Česká republika má obrovský potenciál

Text Jana Jenšíková Foto Archiv LIKO-S Publikováno
thumbnail Kanada

„Žil jsem skoro v každé zemi Evropy. Osmnáct let jsem pracoval v jedné francouzské mezinárodní firmě, takže jsem hodně cestoval. Musím říct, že jsem nezažil zemi, která by měla pracovitější, přátelštější, kreativnější a ambicióznější lidi než Česká republika. Je to pro mě čest přijet do Slavkova a spolupracovat s firmou LIKO-S, protože lidé tu jsou naprosto výjimeční,“ říká Howard Deck, výkonný ředitel kanadské společnosti Icynene, která je výrobcem stejnojmenné izolační pěny. Český LIKO-S je největší montážní firmou této pěny v Evropě a provádí testování a certifikace pro trhy evropské unie. Vraťme se však tam, kde to všechno začalo.

Od myšlenky dva roky ke spolupráci

Společnost LIKO-S vždy hledala ve stavebnictví místo na trhu, kde se tvoří nové, inovativní přístupy. „Několikrát jsme se stali těmi, kdo tvoří nový trh. Po revoluci to bylo v oblasti akustických stropních podhledů, poté u systémových příček a konceptu efektivních objektů pro firmy (živé stavby®). V roce 2005 jsme přemýšleli, s čím novým bychom mohli přijít na trh tepelných izolací. Bylo to v době, kdy se izolace na naše stavby prodávaly formou veřejné dražby – kdo dal více, ten získal vagon minerální vaty,“ začíná své vyprávění zakladatel slavkovské firmy, předseda představenstva Libor Musil.

Podle jeho slov si tehdy dělali globální průzkum toho, co se kde zajímavého objevilo, a poslali tehdejšího šéfa exportu na stavební veletrh do kanadského Toronta. „Kromě jiného dovezl malinký prospektík od zajímavé firmy v Kanadě. Pochopili jsme, že je to něco, co má budoucnost, a také ji začali hned plánovat,“ usmívá se manažer.

Jejich plány se však se skutečností protnuly o mnoho později, než předpokládali, jak už to v případě přelomových vývojových projektů bývá. Místo rychlého nástupu na trh s novou technologií se dostali do konfrontace s velmi složitým systémem certifikace pro celou Evropu. „Vedle certifikačních průtahů jsme naráželi i na silný lobbing výrobců tradičních izolací, kteří už na příkladu Kanady a USA věděli, že sem přichází velmi silný konkurenční produkt. Nicméně i s tím jsme si poradili a od roku 2007 jsme jako první v Evropě začali tvořit novou éru zateplování rodinných domků a dřevostaveb velmi kvalitní pěnovou izolací.“

Kvalita se přitahuje

Kanadský výrobce Icynene je v současné době jedničkou na severoamerickém trhu, kde zaznamenal meziroční růst 24 procent a celkově mu patří už 16 procent z trhu všech izolací. Daří se mu ale i v zahraničí, například v Japonsku, v němž má další výrobní závod.

„Od začátku naší spolupráce jsme cítili podporu kanadského partnera a po prvotním oťukávání, kdy nás brali jako nadšence, poznali, že to myslíme vážně a chceme tento vývoj v zateplování podpořit hlavně technickými argumenty a kvalitními prodejními nástroji. Získali jsme si jejich respekt a dnes znalosti v naší firmě určují jejich postup v jiných zemích Evropy a naše spolupráce je velmi otevřená.

Výsledkem je, že denně na česko-slovenském trhu izolujeme pět až deset rodinných domků, spolupracujeme na vývoji nových pěn a navrhujeme další optimální skladby obvodových plášťů staveb a některé skladby jsme si nechali patentově chránit,“ shrnuje úspěšnou spolupráci Libor Musil a odkazuje na své výzkumné středisko LIKO-NOE, jehož je společnost Icynene partnerem. V klimatické komoře se bude simulovat životnost izolace nad padesát let a zkoumat další vlastnosti produktu.

A co dál

Kanadská Icynene se v letošním roce rozhodla vybudovat svůj výrobní závod v Evropě. Největším favoritem je v tuto chvíli Česká republika. Kromě výhodné logistické pozice byla hlavním argumentem právě kvalitní spolupráce s firmou LIKO-S. Jak už jsme zmínili, v současné době probíhají v LIKO-Su certifikace pro celou EU a návrhy nových skladeb a konstrukcí. Přenesení výroby s sebou přinese nejen zrychlení dodávek, ale hlavně silnější marketingovou podporu. Díky zahájení evropského vývoje bude možné velice rychle reagovat na požadavky jednotlivých zákazníků a přizpůsobit parametry izolace danému objektu.

Kvalitu všech aplikací přitom slavkovská firma staví na vědomostech a vývoji nových řešení. „Nesnažíme se prodat sudy pěny, ale nejlepší řešení izolace pro naše zákazníky,“ doplňuje ředitel subdivize Chytrá izolace Icynene Jan Vimr a dodává: „Přesně to symbolizuje letošní spojení kanadského produktu Icynene se znalostmi naší Chytré izolace.“

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 5 / 2015 na straně 48—49.

Štítky Kanada, Inovace

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.