K rozhovoru s Ivetou Ocáskovou, která má v Komerční bance pod křídlem korporátní klientelu, mě přivedlo tak trochu hlavní téma tohoto čísla, tedy Mexiko. Ví se o ní, že je velká milovnice této latinskoamerické země a má ji procestovanou křížem krážem.
Řekněte mi, čím vás Mexiko tak uchvátilo?
Z Mexičanů čiší pokora a štěstí. Umí být dokonale šťastní. I když jejich ekonomická situace a standardy jsou nepoměřitelné s našimi, radují se třeba z mála. Pokud by státy nesoutěžily ve velikosti svého HDP, ale ve spokojenosti svých obyvatel se životem, myslím, že by Mexiko stálo na zlaté příčce.
Nabíjí mě velikost té země, její příroda. Je například fascinující, že asi pětinu všech borovic, které jsou na zeměkouli, najdete právě v Mexiku. Jsou tam kilometry a kilometry pláží, kde nikoho nepotkáte. Je tam takové ticho, že vás to úplně pohltí. Ani já tam téměř nejsem schopná mluvit. (smích) Okouzlilo mě tam mnoho nádherných okamžiků, například když jsme, stejně jako to dělají Indiáni, aby zvýšili procento populace želv, měli to štěstí a vypouštěli do moře malé želvičky, karety. Každá z nich od nás dostala jméno.
A co mexické bankovnictví?
Udělalo skok dopředu. Bankovní sektor byl nechvalně proslulý nekvalitními službami, extrémně vysokými poplatky, málo atraktivními produkty, obrovským rozdílem mezi úrokovými sazbami úvěrů a depozit. Za poslední desetiletí všechny banky až na jednu výjimku získaly zahraniční investory, což samozřejmě přineslo svěží vítr. Nicméně přeplněnou pobočku jsem viděla i na vlastní oči.
Finančního partnera, stejně jako obchodního, si tam musíte velmi pečlivě vybírat, jinak vaše úsilí nebude k ničemu. O tom by mohla spousta českých firem dlouze vyprávět.
Například naše mateřská společnost Société Générale je v Mexiku zastoupena reprezentací a leasingovým servisem pod hlavičkou ALD Automotive Mexique. Komerční banka spolupracuje zejména s top pěti mexickými bankami – BBVA Bancomer, Banco Nacional de Mexico, Banco Santander, HSBC Mexico a Banco Nacional de Comercio Exterior. Pro své klienty obstaráváme ročně stovky došlých i vyšlých plateb i v lokální měně MXN. Podle našich zkušeností nejsou s transakcemi problémy.
Vraťme se z Mexika domů. Očekávaný výstup naší ekonomiky z recese v letošním druhém čtvrtletí se bohužel nenaplnil. Jaký vaši analytici předpokládají další vývoj?
Všichni víme, a naši korporátní klienti nejvíce, že české hospodářství je spjato téměř pupeční šňůrou s vývojem v Evropské unii, kam směřuje více než osmdesát procent českých exportů. Zahraniční poptávka je tak pro českou ekonomiku klíčová. Není tedy velkým překvapením, že v souvislosti s dluhovými problémy Evropy, zpomalujícím německým hospodářstvím a ekonomikou eurozóny v recesi se příliš nedaří ani domácí ekonomice. A tomu odpovídají i výhledy našich analytiků. I ve druhé polovině roku bude ekonomika koketovat s recesí a za celý letošní rok české hospodářství poklesne. Pro rok 2013 očekáváme stagnaci či hospodářský růst ve výši pouhých 0,6 %.
„Zákazníci od nás musí dostávat férové informace, i když to někdy bolí.“
Ovlivní to nějak vztah banky k firmám?
Dnes si to nemyslím. Očekávání klientů je již delší dobu tažené předpokladem nízkorůstového prostředí a oboustranná zkušenost ukazuje, že pro celou řadu firem stále existují zajímavé obchodní příležitosti. Na těch se podílíme a chceme podílet. Koneckonců čísla hovoří jasně: i když ekonomika už v podstatě delší dobu stagnuje, její úvěrování ze strany bankovního sektoru a Komerční banky se určitě nezastavilo.
Vaše banka si zakládá na tom, že podporuje svou firemní klientelu v jejím rozvoji, exportu nebo třeba při dlouhodobých investicích. S jakými novými produkty jste tento rok přišli?
První větou jste v podstatě vystihla naši strategii, tedy dlouhodobě stát u našich klientů při jejich provozu a rozvojových investicích. Nové produkty pro firmy dnes nejsou až tak zásadní, banky nabízí téměř standardizované služby. Co rozhoduje, je kvalita, čas, ochota a odbornost. I proto jsou pro nás důležité inovace – automatizace, elektronizace, systematizace, on-line produkty. Důležité je také mít kvalitní analýzy pro řízení, rozhodování, hledání příležitostí i eliminaci negativních dopadů.
S tím souvisí také nezbytná znalost obchodního modelu klienta, porozumění potřebám současným i budoucím a návrh vhodných řešení, která nemohou být plošná. Musí být akceptovatelná jak pro klienta, tak pro banku. K tomu potřebujeme znát řadu seriózních informací jak od klienta, tak z trhu, abychom se nespoléhali na planou víru, stáli nohama na zemi a upozornili na možná rizika. Zákazníci od nás musí dostávat férové informace, i když to někdy bolí. Vždy se snažím vysvětlit i pozici banky, a to od pracnosti některých řešení, vhodné struktury financování až po požadované podmínky.
A co novinky v souvislosti s Mezinárodním strojírenským veletrhem? Do Brna přicházíte každoročně s nějakým překvapením. Jaké bude to letošní?
Nový bude například náš krásný výstavní stánek na volné ploše před pavilonem Z, kam všechny naše klienty srdečně zveme. Ale to určitě není to, na co se ptáte. Chystáme například nový obchodní přístup zejména pro strojírenské společnosti obchodující s Ruskem. Tento trh je obrovsky rostoucí, atraktivní a konzumující naše stroje a propojené služby. Rovněž bychom se chtěli více zapojit do ovlivňování korporátního prostředí spolu s vhodným a respektovaným partnerem. Podrobnosti bych si však přece jen ráda nechala až na veletrh.
„Mám radost, když se setkávám s podnikateli, kteří vědí, co chtějí, a jdou si za svým snem.“
Prozraďte našim čtenářům, z čeho máte při své práci největší radost?
Mám radost, když se setkávám s podnikateli, kteří vědí, co chtějí, a jdou si za svým snem. Je radost, když nám důvěřují a nechají nás natolik nahlédnout do karet, že se nám podaří společně najít takové řešení financování, s nímž jsou maximálně spokojeni. To musí být standardem pro každého bankovního poradce.
Je radost sledovat například novou inovativní linku, z níž padají výrobky oblíbené na trhu. Těší mě vědět o úspěšných obchodech přes hranice naší malé země. Hřeje mě, když vím, že jsme jedním ze střípků v mozaice, více či méně důležitých, který byl podstatný pro start či běh našeho klienta za obchodním úspěchem.