Jan Coufal: Když se dařilo, investovali jsme, a proto dál prosperujeme

Text Barbora Hartmannová a Jana Jenšíková Foto archiv společnosti bikero Publikováno

Jak se říká, všechno zlé je k něčemu dobré. Jedna z firem, kterou doba covidová vystřelila na obláček úspěchu, je bikero. Během ní zažila tato mladá společnost, která chytře kombinuje e-shopy s kamennými prodejnami a je lídrem na poli nejen kol, ale veškerého sortimentu pro cyklisty u nás, obrovský boom. A i když už vloni přišlo ochlazení, protože trh je předimenzovaný a lidé šetří, kde mohou, v bikeru říkají s pokorou, že se jim stále daří růst. Jak to dělají? „Když hodně prosperujete, investujte peníze do toho, aby vám podnikání rostlo, do lidí, abyste měli skvělý tým, a do toho, abyste měli dobré PR, aby vás lidé znali. Protože když potom přijde těžká doba, tak se to všechno vrátí.“ To je rada zakladatele firmy a jejího dnešního spolumajitele Jana Coufala.

Příběh bikera aneb Jak využít díry na trhu

Na začátku prý byla náhoda. Nadšený cyklista Jan Coufal, spolumajitel reklamní a marketingové společnosti Czech Promotion, která stojí například za kampaní alza.cz a jejím „zeleným alzáčkem“, jezdil tak usilovně, až jednou prodřel pláště. Když si chtěl na internetu koupit nové, zjistil, že nemá kde. Rozhodl se tuto díru na trhu zaplnit – a vzniklo bikero. Přestože mu mnozí říkali, že prodávat kola na internetu je hloupost, šel si za svým.

První roky nestály jeho obraty za moc, ale pak přišel covid. Doba, kdy lidé nemohli cestovat, dávali přednost domácím dovoleným (a proč ne na kole?) a raději než v hromadné dopravě se svezli na čerstvém vzduchu na vlastním bicyklu. A tak se čísla dokumentující obchodní úspěch bikera násobila.

Za úspěchem stála ale také odvaha riskovat. „Kola byla horký sortiment, čekalo se na ně a jejich dodací lhůty byly dlouhé. Na začátku pandemie se někteří prodejci lekli a rušili předobjednávky u distributorů, protože se báli, že budou mít zavřeno a kola budou ležet na skladě. Tehdy jsme naopak zrušené objednávky skupovali. A vsadili jsme na správnou kartu. Zpětně jsme zjistili, že na počátku pandemie u nás prodejní boom nastal už o čtrnáct dní dřív než u konkurence. Prodeje nám rostly až o 600 procent měsíčně, v konečném součtu pak meziročně o 360 procent.“

Za úspěchem ale stojí daleko víc věcí. Kromě trpělivosti, masivní reklamní kampaně a budování značky samozřejmě také vložený kapitál. A jak říká Jan Coufal, hlavně štěstí, že našel skvělé parťáky. „Firmu jsme hodně nastartovali díky Martinovi Kudrnovi, který ji pomohl uzdravit a napravit omyly, co se v průběhu let staly. Sestavil optimální sortiment a všechno nastavil tak, abychom ho nakupovali ve správný čas a za dobrou cenu. Proto se také brzy stal spolumajitelem.“

Růst navzdory ochlazení trhu

Po takové jízdě přišlo vloni ochlazení. Bylo nevyhnutelné, protože lidé se koly předzásobili a nyní šetří, i kvůli rostoucím cenám všeho možného. Pokles poptávky po jízdních kolech na našem trhu se odhaduje skoro na 50 procent a některé firmy už dokonce krachují. Co bikero?

„S respektem ke konkurenci a situaci na trhu říkám, že rosteme,“ vysvětluje Jan Coufal. „Myslím, že jsme na to vyzráli tím, že jsme v předchozích letech, kdy se firmě dařilo a prodeje rostly, poměrně hodně investovali a třeba i kupovali zásoby, které konkurence v obavách z nejisté budoucnosti odmítala. Otevřeli jsme nové prodejny, vytvořili nové logistické centrum a investovali hodně do budování značky. Díky tomu dnes máme 74procentní znalost značky, což je u pětiletého projektu poměrně unikátní.“

A jaké mají plány?

„Sice rosteme, ale klesají nám marže, takže v tomto roce nebudeme nějak výrazně v zisku, ale určitě to zvládneme a věříme, že to zas tak těžké nebude. Na trhu je spousta příležitostí a je potřeba se po nich dívat a využít každé z nich. Tahle krize znamená jednu úžasnou věc. Budeme zase makat jako blázni, ale ve výsledku aktivním firmám, které se toho nezaleknou, pomůže.

Budeme zase makat jako blázni, ale ve výsledku tahle krize aktivním firmám, které se toho nezaleknou, pomůže.

Potenciál letošního roku vidím ve třech rovinách. Základem je, že jsme investovali do nových provozoven, díky nimž tak máme víc prodejních kanálů, a do znalosti značky. Druhou rovinou je to, že se chystáme na optimalizaci procesů, vylepšení provozu, a tím pádem velké ušetření v této oblasti. Třetí rovinou, v níž vidím obrovský potenciál, je investice do lidí. Zakládáme si na tom, že chceme mít nejlepší lidi na trhu. Díky dobrým lidem i jejich skvělé motivaci jsme schopni zvládnout, co bude potřeba. Oni nám totiž neházejí klacky pod nohy, ale naopak nám pomáhají hledat řešení těžké situace.“

Text: Barbora Hartmannová a Jana Jenšíková

Foto: archiv společnosti bikero

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 2 / 2023 na straně 48-49.

Štítky eshopy, Investice, krize, Personalistika

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.