Aby služby státu firmám chutnaly

Text Martin Tlapa Foto archiv MZV Publikováno

Jack Welch to ve své knize Cesta k vítězství říká přesně: všechno je ve šťávě! Zákazníci si v jeho příběhu vystojí v nevlídném prostředí dlouhou frontu a překonají i neosobní zaměstnance ve stísněných prostorách Upper Crust Pizza v bostonské čtvrti na Charles Street. Podstupují to všechno, protože za pizzu, kterou tenhle krámek nabízí, se musí člověk bít. Zkrátka proto, že omdlívá blahem nad chutí omáčky a kůrky, která dokáže skutečně pobláznit. Strategie této firmy se točí kolem produktu, říká Welch. Služby státu pro české firmy musí také chutnat. Musí mít šťávu a nabízet vynikající zážitek.

Otevřenost a servis

Tato naše ambice se vlastně prolíná většinou změn v oblasti ekonomické diplomacie na Ministerstvu zahraničních věcí. Snažíme se změnit přístup ke klasické diplomacii a posunout služby úřadu směrem k otevřené servisní organizaci, která nejen exportérům, ale také všem dalším subjektům státní správy dokáže pružně a kvalitně pomoci. K tomu, abychom byli schopni skutečně se posouvat směrem k otevřené servisní organizaci, je třeba vědět, zdali to, co děláme, děláme správně.

Zpětná vazba nemusí být vždy příjemná. Mnohdy se může stát jakýmsi strašákem, který vzbuzuje různorodé pocity. Někdo ji přivítá, někdo se bojí, někdo ji nemusí brát vážně, jiný naopak zas až příliš vážně. Často zapomínáme, že se jedná o jeden ze základních pilířů lidské komunikace a budování mezilidských vztahů. Umožní nám vyhnout se obecným frázím či nepravdivým tvrzením, ocenit úspěchy i odhalit nedostatky v naší práci. Jen tak se můžeme posouvat dále a dělat věci lépe.

Cílem je spokojený exportér

Pro nás je nesmírně důležité podívat se na naše činnosti optikou podnikatelů, tedy samotných uživatelů našich služeb. Proto hodnocení klade velký důraz na spokojenost exportérů či podnikatelských asociací. Nejde však jen o samotné hodnocení, ale také o budování důvěry mezi podnikatelskou veřejností, ministerstvem zahraničí a dalšími rezorty státní správy. Jsme schopni se sejít u jednoho stolu a upřímně si říct, kde děláme chyby, jež je potřeba napravit.

Pokud bychom letošní výsledek hodnocení zastupitelských úřadů oznámkovali, dostali bychom od podnikatelské veřejnosti 1-. Mne osobně ještě víc těší, že firmy berou ministerstvo zahraničí jako partnera první volby pro pomoc při orientaci na zahraničních trzích. Pozitivní výsledky hodnocení vnímáme jako uznání naší dobré práce. To pro nás však zároveň představuje veliký závazek, abychom nastavenou laťku nejen udrželi, ale pokusili se ji v dalších letech posunout zase o kousek výš.

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 4 / 2016 na straně 55.

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.