Společnost Partners je na českém trhu finančního poradenství už tradiční značkou. Hlavní odpovědností jednoho z jejích ředitelů, Tomáše Grosse, je další rozvoj. Ať už jde o zvyšování podílu na trhu nebo vymýšlení nových synergií, jako jsou například spolupráce s vysokými školami či aktivity v oblasti podpory finanční gramotnosti. Jako jeden z nejzkušenějších lidí ve firmě působí Tomáš Gross také jako supervizor při výběrovém řízení nových kolegů-poradců. „Snažím se být velmi přísný, abychom do našich řad nabírali opravdu kvalitní a motivované lidi,“ vysvětluje.
Jak dlouho jste u Partners a jaké byly vaše začátky s ním spojené?
U Partners jsem od jeho vzniku v roce 2007, kdy jsem byl ve druhém semestru na vysoké škole. Hledal jsem při studiu práci, kde bych získal praktické zkušenosti a zároveň si vydělal nějakou korunu. Zaujalo mě, že poradenství od Partners je velmi konkrétní a šité na míru každému klientovi, ale třeba i to, že mi už u pohovoru představili princip kariérního plánu s jasnými pravidly, což jsem předtím na vysoké škole nikdy neslyšel.
Jak se společnosti Partners daří v současných covidových podmínkách? Zvýšila se poptávka lidí po finančním poradenství?
Obratově jsme vzrostli cca o 30 procent. Dá se říct, že kdykoli lidé více přemýšlejí o penězích, obracejí se na nás. Poprvé to bylo v letech 2008 až 2009 v době finanční krize a podruhé o pár let později, poté co se schválila penzijní reforma a takzvaný druhý pilíř. Tehdy moji skupinu v Partners tento zvýšený zájem málem položil, ale dnes jsme jako firma mnohem dál, jsme na to připraveni, jsme pokornější a máme kvalitnější poradce. Já sám mám certifikát EFA (European Financial Advisor – pozn. red.) a k tomuto vzdělávání vedu i ostatní kolegy, kteří ho ještě nemají. Navíc se na nás obrací čím dál víc uchazečů o spolupráci, z čehož mám obrovskou radost: letos máme o 40 procent víc spolupracovníků než loni a otevíráme nové pobočky – nejnověji teď v centru Pardubic.
Přemýšlet o financích? Dlouhodobě!
Zlepšuje se podle vás finanční gramotnost Čechů?
Rád bych řekl, že ano, ale bohužel právě třeba nedávný vývoj kryptoměn ukázal, že vůbec. Řada lidí nepřemýšlí o financích v dlouhodobém horizontu, nemá finanční plán, ale když vidí, jak jde bitcoin nahoru, neváhá tam vložit většinu úspor se snahou rychle a snadno vydělat.
Lidé mají díky příznivému vývoji ekonomiky v posledních letech víc peněz, ale chybí jim finanční vzdělání, a tak nevědí, jak s nimi efektivně naložit, a rádi skočí na „zaručený a vysoký výnos“ nějaké módní vlny. Místo toho by měli spíš přemýšlet o tom, jak své finance dlouhodobě udržet a zhodnotit. Struktura finančních nástrojů v Česku totiž ukazuje, že drtivou většinu svých peněz mají Češi v bankovních vkladech, tedy na běžných a spořicích účtech, kde jejich hodnotu dlouhodobě požírá inflace.
Jakými iniciativami to Partners pomáhá změnit?
Nechci, aby to vyznělo nabubřele, ale myslím, že nikdo tu pro finanční gramotnost nedělá tolik jako my. Už před více než deseti lety jsme spolupracovali na první sérii televizního pořadu Krotitelé dluhů. Já sám jsem v roce 2010 inicioval školení finanční gramotnosti na základních školách. Tenkrát mě k tomu vyzvala jedna úžasná paní učitelka z Teplic nad Metují. Vytvořil jsem koncept, který se dodnes používá pro celou naši firmu, a z toho mám radost. Naše aktivity ve školách děláme hravou formou, pomocí kvízů, hádanek a simulací reálných situací. Po pár letech se i díky tomu dostala výuka finanční gramotnosti do školních osnov.
Osvěta o podnikání pro studenty
Spolupracujete také s vysokými školami. Jaké to jsou?
Na Vysoké škole ekonomické učím téma osobnost obchodníka a snažím se studentům ukázat rozdíly mezi prodejem a obchodem, na čem má být postavený dlouhodobý vztah a proč z mého pohledu nemá tvrdý, čistě prodejní přístup budoucnost. Na Fakultě tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy jsem dostal volnou ruku a mohl jsem si vytvořit dva vlastní předměty, které studenty velmi baví, což mě neskutečně naplňuje. Jeden z nich jsem nazval Uplatnění na pracovním trhu: se studenty se tam trochu vracíme do dětských let a řešíme jejich přání, co by v životě chtěli zažívat. Ukazuji, že podnikání není tak těžké, jak se může zdát, a probírám s nimi mimo jiné i základní pojmy v osobních a firemních financích.
Jsou dnešní studenti víc otevření samostatnému podnikání a zakládání firem?
Podnikat by chtěli, ale vůbec netuší, co to obnáší. Jejich představy o podnikatelích jsou dost zkreslené. Buď si představují sedřené staré chlapy z devadesátek s pěti infarkty na krku, když to přeženu, což nikdo z nich samozřejmě nechce. Nebo mladé týpky, kteří měli super nápad, a pak jim šlo všechno samo – v to doufají, ale nic pro to už nedělají. Myslím, že je to především nehezké zrcadlo českého školství.
Mým cílem je, aby změnili tohle staromódní uvažování o tom, co to znamená podnikat. Když studentům přibližuji, že podnikání v 21. století už není o tom, věnovat tomu veškerý svůj volný čas, ani o tom, že člověk musí přijít s nejnovějším a originálním nápadem, jsou nadšení a říkají mi, že je škoda, že takový předmět neměli už na střední škole. Snažím se jim předat, že někdy stačí bedlivě pozorovat svět a lidi kolem sebe a vystavět své podnikání na inspiraci a inovaci. Nemusejí hned zakládat „eseróčko“, ale podnikat můžou začít i přes franšízu nebo jako společníci.
Řešíte v Partners i podnikatelský segment nebo konkrétně malé a střední podniky?
V našem poradenství se zaměřujeme spíš na jednotlivce než na firmy. Nicméně už dlouho mám vizi, že bychom v jednotlivých regionech a okresech vytvořili divize Partners ve spolupráci například s místními pobočkami Hospodářské komory, které by sloužily primárně podnikatelům. Konkrétnější obrysy už má projekt Partners Market v Pardubicích, který bude zaměřený mimo jiné i na živnostníky a malé podnikatele.
Text: Daniel Libertin
Foto: archiv T. Grosse