Jaroslav Besperát: Mým cílem je získat jednou bronz

Text Jana Jenšíková Foto archiv ČPP Publikováno

Vracíme věci do pořádku. Tento slogan České podnikatelské pojišťovny (ČPP) pravděpodobně znáte. Proto jsem se jejího šéfa Jaroslava Besperáta zeptala: Máte nějaký recept, jak dát do pořádku dnešní svět?

Read in English

Pokud bych měl odpovědět jedním slovem – optimismus. Vytvářet kolem sebe pozitivní atmosféru. A přidal bych úsměv, humor. Nikdy nebylo tak zle, aby nemohlo být líp. Z čísel, která se nám v našich systémech sbíhají, není znát, že by zatím bylo tak zle. Objem našich pohledávek mezi klienty nestoupá, ale naopak. Dnes se pohybuje kolem 3 %, ale ještě před pár lety to bylo 30 %. Nebo třeba z pohledu autopojištění – nevidíme, že by se lidé aut zbavovali, že by jich bylo méně.

Prostě mám pocit, že se vzájemně strašíme a nadáváme víc, než by bylo třeba. Ať jedu kamkoli za hranice, lidé se tam na ulici usmívají, a přitom nejspíš řeší podobné problémy. Tak se nemračme na svět.

Pojišťovna má být jistotou

Pro to, abychom se na sebe na ulicích víc usmívali a klidněji spali, můžete jako pojišťovna hodně udělat.

Ano, máte pravdu. Pojišťovna je tu právě proto, aby řešila lidem potíže. Má to už ve svém názvu, má být v složitých dobách jistotou, stabilizátorem, zmírňovat následky krizí. My si to plně uvědomujeme. Pracujeme na tom, abychom neztráceli kontakt s realitou, zkvalitňovali komunikaci s našimi klienty, makléři, a tím naše služby přizpůsobovali tomu, co lidi potřebují a chtějí.

O tom, že se vám to daří, vypovídají nedávné výsledky v anketě Pojišťovna roku. Opět jste zabodovali – dvě zlaté a dvě stříbrné. Určitě máte radost.

Obrovskou! V loňském covidovém roce se anketa neuskutečnila, tak jsme byli napjatí, jak to dopadne. Osobně si těchto medailí cením víc než některých jiných. Hodnotí nás totiž makléři, tedy ti, kteří velmi dobře znají celý pojistný trh a mohou jednotlivé pojišťovny porovnávat na základě praxe. Do hodnocení se určitě promítly jejich zkušenosti z krizových situací, ať už se to týkalo covidu nebo například následků tornáda, které řádilo vloni na jižní Moravě. Třeba i to, že jsme jim brali telefon v sobotu a v neděli. Umístit se na nejvyšších pozicích je v dnešní době bezesporu náročnější než dřív. Tím spíš to beru jako velký triumf, ale hlavně závazek do budoucna.

Největší nárůst v podnikatelském pojištění

Když mluvíme o složité době covidové, nejen makléři, ale i vaše celkové výsledky za uplynulý rok vypovídají o tom, že jste ji ustáli na výbornou. Vždyť jste meziročně rostli dvakrát víc (o 9,4 %) ve srovnání s celkovým pojistným trhem (4,4 %), a stali jste se tak druhou nejrychleji rostoucí pojišťovnou žebříčku Top 10.

Ano, z pohledu čísel jsme měli velmi úspěšný rok, a to i přesto, že jsme vypořádávali živelní škody velkého rozsahu, ať už to bylo zmíněné tornádo nebo krupobití, bouřky, bleskové záplavy či velké podnikatelské škody. Stále se nám daří držet pozici páté největší pojišťovny na domácím trhu. Předepsali jsme pojistné o miliardu vyšší než rok předtím, a to v objemu 12 miliard. V neživotním pojištění jsme rostli podle ČAP dokonce o 10,2 %, přičemž jednoznačně největší nárůst jsme zaznamenali v podnikatelském pojištění.

