnam
Během Česko-filipínského podnikatelského fóra v Manile bylo podepsáno Memorandum o porozumění mezi Hospodářskou komorou ČR a Philippine Chamber of Commerce and Industry. „Filipíny vnímám jako perspektivní zemi pro obchod a cílem této mise je prohloubit možnosti spolupráce obou zemí a navázat nové kontakty,“ uvedl po podpisu Vladimír Dlouhý. Vývoz tuzemských firem na Filipíny má dlouhou tradici. Přímo v Manile jezdí 73 tramvají, jejichž dodávku do Indonésie v hodnotě 88,4 milionu dolarů pojistil EGAP. Tentokrát se po jednáních hovořilo především o příležitostech pro výrobce letadel a také pro české zbrojaře.
Do Indonésie v nedávné minulosti exportéři vyvezli s podporou EGAPu například elektrárenskou turbínu či radarový systém. Současný potenciál země je ale mnohem větší. Při schůzce s premiérem Fialou v Jakartě vyzval indonéský prezident Joko Widodo české firmy, aby se podílely na projektu nové indonéské metropole Nusantary. Ta má v budoucnu nahradit přelidněné a znečištěné hlavní město Jakartu. Český premiér pak také připomněl zájem tamních leteckých dopravců o 17 českých civilních letadel L 410 z Kunovic. Právě Aircraft Industries je přitom prvním českým exportérem využívajícím speciální garanci EGAP Plus. „Asie je pro nás velmi nadějným potenciálním obchodním partnerem, v mnoha zemích tohoto regionu se dynamicky rozvíjí obor letecké dopravy,“ poznamenal k zárukám již v únoru Jiří Podpěra, prezident společnosti OMNIPOL, která leteckého výrobce vlastní.
V Singapuru se české firmy účastnily byznys fóra. „Singapur je důležitým finančním centrem a zároveň lídrem při zavádění ekologických technologií. Může se tak stát jak odběratelem, tak i odrazovým můstkem pro vývoz do okolních zemí,“ dodal Marek Dlouhý.
„Vrcholem cesty byl z mého pohledu asi Vietnam, kde patrně i vlivem velkého počtu občanů této země v České republice byl zájem místních firem o setkání s českými podnikateli enormní. Dostalo se nám i velmi vřelého přijetí ze strany vládních činitelů. To považuji za velký úspěch i z toho důvodu, že Vietnam je nejrychleji rostoucí zemí regionu jihovýchodní Asie,“ řekl Vladimír Dlouhý. Také největší zakázka posledních let pojištěná EGAPem směřuje právě do této země. Jedná se o dodávku dvanácti nových letounů L-39NG výrobce Aero Vodochody. Ze současných jednání v Hanoji ovšem nejhlasitěji rezonuje budování výrobního závodu Škody Auto v provincii Quang Ninh.
Místopředseda představenstva EGAPu Marek Dlouhý (uprostřed) a generální ředitel společnosti ŽĎAS Pavel L. Cesnek na byznys fóru v Jakartě
Kazachstán a Uzbekistán
V kazachstánské metropoli Astaně Marek Dlouhý a jeho protějšek z Development Bank of Kazachstan podepsali za přítomnosti premiérů obou zemí smlouvu o spolupráci mezi oběma institucemi. Dohoda usnadní pojišťování českého exportu a investic směřujících do Kazachstánu i vzájemnou spolupráci obou ekonomik. „DBK je silná kazachstánská banka, jejíž participace může usnadnit realizaci nebo zajištění financování českého vývozu na náročný kazachstánský trh. S DBK jsme již delší dobu ve styku a uzavřená smlouva by měla dosavadní spolupráci ještě více podpořit,“ doplnil za EGAP Dlouhý. V současnosti do Kazachstánu Češi s EGAPem vyvážejí například potravinářský granulát.
„Podpora domácích politiků přímo v zahraničí je skvělá věc, protože tamní firmy chtějí vidět, že český stát za českými exportéry stojí. Kazachstán je velice zajímavý trh a je dobré na něm být. Je patrné, že řada našich firem právě například Kazachstánem částečně nahrazuje výpadek ruského trhu,“ vysvětluje viceprezident Hospodářské komory Michal Štefl.
Podle Petra Fialy je Kazachstán pro Česko perspektivní nejen z pohledu exportérů, ale také kvůli svým nerostným zásobám. „Klíčovým tématem mých rozhovorů bylo posílení spolupráce v energetice, Kazachstán patří mezi naše největší dodavatele ropy, a to je v současné energetické situaci důležité. (…) Kazachstán má velké zásoby uranu, který bychom mohli využít pro naše jaderné elektrárny,“ uvedl na tiskové konferenci s českými novináři v Astaně. Na veřejnost se tam také dostaly informace o zájmu těžařů o vozy Tatra či o zapojení společnosti Škoda Transportation do několika tamních tendrů. V minulosti pojistil EGAP pro Skupinu Škoda například dodávku tramvají do lotyšské Rigy za 1,5 miliardy korun.
Nové zakázky vyhlíží společnost Škoda Transportation také v Uzbekistánu, kde se účastní tendru na dodávku 34 moderních vlaků. V současné době je perspektivní investicí podpořenou EGAPem v této zemi například byznysové centrum Czech House v Taškentu. To má poskytnout potřebné zázemí tuzemským exportérům právě v této zemi.
Text: Jan Černý, tiskový mluvčí EGAPu
Foto: archiv Úřadu vlády ČR a EGAPu