Americký sen se podařilo uskutečnit za rok

Text Karel Havlíček Foto Archiv MeoHub Publikováno
thumbnail USA

Psal se červen 2014, když mi Gerald Rausnitz, americký investor a šéf Meopta Group, poprvé naznačil, že je připraven vybudovat v New Yorku zázemí pro české exportéry. Pro realizaci záměru hledal českého partnera. Předběžně jsme dohodli, že by se jím mohla stát naše Asociace malých a středních podniků a živnostníků, čímž naše setkání skončilo. Aniž bych pochyboval o úžasném příběhu české Meopty, bral jsem přece jen tuto aktivitu lehce s nadhledem, vědom si skutečnosti, že není dne, aby nás někdo neseznamoval s novým byznys plánem, z nichž většina zůstává v lepším případě na papíře.

Proč MeoHub

Po pár týdnech jsme se potkali znovu a začali skládat obrysy prvního českého privátního zázemí pro naše firmy v USA. Od počátku bylo jasné, že se nebude jednat o typický inkubátor, tedy líheň pro začínající firmy, ale o jakýsi hub pro zajeté malé a středně velké exportéry, kteří zatím nemají zkušenosti na americkém trhu. A protože jsme projekt alokovali do sídla Meopty U.S.A., nazvali jsme jej MeoHub.

Ačkoliv začala rodina Rausnitzů pro naše firmy obratem budovat nedaleko od Manhattanu opravdu krásné kancelářské a skladové prostory, věděli jsme, že hlavním benefitem MeoHubu se musí stát obchodní, marketingové nebo právní poradenství manažerů americké Meopty, které budou moci naše firmy průběžně využívat. Neznalost americké obchodní mentality a marketingové taktiky společně s náročným americkým právním prostředím jsou totiž pro naše podniky největší bariérou vstupu na tamní trhy.

Nejde o donátorství

Stejně tak jsme od počátku jasně deklarovali, že vybrané firmy nebudou v režimu dárce-příjemce, ale v obchodním vztahu. Ten byl nastaven tak, že české podniky v MeoHubu mohou sdílet zdarma moderní zázemí, obchodní i právní know-how, ale zisk z obchodu se bude dělit v předem dohodnutém poměru, stejně tak je možné dohodnout i investiční vstup do americké dcery české firmy.

Následoval rychlý sled událostí. Do konce roku 2014 byl vytvořen tým z Meopty a AMSP ČR, připravili jsme marketingový scénář a jízdní řád celého projektu a zahájili to nejdůležitější – výběr firem, které odcestují do Ameriky. O MeoHub začal být velký mediální zájem, marketingovou pomoc pro firmy v USA přislíbil CzechInvest i CzechTrade. Přihlášek přišlo nakonec velké množství a do semifinále postoupilo dvanáct uchazečů. S těmi začala v průběhu roku 2015 intenzivní jednání, každá z firem musela v angličtině obhájit svůj projekt. Do New Yorku odcestovalo nakonec pět z nich.

A jedeme!

Pětadvacátého září 2015 proběhlo na Long Islandu oficiální zahájení MeoHubu za účasti místopředsedy vlády Pavla Bělobrádka, o dva dny později přijal skupinu našich podnikatelů i prezident Miloš Zeman, který byl ve stejné době v USA v rámci vystoupení v OSN.

Nápadů je mnoho, ale úspěšný projekt je pouze takový, který se dotáhne do cíle. V případě MeoHubu se vše podařilo během neuvěřitelně krátké doby, včetně výstavby nových prostor. Ty jsou mimo jiné pouze od českých dodavatelů, přičemž hlavní práci odvedla slavkovská firma LIKO-S, vítěz soutěže Rodinná firma roku 2014, kterou pořádá AMSP ČR ve spolupráci s Equa bank a společnostmi LeasePlan a Deloitte.

O definitivním úspěchu musí nakonec rozhodnout výsledky účastníků zájezdu MeoHub, ale sestava firem, jejich produkty i velké nadšení dávají celému projektu dobrou šanci. I proto již připravujeme nový ročník.

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 5 / 2015 na straně 12.

Štítky USA, AMSP ČR

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.