Libor Knap: Tchajwanci mají inovace v krvi

Text Jana Jenšíková Foto archiv Proteco nářadí Publikováno
thumbnail Tchaj-wan

Víte, jaké nářadí vydrží každodenní nápor a objede přitom zeměkouli? Proteco z Podbřezí u Dobrušky! Se „žlutým cirkusem“ Daniela Přibáně, tedy žlutými historickými trabanty, letos úspěšně urazilo přes 17 tisíc kilometrů. Přežilo i často nestandardní používání při frekventovaných opravách těchto vozů z někdejší NDR stejně jako extrémní přírodní podmínky. „Pro nás je kufr kvalitního nářadí naprosto zásadní věc, bez které se neobejdeme. A ukázalo se, že Proteco byla správná volba,“ shrnul po návratu domů cestovatel, který po jedenácti letech zakončil jízdu kolem světa.

Kvalita vyšší než cena

Cesta k dnes u nás i ve světě známé značce Proteco byla klikatá. Její zakladatelé, Pěva Holancová a Libor Knap, zahájili své podnikání jako spousta dalších na začátku devadesátých let minulého století. Založili firmu AZ satelit, která se zaměřovala spíše na velkoobchod, nakupovala a prodávala nářadí a další produkty renomovaných výrobců. „Začínali jsme od nuly a o co méně jsme tehdy měli o podnikání znalostí a zkušeností, o to větší bylo naše nadšení a pracovní nasazení. I když to nebylo vůbec snadné, podařilo se nám etablovat na trhu, získali jsme několik výhradních zastoupení a naše obraty rostly. A když se začalo po letech dařit, přišel zlom. Jedna velká nadnárodní značka, kterou jsme zastupovali a její produkty v Česku úspěšně zavedli, nás zničehonic odstřihla a zřídila si tu své vlastní zastoupení,“ vzpomíná Pěva Holancová a její manžel dodává: „Tehdy to byla pro nás rána, ale časem se potvrdilo, že všechno zlé je k něčemu dobré. Vlastně nám prokázali velkou službu. Díky nim jsme totiž pochopili, že jestli chceme v našem oboru dlouhodobě uspět, jediná udržitelná cesta je prodej vlastních produktů.“

A tak začali důsledně budovat vlastní značku a v roce 2011 společnost přejmenovali na Proteco nářadí. „Od začátku jsme věděli, že se od ostatních musíme odlišit především kvalitou. Proto jsme nekoukali po levných čínských výrobcích, ale hledali jsme ty, které si s kvalitním produktem umějí poradit. A ve svém portfoliu jsme pamatovali i na řadu dražších špičkových produktů, které jsme vyráběli na Tchaj­wanu, kde je kvalita o řád výš,“ říká Libor Knap, který tehdy jezdil do Asie třeba pětkrát šestkrát ročně, své dodavatele pečlivě vybíral a hlavně čínským vysvětloval, co je to evropská kvalita. Podle jeho slov mají dnes stejné dodavatele jako dražší nadnárodní značky.

Minimum reklamací a spolehlivý servis

Jak je tedy možné, že jejich nářadí vyráběné u stejného výrobce ze stejného materiálu a se stejnými požadavky na kvalitu má přitom pro koncového uživatele výhodnější cenu než produkt světové značky? „Uvedu konkrétní příklad, třeba takové kalové čerpadlo. Velká značka testuje každý výrobek před uvedením do prodeje dvakrát vodou, což je náročné, neboť se čerpadlo musí po zkouškách vyčistit a tak dále, zatímco my testujeme pouze jednou a vzduchem. Podstupujeme tak riziko reklamace s vědomím, že výrobek je kvalitní a míra rizika pro nás únosná. Nakonec čísla nám to potvrzují. V začátcích jsme měli až 15 procent reklamací a dnes jsme na 0,7 procenta. To je tak zanedbatelné, že se tím skoro nemusíme zabývat. A když nám číslo někde vyskočí, okamžitě to řešíme s výrobcem. Ale stává se to spíše jen u elektroniky,“ vysvětluje Libor Knap, jak se jim daří úspěšně obstát v tvrdé mezinárodní konkurenci.

