V každé fázi svého rozvoje stojí firmy před jinou výzvou. A banky jim v každé z nich mohou nabídnout jiný druh podpory. Proto Komerční banka před pěti lety otevřela síť takzvaných Firemních center, která podnikatelům poskytují individuální péči. Segmentová manažerka Komerční banky Zuzana Mezerová vysvětluje, proč se firmám vyplatí využívat kromě základních bankovních produktů i širokou škálu dalších služeb, jež banky nabízejí.
Firemní prostředí v současné době prochází mnoha změnami. Které z nich budou mít na budoucnost podnikání největší dopad?
Myslím, že to bude rychlá digitalizace a automatizace procesů, změny v oblasti práce a pracovních podmínek a také zvyšující se tlak na udržitelnost, environmentální a sociální dopady podnikání. Komerční banka se snaží těmto výzvám přizpůsobit a podpořit podnikatele v procesu této transformace finančními produkty, službami a poradenstvím, aby dokázali rychle a flexibilně na tyto změny reagovat. Inspiraci sdílíme například na webovém portálu spolecne-udrzitelne.cz.
Je v dnešní době těžké rozjet nový byznys?
Začít s podnikáním je určitě náročné, podnikatelé se nejčastěji potýkají s nedostatkem finančních prostředků, s obtížemi při získávání zákazníků a s náročnou administrativou. Komerční banka je v tom podporuje nejen nabídkou financování, ale také pomáhá se založením firmy a s propagací v online prostředí. Součástí komplexního ekosystému v KB je i možnost online fakturace a účetnictví propojeného s podnikatelským účtem.
Podnikatelé o těchto možnostech vědí nebo se spíš setkáváte s tím, že mají o bankovních službách zkreslené představy?
Podnikatelé často předpokládají, že banky nabízejí pouze základní bankovní produkty, jako jsou účty, karty a půjčky. Často jsou stále překvapeni, že můžeme nabídnout například pojištění, factoring a leasing. Banka je schopná poskytnout komplexní finanční poradenství a pomoci s řešením specifických finančních potřeb firmy. A právě proto jsme již v roce 2018 vytvořili specializovaná Firemní centra ve všech krajských městech, kde i malí podnikatelé získají šíři a úroveň služeb, které jsou standardně dostupné pouze velkým firmám.
V čem se Firemní centra liší od klasických bankovních poboček?
Jsou to specializovaná pracoviště zaměřená na potřeby podnikatelů, kteří v nich získají odborné rady v oblasti financí, investic, úvěrů a pojištění. Zároveň jsou Firemní centra místem, kde se podnikatelé mohou setkat mezi sebou a navázat nové kontakty na tematicky zaměřených lokálních akcích, které banka pořádá. V porovnání s klasickými pobočkami nabízejí Firemní centra více specializovaných služeb a lepší přístup k odborníkům, protože klienti mají možnost propojení se specialistou banky formou videohovoru. Ten může probíhat nejen z našich prostor, ale i z místa, které preferuje klient, například z jeho provozovny či sídla společnosti. Tímto způsobem lze snadno diskutovat i složitější témata, jako jsou například dotační či energetické poradenství nebo otázky měnového zajištění.
O jaké konkrétní finanční služby roste aktuálně zájem?
V dnešní době je rostoucím trendem zájem o online bankovnictví a digitální služby. Banky proto investují do digitálních platforem a aplikací, které umožňují rychlejší a pohodlnější zpracování účetních transakcí spojených například s využíváním služebních cest. Kromě toho se stále více podnikatelů zajímá o možnosti financování svých inovačních projektů, a proto roste zájem o crowdfunding, peer-to-peer půjčky nebo další alternativní formy financování. Příkladem těchto inovativních forem je naše nová služba Roger platba, která klientům zkrátí splatnost faktur od velkých odběratelů, a tím jim vylepší cash flow.
Co firmám pomáhá ve fázi expanze nebo stabilizace?
V těchto fázích firmy řeší většinou nedostatek finančních prostředků, řízení měnových rizik, zajištění likvidity a rozšíření zákaznické základny. S tím jim banky mohou velmi účinně pomoci. Komerční banka například nabízí širokou škálu úvěrových produktů a financování z evropských i národních podpůrných programů. Naše online aplikace eTrading pak v reálném čase umožní obchodovat s cizími měnami včetně zajištění kurzu do budoucna. Firmy, které mají v této fázi dobrou finanční kondici a dostatek prostředků pro expanzi a investice do růstu, získají před konkurencí velký náskok. K větší konkurenceschopnosti může vést také využívání moderních technologií a inovativních řešení.
Mnoho firem teď investuje právě do digitalizace svých procesů. Jaké výzvy jsou s tím spojené?
Digitalizace je velkým trendem současnosti. Výzvou pro podnikatele je především zajistit bezpečnost dat a procesů, zvýšit efektivitu a produktivitu a vyřešit přechod na nové technologie. V důsledku digitalizace se ale mění i bankovní služby. Banky přicházejí s novými nástroji, jako jsou mobilní aplikace, internetové bankovnictví a platební brány. To znamená, že firmy mohou jednodušeji a efektivněji spravovat své finanční transakce a platby, a to kdykoli a odkudkoli.
S čím se na Komerční banku mohou obrátit podnikatelé, kteří uvažují o prodeji své firmy nebo procházejí generační obměnou?
I v těchto situacích jim poskytneme cenné služby a poradenství v oblasti nástupnictví a předání kompetencí ve firmě. Pro rychlou orientaci nabízíme bezplatné online ocenění firmy a umožňujeme zpřístupnit nabídku k prodeji či koupi firmy zájemcům z řad firemních klientů KB. Pokud podnikatelé uvažují o prodeji své firmy, banka může pomoci s financováním, zajištěním potřebného kapitálu a se související administrativou.
Za rozhovor děkuje Jana Jenšíková
Foto: archiv KB