Zebra Systems je průkopníkem školení ve virtuální realitě

Text a foto Zebra Systems Publikováno

Dva obchodníci vyrazí na trh v Africe. Oba zjistí totéž: nikdo nenosí boty. Jeden v tom vidí neřešitelný problém, druhý obrovskou příležitost. Příběh, který se stal součástí baťovského folkloru, dnes přesně vystihuje postavení virtuální reality jako vzdělávacího nástroje ve střední Evropě.

Ve Spojených státech se virtuální realita stala běžnou součástí rozvojových strategií. Využívá ji více než polovina firem, nejčastěji pro školení zaměstnanců. Je to efektivní, flexibilní a zábavné. Jinými slovy – standard. V Česku a na Slovensku podobná data chybějí. Odhaduje se, že VR dnes využívá jen 1 % až 5 % firem. Společnost Zebra Systems proto zkusila udělat mezi svými partnery průzkum, který by osvětlil širší kontext problematiky.

Školení hrou má budoucnost

Protože se Zebra Systems primárně věnuje kyberbezpečnosti, položila partnerům otázku, zda v jejich organizaci či u jejich zákazníků probíhá školení zaměstnanců v oblasti kyberbezpečnosti. 67 % odpovědělo, že ano, ať už pravidelně nebo nárazově. Dalších 23 % o tom uvažuje a pouze 10 % je zcela proti realizaci školení. To je celkově dobrá zpráva, protože nechceme žít v zemi, která je lacinou kořistí hackerů.

Používají ale firmy efektivní metody vzdělávání? Podle průzkumu PwC je nej­efektivnějším způsobem právě virtuální realita. Protože vás vtáhne do děje, nemůžete si během tréninku vyřizovat e-maily nebo vařit oběd. Respondenti našeho průzkumu v Česku a na Slovensku mají jiný názor. 43 % z nich si myslí, že největší efekt má klasická přednáška nebo prezentace jako za Rakousko-Uherska, s tím rozdílem, že tehdy ještě nebyly počítače. 30 % respondentů považuje za nejefektivnější online výuku či e-learning. Nicméně celá pětina (20 %) se podepsala pod názor, že pokud skutečně chcete změnit návyky svých zaměstnanců, pomůže vám nejlépe učení hrou, zážitkem, tedy právě virtuální realita (VR).

Řešení Company (Un) Hacked

Trénink Company (Un)Hacked, řešení pro školení IT bezpečnosti speciálně navržené ve virtuální realitě, je určeno pro řadové zaměstnance, kteří se metodou obrácených rolí vžijí do role hackera a snaží se nachytat doslova sami sebe. Posílají svým obětem phishingové e-maily, zavirovaná USB, falešné faktury, dokonce zvládnou i ransomwarový útok. To vše v deseti jednoduchých scénářích, jejichž cílem není vychovat nové hackery (veškeré hackování je prováděno pouze zástupnou formou), ale ukázat, jakým způsobem útoky fungují a na co je třeba si dávat pozor.

Ale pozor: nikdo vám neříká, ať v zimě neolizujete zábradlí nebo nestrkáte vyhořelé zápalky zpátky do krabičky. Všechno si doslova prožijete na vlastní kůži a právě v tom je síla tohoto vzdělávacího přístupu.

Zdroj: Zebra Systems  

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 2 - 3 / 2025 na straně 59.

Štítky ICT

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.