Marek Růžička: Cesta k oživení byznysu nemusí být klikatáNabízíme bezpečné, snadné a levné řešení

Text Jana Jenšíková Foto archiv Bankovní identita Publikováno

V záplavě špatných zpráv si o to víc ceníme těch dobrých, a tak jsem se v úvodu našeho setkání s výkonným ředitelem společnosti Bankovní identita Markem Růžičkou zeptala na ně. „Co mi udělalo v posledních dnech největší radost? Jednoznačně zpráva, že v Česku byla otevřena první bezobslužná prodejna, kde si nakoupíte kdykoli i po zavírací hodině. A to díky naší digitální platformě BankID! Nejlepší na tom je, že jsme se to dozvěděli až z tisku, nikdo to s námi nekonzultoval. To je důkaz, že náš stávající ekosystém IT firem, systémových integrátorů, partnerů i našich zákazníků přijal myšlenku bankovní identity za svou a už si s ní hraje,“ zní odpověď, která mě překvapila. Protože obvykle se majitelé firem brání tomu, že by svůj produkt neměli mít tak úplně pod kontrolou. Tak jak to tedy s BankID je?

Nákupy budoucnosti začínají ve Strakonicích

Představte si, že je neděle dvě hodiny ráno a vy jdete právě na nákup. Dveře prodejny si otevřete mobilem, v němž máte od své banky bezplatně nastavenou službu bankovní identita. I uvnitř obchodu vás sledují moderní technologie, takže můžete klidně chodit sami mezi regály a do košíku si dát, co potřebujete. Sami také nákup zaplatíte na pokladně a jdete domů. Budoucnost? Příklad ze zahraničí? Nikoliv. Jste ve Strakonicích v družstevní prodejně COOP v Podskalské ulici.

„Je to typický příklad využití naší služby v praktickém životě. Jako zákazník k takovému nákupu potřebujete pouze chytrý mobil a v něm aplikaci Contio/ COOP, platební kartu a také již zmíněnou bankovní identitu. Funguje jako spolehlivá metoda digitálního ověření totožnosti, která využívá přístup do internetového bankovnictví. Lidé o ni nemusejí žádat, získají ji u své banky automaticky a bezplatně. Do konce roku ji budou poskytovat všechny banky zastoupené v Česku. V uvedeném případě umožňuje nakupujícího identifikovat a plní navíc také kontrolní roli – jelikož jsou v prodejně alkoholické nápoje, zjišťuje se věk zákazníka,“ vysvětluje Marek Růžička.


Marek Růžička je výkonným ředitelem společnosti Bankovní identita, která provozuje BankID. Absolvent VŠE v Praze se v oblasti technologií a obchodu pohybuje celou svou kariéru. Profesní dráhu zahájil v globální poradenské společnosti Accenture, kde pracoval jako konzultant pro řízení technologických a organizačních změn. Dále působil v konzultační divizi Hewlett-Packard a následně ve společnosti O2 Czech Republic, kde byl postupně odpovědný za vedení Business divize a jako provozní ředitel také za divizi sítí a IT. V pozici generálního ředitele tři roky rozvíjel českou technologickou společnost Datasys. Dnes působí také jako mentor inovačních projektů v akcelerátoru StartupYard


Pro občana digitální občanský průkaz

Pro firmy cesta k rozšíření byznysu

V bezobslužné prodejně COOP jste použili elektronickou identitu jako jakousi digitální občanku. Ta má samozřejmě daleko širší využití a funguje stejně, jako když se přihlašujete do svého internetového bankovnictví. Dostanete se díky ní snadno na Portál občana k online službám veřejné správy. BankID tak může sloužit při podávání daňového přiznání, když potřebujete získat lékařský recept na portálu eRecept nebo zjistit, jak jste na tom s body jako řidič, přihlásíte se přes něj k portálu eČSSZ na důchodovou kalkulačku nebo do katastru nemovitostí, stáhnete si výpis ze živnostenského či trestního rejstříku.

„Těch možností je víc a budou stále přibývat. Důležité je, že za to nic neplatíte a banka vám garantuje naprostou bezpečnost,“ zdůrazňuje ředitel Marek Růžička s tím, že v současné době má tuto službu ve svém mobilu více než 5 milionů lidí. A poslední statistiky říkají, že už přibližně 900 tisíc z nich nějakým způsobem bankovní identitu využilo.

Více než 5 milionů lidí v Česku má bankovní identitu. A zhruba 900 tisíc z nich už tuto službu nějakým způsobem využilo.

Rázem se tedy dostáváme k dalšímu pohledu na bankovní identitu jako na obrovskou příležitost pro soukromé společnosti, aby oslovily tuto mohutnou skupinu stávajících i potenciálních klientů a byly s ní v úzkém kontaktu. „Jedná se zejména o distributory plynu, elektřiny, pojišťovny, telekomunikační společnosti, konkrétně ji už využívají například pojišťovny OZP, Kooperativa a Generali, společnost Pražská plynárenská či mobilní virtuální operátor O2 Family. Všude tam se pracuje se smlouvami a osobními údaji klientů, které je nutné ověřit, provádějí se změny v rámci využívaných služeb a tak podobně,“ konstatuje šéf společnosti Bankovní identita.

Vaši zákazníci to už mají. A co vy?

Po tom všem, co bylo řečeno, by se mohlo zdát, že firmy musí po bankovní identitě skočit. „Bude trvat ještě nějaký pátek, než pochopí, co jim může přinést dobrého. Že je to spolehlivé a rychlé, že jim to sníží náklady, podpoří jejich důvěryhodnost, mohou získat právně platné stvrzení obchodní transakce. To vše za velmi příznivých cenových podmínek, které jsou nastaveny tak, aby tato služba byla dostupná i pro malé firmy. Například za prosté ověření totožnosti klienta je to 49 haléřů. U sjednání životního pojištění se poplatek pohybuje zhruba od dvaceti do padesáti korun.“

Nabízí se tedy otázka, zda BankID některé menší firmy vedle těch jmenovaných gigantů již používají. „Ano, například firma Hlídačky.cz. Ta se nám ozvala jako jeden z prvních zájemců. Zprostředkovává hlídání dětí, péči o seniory, domácí mazlíčky, úklid. A bankovní identitu od začátku vnímala jako prostředek, jak si spolupracovníky bezpečně prověřit, a své služby tak posunout na vyšší příčku, neboť tuto skutečnost samozřejmě oceňují i její klienti.“

Najednou si lze dobře představit, kde všude by mohla bankovní identita zlepšit a zproduktivnit byznys. A už věřím, že celý startupový tým, který tento produkt vymyslel a stará se nejen o jeho bezproblémové užívání, ale i další rozvoj, jeho práce stále baví, protože těch aplikací a nových řešení bude ještě hodně. Například nyní se rýsuje nová oblast spolupráce, a tou jsou vysoké školy se svými zákazníky – studenty. Ti se musí v určité fázi přihlásit ke zkouškám, ke studiu, na koleje. Musí podepsat spoustu dokumentů...

A co vy a vaši klienti?

Text: Jana Jenšíková

Foto: archiv Bankovní identita

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 2 / 2022 na straně 60-62.

Štítky digitalizace, Bankovní identita, KB

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.