Vývoj informačního systému QI ve společnosti QI GROUP (tehdy ještě pod názvem DC Concept) oficiálně odstartoval před 25 lety. Za tu dobu se produkt zařadil mezi nejúspěšnější svého druhu na českém i slovenském trhu a byl implementován ve více než 1 500 firmách a institucích různé velikosti a zaměření. O tajemství tohoto úspěchu a dalších vizích jsme hovořili se současným generálním ředitelem společnosti Tomášem Smutným, který je s QI spojen téměř od začátku.
Prozraďte nejprve, co způsobilo dlouhodobý úspěch QI? Byl na startu jen dobrý nápad?
Řekl bych, že hlavně dobrá strategie. Hned v počátcích jsme si uvědomili, že k realizaci projektu nestačí jen dobrý nápad a kvalitní a zapálený firemní tým. Významným mezníkem proto zůstává založení sítě partnerů, kteří systém implementují.
Výsledky se dostavily poměrně brzy. Již po čtyřech letech od založení, v roce 2004, vstoupilo QI i na slovenský trh, na němž naše dceřiná společnost začala poskytovat první licence. Po více než 25 letech používá náš systém denně okolo 50 000 uživatelů v Česku a na Slovensku. Jejich spokojenost pro nás představuje nejdůležitější zpětnou vazbu.
Můžete našim čtenářům stručně vysvětlit, jak QI systém funguje? V čem jsou jeho hlavní přednosti?
Systém do sebe, obrazně řečeno, nasává všechny informace související s fungováním firmy a následně je využívá k jejímu efektivnímu provozu. Jeho důležitou vlastností je již zmíněná komplexnost. Jediný systém tak zahrnuje široké spektrum přizpůsobitelných funkcí. Mezi nejžádanější patří projektové řízení, procesní modelování s navazujícím workflow, správa dokumentů (DMS), skladové hospodářství, pokročilé plánování výroby (APS), e-shop, docházka a účetnictví včetně mzdové agendy. V poslední době pozorujeme rostoucí zájem také o další agendy, jako je například schvalování, vytěžování a elektronické podepisování dokumentů či práce s čárovými nebo QR kódy.
Z důležitých vlastností QI bych vyzdvihl jeho přizpůsobitelnost. Pro zákazníky je zajímavé, že mohou využít pouze ty funkce, které doopravdy potřebují. Přizpůsobitelnost jako charakteristickou vlastnost našeho produktu také rozšiřuje možnost zakázkových úprav.
Kdo systém používá, jací jsou vaši zákazníci?
Naše působení zabírá široké spektrum zákazníků. QI dokáže podpořit procesy prakticky v jakékoli organizaci, počínaje obchodními a výrobními firmami z různých oborů až po vodárenské společnosti a nemocnice.
Komplexnost a přizpůsobitelnost. Hlavní přednosti systému QI.
Jak funguje implementace QI?
Klíčovou vlastností QI je jeho již zmíněná přizpůsobitelnost. Každá firma má svá specifika, v oblasti know-how, přístupech a podobně, a proto se implementace systému u každé z nich trochu liší. Někdy zjistíme, že standardní funkčnost v QI tyto záležitosti pokrývá, jindy převyšuje. Pak přistupujeme k úpravám, na nichž se významně podílejí také naši partneři, implementátoři systému, a to svými odbornými znalostmi, osobním přístupem a poradenským servisem.

Společnost QI GROUP je také zodpovědná vůči životnímu prostředí. Nedávno otevřela nízkoenergetickou provozní budovu s vlastní fotovoltaikou, ve které sídlí vývojové oddělení
V praxi ERP systémů (enterprise resource planning) se pohybujete řadu let. Co je v tomto oboru nadčasovým tématem?
Jednoznačně je to centralizace dat. Firmy si začínají velmi dobře uvědomovat, jakou výhodou je mít veškeré firemní procesy takříkajíc pod jednou střechou, v jednotném prostředí, v jednom ERP systému. Kdo dokáže v co největší míře pokrýt firemní potřeby a požadavky v jednom řešení, na co nejvyšší úrovni customizace a kvality, ten nad konkurencí vyhrává.
Komplexní přístup umožňuje stejné způsoby ovládání i jednotné oprávnění přístupu k datům, a navíc není nutné řešit napojování na cizí softwary. Odpadají tak problémy například při reinstalacích na vyšší verze, ale hlavně má zákazník k dispozici ucelenou datovou základnu. Zejména v souvislosti s nedostatkem pracovních sil roste rovněž zájem o řešení propojující automatizaci a digitalizaci s cílem optimalizovat výrobu, obchod, ekonomiku i služby.
A co je hlavním předpokladem toho, aby systém fungoval jako na drátkách, tak jak si klient představuje?
Klienti očekávají zkušeného implementačního partnera s know-how z daného oboru. S ohledem na výběr „toho pravého“ doporučuji již v této fázi posoudit, zda bude provedena revize procesů, nebo se systém nasadí na původní řešení. Zde hraje roli i zaměření zákazníka. Například mnozí subdodavatelé pro automotive mají striktně daná výrobní pravidla, která jsou pevně svázaná s dodávkami automobilkám. Proto nezbývá prostor pro velké změny. Podobnou situaci sleduji u potravinářů, kdy pro tento obor přichází spousta nařízení ze strany Evropské unie, třeba kontroly čerstvosti nebo prokazatelnost kvality surovin a jejich původu.
Jaká doporučení lze na základě vašich praktických zkušeností zájemcům o nový systém poskytnout? Čemu se vyhnout, co neopomenout?
Není žádným překvapením, že na počátku výběrového řízení se většina klientů primárně rozhoduje podle designu softwaru. Časem se však ukáže, že pro jejich spokojenost není důležitý jen design a splnění dalších požadavků na funkčnost systému, ale i to, jak se implementátor o svého zákazníka postará v budoucnu. Jak pružně a v jaké kvalitě, zda připouští možné individuální úpravy a podobně. To už není jen o softwaru, ale o lidech – jak si naslouchají a pečují o vzájemné vztahy. V nich se skrývá univerzální klíč ke stabilitě a podnikatelskému úspěchu.
Za rozhovor děkuje Jana Jenšíková a Věra Vortelová
Foto: archiv společnosti QI GROUP