Datové schránky pro firmy a podnikateleOd roku 2023 povinně
Aktuálně diskutovaná úprava zákona o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů počítá s automatickým a postupným zřizováním datových schránek všem právnickým osobám, které je doposud nemají. Tedy včetně živnostníků. Naopak tato povinnost by se neměla vztahovat na fyzické osoby.
Co změna přinese
Jako rozumné vnímám rozhodnutí opustit původně plánované zahrnutí fyzických osob do povinného zřízení datové schránky. Není vhodné nutit tuto formu komunikace se státem všem občanům, ale spíše srozumitelně prezentovat výhody datových schránek. Navíc pro řadu úkonů v komunikaci se státní správou postačí bankovní identita, která za poslední rok dramaticky akcelerovala počet přihlášení občanů nejen ke službám státu, ale i k portálům firem.
Od 1. 1. 2023 bude stát postupně zřizovat datové schránky všem právnickým osobám včetně živnostníků a OSVČ. Bude se to týkat rovněž právnických osob nepodnikajících, tedy třeba nadací, společenství vlastníků jednotek, obecně prospěšných společností, spolků či různých sdružení. Avizované zřízení datových schránek by mělo probíhat automaticky v průběhu prvního čtvrtletí příštího roku, kdy stát bude zasílat příjemcům doporučené dopisy s přístupovými údaji. Pouze OSVČ, které mají datovku již zřízenou jako fyzická osoba, získají přístupové údaje o nově zřizované schránce sem.
Stát musí komunikovat jen elektronicky, ale vy ne
Skutečnost, že vám jako podnikateli bude zřízena datová schránka, znamená, že stát má povinnost s vámi komunikovat pouze elektronicky. Naproti tomu vy tuto povinnost nemáte a můžete s úřady nadále komunikovat formou doporučených dopisů atp. Za zvážení ale stojí nejen časová, ale i finanční úspora. Provoz schránky a výměna datových zpráv s úřady zpoplatněna není, platíte pouze za komunikaci s ostatními firmami či občany. Kromě prokazatelné komunikace s úřady či jinými firmami si jako podnikatel můžete prostřednictvím datovky vyřídit živnostenské podnikání, podat daňové přiznání, podat přehled pro ČSSZ a zdravotní pojišťovnu atd. Je však dobré uvědomit si, že i s datovkami jsou spojená rizika. Je to například fikce doručení po deseti dnech, mazání datových zpráv po devadesáti dnech či možnost zneužití přístupových údajů.
Nicméně věřím, že tak, jak se stala bankovní identita doslova revolucí v online identifikaci a přihlašování ke službám státu, mohou i datové schránky zjednodušit komunikaci dvěma stům tisícům právnických osob a téměř dvěma milionům živnostníků, kteří zatím datovou schránku zřízenou nemají. Pouze posouzení výhod, rizik a rozhodnutí o jejím zřízení by, myslím, mělo být ponecháno na samotných firmách či podnikatelích.
Text: David Formánek
Foto: Shutterstock
Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 6 / 2022 na straně 57.
Štítky
digitalizace,
KB
Zaujal vás tento článek?
Určitě jste si všimli, že u nás ani za čtení celých článků nic neúčtujeme a že vás neobtěžujeme vyskakovacími okny personalizované reklamy.
Velmi bychom ocenili, kdybyste nás na oplátku podpořili peněžitým darem na tento účet:
2021853028/5500
QR kód obsahuje údaje k platbě. Výše částky je na vás, budeme si vážit všech darovaných plateb.
Děkujeme 😊