Turecko je mimořádně atraktivním trhem, ale i lekcí trpělivostiVypijete hodně čaje, než uzavřete obchod

Text Václav Hubinger Foto Archiv autora, Thinkstock.cz Publikováno
thumbnail Turecko

Větší část Turecka leží v Asii, ale nároky a podmínky zdejšího trhu jsou evropské. Vazba Turecka na Evropskou unii v oblasti politické má své vrcholy a pády, ale v oblasti ekonomické je trend jednoznačně pozitivní. Zhruba 80 % investic, které do turecké ekonomiky přicházejí, je ze zemí EU – nejen z Německa, ale i z Francie, Itálie a dalších zemí. Největší část obchodního obratu se uskutečňuje rovněž se zeměmi EU. Turecká ekonomika roste, a i když se tempo zvolnilo, co bychom dali my a další státy EU za růst na úrovni čtyř procent!

Pro naše firmy v podstatě bez ohledu na obor je Turecko mimořádně atraktivním trhem. Je to dáno v první řadě jeho ohromnou absorpční schopností – asi 76 milionů obyvatel, snaha vybudovat kvalitní infrastrukturu, rostoucí potřeba importovat vedle výrobků také know-how a ochota ke spolupráci na třetích trzích. K tomu je třeba přičíst kompatibilitu v oblasti norem, celní unii s EU, kvalitní finanční sektor, geografickou blízkost a dobrou dopravní dostupnost země.

V Turecku je prostor pro velké i menší hráče

Česká republika má v Turecku slušnou síť zastoupení: velvyslanectví v Ankaře, generální konzulát v Istanbulu, je zde bývalý CzechTrade, disponujeme kvalitními kontakty v provinciích. Jsme schopni poskytovat odpovídající servis firmám, které o turecký trh projeví zájem. Je tady dostatek prostoru nejen pro „velké hráče“, ale i pro střední a malé firmy. Nejde také jen o tradiční obory jako strojírenství či energetika, ale i o obory nové, od IT po zdravotnictví. Chce to „jen“ mít dobrý produkt, odvahu a schopnost jednat s partnery, kteří přece jen mají trochu odlišné způsoby práce, než s jakými se běžně setkáváme uvnitř EU.

Dominantními hráči na tureckém trhu jsou vedle státu rodinné firmy a holdingy. Jednání bývají dlouhá, protože je třeba si nejprve vybudovat osobnější vztah a získat důvěru partnera. Poté, co se vypije hodně čaje, je cesta otevřena a může se postoupit dál. Kvapné a rádoby energické vedení jednání stylem „tady mě máte a berte, nebo nechte být“ nikam nevede.

Turecký stát disponuje jednoduchým, přehledným a zajímavým systémem investičních pobídek a podporuje další liberalizaci trhu. Plány vlády jsou ambiciózní a do roku 2023, kdy uplyne 100 let od vzniku Turecké republiky, se země chce dostat do první desítky světových ekonomik; dnes je na 16. až 17. místě. Nevidím vůbec žádný důvod, proč by u toho nemohly být i české firmy. Máme v Turecku dobrou pověst a nemusíme se ničeho bát.

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 5 / 2013 na straně 12—13.

Štítky Turecko

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.