Optimistické prognózy, se kterými vstupovala naše ekonomika do letošního roku, zásadně ovlivnil a ještě ovlivní koronavirus COVID-19. Rychlost, s jakou dopadl nejen na celosvětové dění, ale i na globální ekonomiku, demonstruje provázanost a zranitelnost současného světa. Pro překonání tohoto nelehkého období je důležitý i zodpovědný přístup bank ke svým klientům.
On-line služby jsou nyní nejen výhodou, ale i nutností
Zachování dostupnosti bankovních služeb je jedním ze základních předpokladů fungující státní infrastruktury. Proto i většina pobočkové sítě Komerční banky zůstává otevřena. Nicméně nyní by se více než kdy jindy měla komunikace mezi klienty a bankou odehrávat on-line. V KB mohou klienti kromě telefonického kontaktu využít internetové nebo mobilní bankovnictví. Klientům se stačí přihlásit do aplikací MojeBanka, MojeBanka Business nebo Mobilní banka či Mobilní banka Business. Firemní klienti si navíc usnadní komunikaci posíláním eDokumentů.
Odklad splátek spotřebitelských a hypotečních úvěrů
KB byla mezi prvními bankami, které přistoupily k možnosti odložit splátky jak hypotečního, tak spotřebitelského úvěru. Nabídku odložení splátek pro fyzické osoby, podnikatele a právnické osoby podnikatele jsme poskytli klientům hned v první polovině března, tedy ještě před projednávaným vládním návrhem bankovního moratoria. O odložení splátek je možné po celou dobu žádat prostřednictvím webových stránek KB.
Odložení splátek u firemních úvěrů
Jako největší tuzemská korporátní banka si plně uvědomujeme těžkosti, které dopadají na firmy v důsledku nutného omezení jejich ekonomických aktivit. Proto jsme ještě před avizovaným bankovním moratoriem poskytovali živnostníkům a segmentu malých a středních firem tří- či pětiměsíční odklad splátek jistiny provozního nebo investičního financování bez negativního dopadu do registru. O odklad mohou firmy rovněž žádat prostřednictvím našich webových stránek.
O našem aktivním přístupu ke klientům svědčí skutečnost, že jsme počátkem dubna evidovali více než 15 tisíc žádostí o odklad splátek hypotečního nebo spotřebitelského úvěru a 4 tisíce žádostí o odklad splátek podnikatelského úvěru.
V době vydání tohoto čísla TRADE NEWS bude snad již platit zákonná úprava zmiňovaného bankovního moratoria, která zavádí tzv. ochrannou dobu. V té mohou klienti požádat o odklad hypotečních, spotřebitelských a firemních úvěrů. Tato ochranná doba začíná běžet měsíc následující po měsíci, v němž klient požádá o její využití, a končí 31. říjnem tohoto roku.
Klienty se snažíme podporovat i nad rámec vládních opatření. Proto jsme navíc pro živnostníky a podnikatele od prvního dubna připravili financování u Profi úvěrů za zvýhodněných podmínek, a sice s úrokovou sazbou od 3,9 %.
Záruční programy
Další formou podpory jsou záruční programy Českomoravské záruční a rozvojové banky (ČMZRB), kde je KB s aktuálně 30% podílem největším poskytovatelem úvěrů se zárukou. Právě v této mimořádné situaci poskytujeme malým a středním firmám provozní úvěry se zárukou ČMZRB v rámci programu Expanze záruka COVID II. Tento program usnadní podnikatelům cestu k provoznímu financování a bude přispívat na úhradu úroků z nového úvěru.
Být odpovědným partnerem firemních klientů jak v časech dobrých, tak i těch současných chápeme jako logický přístup banky k zachování fungujícího podnikatelského prostředí. Věřím, že všechna opatření, která nemusí být zdaleka posledními, napomůžou našim klientům a firmám překonat toto těžké období plné nejistoty.
Text: David Formánek
Foto: Shutterstock