„Dnes už je navíc v Číně všechno jinak, než když jsme začínali. Pokud je člověk ochoten zaplatit vyšší cenu, získá i tam srovnatelnou kvalitu,“ konstatují majitelé, kteří čerstvě založili v Číně dceřinou společnost. „Přece jen to bude snadnější, máme tam proškolené lidi, kteří znají přesně naše požadavky,“ doufají v hladký průběh obchodů. Na druhou stranu je zvyšující se ceny donutily vrátit výrobu některých produktů do Evropy, kde odpadá složitá a nákladná logistika. A tak se dnes značka Proteco vyrábí třeba v Německu, Slovinsku, Itálii a nakonec i v České republice, kde se prý tradice výroby privátních značek v jejich oboru prosazovala jen velice pomalu a stěží.

Tchajwanci – mistři inovací

Když šla v Číně kvalita nahoru, je stále ještě takový rozdíl mezi čínským a tchajwanským výrobkem? „Tchaj­wan je pořád kvalitnější, a hlavně Tchajwanci přicházejí neustále s novými nápady a zlepšeními. Při poslední návštěvě ve firmě nám například předvedli gola klíč, který umí uchopit i šroub s kulatou hlavou nebo třeba stržený šestihranný šroub. Neuvěřitelně to usnadní práci! Příští rok s touto novinkou vyjdeme na trh a nikdo jiný ji u nás mít nebude,“ usmívá se Libor Knap a Pěva Holancová dodává, že Tchajwancům proto odpouštějí i to, že nejsou na rozdíl od Číňanů flexibilní z hlediska dodacích termínů a na všechno mají dost času.

Za kvalitou značky Proteco se však skrývá také um vlastního vývojového oddělení. Když se připravuje nový výrobek, pošlou jim z Číny nebo Tchaj­wanu prototyp. „Naši vývojáři ho testují a nejednou produkt ještě vylepšili. Obvykle výrobek upravujeme tak z dvaceti třiceti procent, pokud je to víc, snažíme se najít jiného dodavatele,“ upřesňuje Libor Knap. A že tím vlastně dávají své know­how asijským dodavatelům a ti ho uplatňují při výrobě produktů konkurence, s tím si prý v Protecu hlavu nelámou.

Od desítek ke čtyřem tisícům položek

Procházíme několik dlouhých hal s nekonečnými řadami produktů, z nichž jedna je plně automatizovaná. Dnes Proteco nabízí pod vlastní značkou prostřednictvím svého e­shopu přes čtyři tisíce položek, přičemž před sedmnácti lety začínali u desítek. „Nárůst sortimentu i obratu spolu s dlouhými dodacími lhůtami a složitým transportem z Asie nás nutí zvyšovat skladové zásoby, protože si nemůžeme dovolit, aby zboží uvedené na webu nebo v katalozích prostě došlo,“ říká Pěva Holancová, která má na starosti finance a dnes už řeší dodávky pro konec roku 2019 a rok 2020.

Růst společnosti se neobejde bez podpory spolehlivého finančního partnera. „Tím partnerem je pro nás od začátku podnikání Komerční banka. Pomohla nám s rozjezdem firmy a díky ní jsme mohli vybudovat své zázemí nejen v Česku, ale i v Bratislavě, kde máme druhou dceřinku. Pojí nás dlouhodobý obchodní vztah bezmála tři dekády a za tu dobu nám vyšla vstříc, kdykoli jsme něco potřebovali. S takovou profesionální podporou v zádech jsme si mohli troufnout i na náročnější řešení,“ vyzdvihuje Pěva Holancová služby tuzemského finančního ústavu.

Text: Jana Jenšíková

Foto: archiv Proteco nářadí

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 6 / 2018 na straně 46-48.

Štítky Rodinná firma, Tchajwan

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.