Elektronické bankovní záruky v praxi

Text Jiří Schveinert Publikováno

Naše společnost se pravidelně účastní veřejných výběrových řízení. V letech 2017 a 2018 v souvislosti se zavedením povinné komunikace v elektronické podobě u veřejných zakázek v České republice začaly banky svým klientům poskytovat pro veřejné zakázky záruky v elektronické formě. Zajímalo by nás, k jakému vývoji od té doby u elektronických záruk došlo, jaká je aktuální praxe v jejich používání a jak se bude tato oblast v nejbližší době vyvíjet. Říká Ing. Dagmar Alkérová, ekonomická ředitelka společnosti FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a.s.

Odpovídá Jiří Schveinert, vedoucí oddělení bankovních záruk, Global Transaction Banking, KB

Trend elektronizace

Jak uvádíte ve svém dotazu, byla to právě implementace povinné elektronické komunikace podle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, která v České republice prakticky odstartovala poskytování bankovních záruk v elektronické podobě. Do té doby tuzemské banky vystavovaly své záruky pouze v listinné podobě. (Pro úplnost uvádím, že vedle toho banky vystavují své záruky i ve swiftové podobě, ale tam se jedná o mezibankovní formu doručování záruk bankám beneficientů zpravidla používanou v mezinárodním obchodě.)

Vystavování elektronických záruk v rámci výběrových řízení u veřejných zakázek otevřelo prostor i pro vystavování bankovních záruk u dalších fází veřejných zakázek. Veřejní zadavatelé tak postupně začínají stále více požadovat v elektronické podobě i záruky za dobré provedení díla, za záruční dobu, za provedenou akontaci či za zádržné. Pro zadavatele (ale i pro klienty) dochází k urychlení doručení takové záruky. Neméně významným prvkem je určitě i okamžité ověření autenticity dané bankovní záruky.

Tento trend elektronizace záruk bude podle mého názoru určitě pokračovat i nadále. V nejbližším období lze očekávat, že veřejné orgány začnou postupně přecházet na elektronické záruky i v dalších oblastech mimo veřejné zakázky, kde se bankovní záruky používají (např. záruky pro celní úřady, ministerstva ad.).

Elektronické záruky i v soukromém sektoru

V neposlední řadě začíná stoupat počet dotazů na využívání elektronických záruk i v soukromém sektoru. Firmy reflektují výše uvedené vlastnosti (rychlost a jednoduchost doručení, on-line ověření autenticity) a poptávají vystavování elektronických záruk ve svůj prospěch. Zde je však třeba upozornit na to, že veřejnoprávní subjekty mají dnes vybudované systémy na přijímání elektronických dokumentů (včetně udržování dokumentů v platnosti a archivace). Proto si je třeba z pozice věřitele záruky uvědomit, že je plnou odpovědností přijímající strany nakládání s přijatou elektronickou zárukou včetně kontroly a udržování takového dokumentu v platnosti (např. platnost bankovní záruky může být delší, než je aktuální platnost kvalifikovaných certifikátů podepisujících osob či časového razítka na dané záruce).

Text: Jiří Schveinert

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 1 / 2020 na straně 58.

Štítky KB

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.