Co podnikatelé nejvíc pojišťovali?

Využívali nejvíc pojištění přerušení provozu a pojištění odpovědnosti za způsobenou újmu, přičemž kvalitní pojištění majetku už berou jako samozřejmost. U toho pojištění odpovědnosti musím opět zdůraznit, že se vyplatí, aby bylo v dostatečně vysokém limitu. Pokud jsem ještě před pár lety mluvil o nejmenším limitu 20 milionů, dnes bych doporučil minimálně 50 milionů.

A co třeba mají podnikatelé tendenci ještě podceňovat?

Například škody, které mohou vzniknout kvůli vadným výrobkům, včetně nákladů spojených s jejich stažením z prodeje. Doporučil bych jim v určitých případech rozhodně pojištění profesní odpovědnosti. A pokud mají vozový park, tak třeba pojištění rizik spojených s přepravou nákladu. Na to se také někdy zapomíná.

Robot pojišťováka nenahradí, ale může pomoct

Jednoznačným trendem (nejen) v pojišťovnictví je digitalizace. I u vás ji hodně popohnala pandemie. Jak v tomto směru pokračujete?

Formulářové a ručně vypisované pojistné smlouvy už najdete pouze v našich archivech. Veškerá dnešní retailová obchodní produkce je v současnosti sjednávána v kalkulačních programech SUS+ a data jsou importována ihned do provozního systému. Zcela bezpapírový způsob sjednání pojistné smlouvy činí 60 %, k akceptaci smlouvy stačí namísto podpisu úhrada pojistného. Na webové stránky jsme nasadili chatbota a momentálně testujeme voiceboty.

Snad to nebude konec pojišťováků v Čechách.

Ale to vůbec ne. Naši lidé se rozhodně nemusí bát. Jsou stále ve vztahu ke klientovi nejdůležitějším článkem, stejně jako makléři. Naše práce je o vztahu ke klientovi, o tom, že ho známe a přistupujeme k němu individuálně. Dokážeme mu co nejlépe poradit, doporučit takové pojištění, které pro něj má největší smysl.

Chatbota jsme nasadili na naše webové stránky, aby identifikoval klientovy potřeby a následně ho „předal“ dál. Voiceboty nyní testujeme na rutinní činnosti, protože chceme vytvořit prostor pro naše operátory, aby se mohli více věnovat zákazníkům. Jeden je například nasazený na vymáhání dlužného pojistného a je velmi úspěšný. Druhý spouštíme v těchto dnech, aby řešil nedoručené zásilky a ověřoval u klientů správnost adresních údajů. Dalšího bychom rádi nasadili do konce roku, a to pro možnost nahlášení pojistné události v mimopracovní dobu infolinky.

Podle zprávy ČAP pojistný trh i letos výrazně roste. Jak jste na tom?

Držíme se v čele pelotonu. Podle všeho bude i tento rok pro nás z hlediska hospodářských výsledků velmi úspěšný. Nesmíme ale usnout na vavřínech.

Pro vás osobně je letošek jubilejní rok, už dvacet let působíte v ČPP. Ovšem v pojišťovnictví jste mnohem déle. Máte nějaký nesplněný pojišťovácký sen?

Každý, kdo mě zná, ví, že miluju hokej a stále se ho snažím i aktivně hrát. Proto asi nepřekvapím, když budu citovat hokejovou legendu Wayneho Gretzkého: „Dobrý hokejista hraje tam, kde je puk. Skvělý hokejista bruslí tam, kde puk teprve bude.“ Přál bych si, aby ČPP patřila i do budoucna k těm skvělým hokejistům a aby se z pátého místa na pojistném trhu posunula na medailové a získala alespoň bronz.

S Jaroslavem Besperátem si povídala Jana Jenšíková

Foto: archiv ČPP

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 3 / 2022 na straně 76-77.

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.