Když před třiceti lety zakládali společnost, vložili jí do vínku kromě profesionality také serióznost, otevřenost v komunikaci se zákazníky a odolnost vůči pokušení rychlého a snadného zisku v rodícím se českém ICT sektoru. „Benefity takového přístupu sice přicházely postupně, ale dodnes představují naši významnou devízu,“ říká Daniela Sýkorová, spoluzakladatelka společnosti SUMA, stálice v oboru informačních technologií, ale také party IT nadšenců, pro které není nic problém.
Read in English
Devadesátky: noví hráči na novém poli
V devadesátých letech se u nás ICT obor teprve rozbíhal, jaké tedy byly začátky firmy, v jejímž čele od roku 1995 stojíte?
Informační technologie byly tehdy pro většinu populace nové a těžko uchopitelné. Z obecně nízké úrovně znalostí tehdy některé IT firmy těžily a neposkytovaly služby a techniku v kvalitě, která by odpovídala jejich ceně. Takový přístup jsme považovali za nepřijatelný. Od začátku jsme vsadili na profesionalitu, srozumitelnost v jednání a dlouhodobou spolupráci s našimi zákazníky. Tato strategie se nám osvědčila.
Ženy v čele ICT firem byly tehdy spíš výjimkou. Pocítila jste někdy během své profesní dráhy pohlaví jako handicap?
Setkala jsem se někdy i s nedůvěrou, ale vždycky jen do okamžiku, než za mě a naši firmu začala hovořit naše práce. Podle mého názoru buď dělá člověk svou práci dobře, vzdělává se, hledá cesty, přemýšlí o tom, co dělá, jak to dělá, a hlavně jaký přínos budou jeho řešení mít, nebo jde jinou cestou. Jestli je to muž, nebo žena, v tom nehraje roli.
Mezi našimi zákazníky, s nimiž spolupracujeme dlouhou řadu let, jsou i ti, u kterých jsme si důvěru museli zasloužit. Skutečnost, že jsou našimi klienty stále, je pro nás potvrzení kvality naší práce.
Na kolegy jsem pyšná
Zavzpomínala byste na nějaké klíčové momenty těch třiceti let?
Za těch třicet let pro nás byl od samého začátku výzvou každý den. Začínali jsme v bytě 2+1, kde jedna místnost sloužila jako kancelář a druhá k bydlení. Naše prostorová expanze pokračovala krytem civilní obrany za pancéřovanými dveřmi v suterénu obytného domu. Naším cílem bylo vytvoření kvalitního zázemí, proto jsme koupili objekt v Praze 4 nedaleko stanice metra Budějovická, v němž sídlíme dodnes.
Za naprosto klíčové považuji vybudování stabilního, odborně a charakterově kvalitního týmu.
Za naprosto klíčové však považuji, že se nám podařilo vybudovat stabilní, odborně a charakterově kvalitní tým. Většina z nás pracuje ve firmě víc než deset let, někteří jsou společnosti věrni dokonce čtvrtstoletí. Díky nim se nám podařilo uzavřít řadu zajímavých kontraktů a navázat dlouhodobou spolupráci s našimi klienty i dodavateli.
Za kvalitu svých služeb ručíme
Vaše firma je stále celá vaše, bez vstupu cizího kapitálu. Co to pro vás znamená?
To, že můžeme. (smích) Že jsme ji dokázali založit, udržet a sloužíme klientům, z nichž většina působí v Česku. Těžíme ze znalosti místní zákaznické mentality a dokážeme pružně reagovat na změny v předvídatelném prostředí. Podle toho zákazníkům s plnou zodpovědností nabízíme služby šité na míru. Za jejich kvalitu můžeme ručit, je to plně v našich rukou.
Jaké produkty a služby aktuálně nabízíte? Čím jsou jedinečné?
Kromě prodeje výpočetní techniky s poradenstvím nabízíme servisní služby, správu ICT, krátkodobý i dlouhodobý pronájem výpočetní techniky, licenční služby včetně návrhu správného a pro zákazníka ekonomicky optimálního licencování, analýzy ICT, zálohování dat, ale i vývoj informačních systémů a aplikací na zakázku. Předností našeho portfolia je komplexnost našich služeb a osobní přístup ke každému zákazníkovi.
Kterou část vašeho portfolia považujete za nejdůležitější?
Stěžejní službou je správa ICT. Posláním naší firmy je starat se o informační technologie našich klientů tak, aby se mohli plně věnovat svému podnikání. Nabízíme jim technologické inovace, které mohou přispívat k posilování jejich konkurenčních výhod a splnění obchodních cílů. Právě náš komplexní přístup, na němž se podílejí všichni naši pracovníci napříč profesemi, oceňují klienti nejvíc.

AI střízlivým pohledem
Do výrobních technologií jsou postupně integrovány prvky umělé inteligence a strojového učení. Smysl a význam tohoto procesu je stále chápán různě. V čem ho vidíte vy?
Hlavní přínos AI na její současné úrovni i do budoucna spatřuji ve stále dokonalejším shromažďování a vyhodnocování informací, nahrazení lidských zdrojů při rutinní práci a inovativní pohled v oblasti vědy a výzkumu.
Přesto tento fenomén vyvolává jistou opatrnost. Jaké jsou nejčastější obavy manažerů při zavádění AI do firemních procesů?
Často je trápí, jak mít AI dostatečně pod kontrolou, zda lze datům, na nichž se podílela, důvěřovat, nebo zda neodporují našemu dosavadnímu pojetí práva a etiky. Někdy musí čelit také obavám zaměstnanců, že je AI připraví o práci. Pro management i vlastní obsluhu představuje sofistikované zavedení AI rovněž nároky finanční a časové.
Kde se v podnikových procesech pohledem vašeho oboru nejčastěji skrývá neefektivita, kterou lze odstranit?
V chybně a nedůsledně nastavených procesech komunikace, nízkém stupni automatizace rutinních úkonů a v nekvalitní správě a vyhodnocování informací. V neposlední řadě pak v nedostatečných znalostech personálu, který by měl nové technologie využívat.
S rozvojem technologií se otevřou nové možnosti využití AI i pro firmy s malosériovou výrobou. Jaké?
Třeba v automatizaci a robotizaci procesů, optimalizaci plánování výroby, jako je nastavení zásob, rozvržení prací a technologických pauz. Své místo AI najde také při výstupní kontrole výrobků, pomůže s návrhem sběru dat od zákazníků hodnotících produkt a s následnými korekcemi výrobního postupu.
Když se řekne umělá inteligence, většina lidí si vybaví především chatbota. Komu se AI vyplatí?
Spíš bychom těžko hledali oblasti, kde se AI nevyplatí. Ve stále větší míře z ní budou těžit tvůrci textového, grafického a video obsahu, zpracovatelé informací, právníci, účetní a daňoví poradci, lékaři, marketéři, stavebníci a řada dalších.
Za rozhovor děkují Jana Jenšíková a Věra Vortelová
Foto: archiv společnosti SUMA