Více než pěti set schůzek se na letošním ročníku Dubai Airshow zúčastnili zástupci českých firem z leteckého a kosmického průmyslu. Dvanáctka vystavovatelů z řad velkých holdingů i malých společností se v listopadu prezentovala na půdě nového konceptu české národní expozice o dvou patrech, kterou představilo Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s resorty obrany a zahraničí a Asociací leteckého a kosmického průmyslu (ALKP) již letos v létě na veletrhu Paris Air Show.
Pod jednou střechou v doposud nebývalé kooperaci česká expozice hostila zástupce civilního a vojenského průmyslu. Vedle finalistů Aero Vodochody a Aircraft Industries byl přítomen státní opravárenský podnik LOM Praha a jeho dceřiná společnost VR Group, nechyběly firmy ERA a Mesit ze skupiny Omnipol, technologický holding LPP, specialisté na nedestruktivní testování z firmy Radalytica, výrobce leteckých podvozků Charvát AXL ani CSG Aerospace. Absolutním nováčkem na českém stánku byla společnost Zuri, která vyvíjí hybridně-elektrické letadlo s kolmým startem. Na společné „české adrese“ v Dubaji přistály také obchodní týmy PBS Velká Bíteš a MGM Compro.
Ve světovém kontextu se letošní ročník dubajského leteckého veletrhu zapsal triumfem amerického Boeingu nad francouzským Airbusem, kdy Američané stihli do čtvrtého dne veletrhu podepsat objednávky na trojnásobek letadel, než kolik se jich podařilo prodat Francouzům. Na veletrhu, jehož aktuální osmnáctý ročník hostil přes 1400 vystavovatelů z více než devadesáti pěti zemí, ovšem ve svých kategoriích bodovali i Češi. V prostorách dubajského výstaviště posunuli svůj byznys zase o kus dál při jednáních se stávajícími i potenciálními novými partnery.
Vysoko v oblacích
Z hlediska futuristických technologií je z uzavřených smluv mediálně nejvděčnější ta mezi českým technologickým holdingem LPP a emirátskou společností Calidus, která se týká cloud-seeding systému pro letoun B-250. Jedná se o systém, s nímž je stroj schopen poroučet možná ne větru, ale rozhodně dešti. Řízeně odpalovanými flary totiž umí nechat vypršet mrak tam, kde je deště zapotřebí, a zamezí mu ve vypršení nad místem, kde se déšť naopak nehodí. Pokud se tak mrak blíží kupříkladu k městu, kde by způsobil záplavy, systém jej „shodí“ mnohem praktičtěji na místě, které potřebuje závlahu.
Se společností Calidus, pro jejíž letouny už vyvíjí a vyrábí podvozky česká společnost Charvát AXL, nalezl na Dubai Airshow společnou řeč i státní opravárenský podnik LOM Praha a jeho dceřiná společnost VR Group. Otevřela se zde totiž možnost k dalšímu jednání ohledně výcvikových leteckých simulátorů.
Po své hojně medializované účasti na Paris Air Show bodovala na dubajském veletrhu i strojírenská společnost PBS (První brněnská strojírna Velká Bíteš), která byla tentokrát přítomna na stánku svého strategického partnera AAL Group. Do Emirátů PBSka již dodala stovku proudových motorů. Poprvé zde také projednala ve spolupráci se státním podnikem LOM Praha možnost zástavby klimatizace do vrtulníků, které AAL Group provozuje v Africe.
Cvičný letoun L-39NG z Vodochod vstoupil v letošním květnu do sériové výroby. V národní expozici na Dubai Airshow přistál jeho dvoumetrový model
Týmová hra
Česká účast měla na letošní Dubai Airshow také unikátní institucionální zastoupení, které vzniklo synergickým propojením dvou proexportních nástrojů: českých oficiálních účastí a projektů na podporu ekonomické diplomacie. Národní expozici organizovanou Ministerstvem průmyslu a obchodu ve spolupráci s Ministerstvem obrany a Ministerstvem zahraničí zastřešila meziresortní delegace vedená náměstkem ministryně obrany Danielem Blažkovcem. Za Armádu ČR byl přítomen velitel vzdušných sil generálmajor Petr Čepelka a na místě tým dále posílil velvyslanec Josef Koutský.
V rámci podpory institucí, které českou účast na veletrhu přichystaly společně s ALKP, měly české firmy příležitost zužitkovat přítomnost oficiální delegace přímo na schůzkách. V dresu oficiální účasti se české podniky v čele s náměstkem Blažkovcem v Dubaji setkaly s vedením globálních špiček a emirátských hráčů. Zájmy českého průmyslu prosazoval Daniel Blažkovec na jednáních s vedením americké zbrojařské jedničky Lockheed Martin, brazilského Embraeru, italského Leonarda či emirátských EDGE a Calidusu. Ve dvou dnech zorganizoval meziresortní projektový tým s ALKP pro české podniky 15 vrcholových jednání na úrovni náměstka. „K ruce“ českým firmám, a to i těm nejmenším, byli rovněž přítomní členové představenstva ALKP – prezident Josef Kašpar, ředitel LOM Praha Jiří Protiva a ředitel Aero Vodochody Viktor Sotona.
Okna vesmíru dokořán
Zástupci české účasti si v rámci Dubai Airshow v zásadním rozměru sáhli i na kosmické pole. Náměstek Daniel Blažkovec se spolu s prezidentem ALKP Josefem Kašparem a šéfem technologických společností Radalytica a Advacam Radalytica Janem Soharem setkali s prezidentkou Vesmírné agentury Spojených arabských emirátů (UAESA) a současně vládní ministryní pro veřejné vzdělání a pokročilé technologie Sarah al-Amiri, kterou v roce 2020 zařadila BBC do žebříčku stovky nejvlivnějších žen 100 Women a která o rok později figurovala v seznamu 100 Next stovky nejvlivnějších lidí na světě magazínu Time. Ministryně al-Amiri při schůzce projevila zájem o české kosmické technologie a družice a přislíbila osobní podporu při prohlubování spolupráce ve vesmírném průmyslu.
Česko se tak v Dubaji znovu představilo jako jedna z pouhých devíti zemí na světě, které dokážou na vlastním území vyvinout a kompletně vyrobit letadlo – stejně jako jedna z mála zemí, které dokážou zajistit základní i pokročilý pilotní výcvik na letounech a simulátorech vlastní výroby. Současně tak ovšem nyní učinilo i důležitý krok v expanzi do obřího potenciálu kosmického byznysu.
Text: Miroslav Scheiner a Anna Uljačenková
Foto: archiv MPO a ALKP