Po covidovém martyriu, kdy se firmy začaly postupně znovu nadechovat k větší stabilitě, byl konflikt na Ukrajině další ranou a zdrojem nové nejistoty. Radek Trachta, výkonný ředitel Global Bankingu v Komerční bance, realisticky a s mírným optimismem hodnotí: „Firmy působící u nás vykazují již od poslední finanční krize obecně ohromnou schopnost přizpůsobovat se měnícímu se tržnímu prostředí a udržet a často i posílit svůj byznys v turbulentních podmínkách. Za to mají můj velký obdiv. Věřím, že se nám společně podaří překlenout i nadcházející období charakterizované nejmenší mírou předvídatelnosti hospodářského vývoje za posledních několik desetiletí.“
Díky své pozici máte přehled o dění převážně ve velkých či mezinárodních firmách v ČR. Co v souvislosti s „novým normálem“ nejvíc řešily a řeší?
Nadnárodní firmy řešily urgentně svoje působení na území Ruska, mnohé své byznysy tam utlumily či prodaly úplně (stejnou cestou šla i naše mateřská Société Générale). Jiné, které používaly dodávky vstupů od ukrajinských partnerů, musely rychle hledat náhradu. Do toho bylo potřeba řešit omezení vyvolané ekonomickými sankcemi, včetně plateb do a z Ruska, tlak na mzdové náklady, dramaticky rostoucí ceny energií a ostatních vstupů a další dopady roztáčející se inflační spirály.
Nyní u firem vidíme podstatně zvýšenou potřebu provozního financování, ať už z důvodů zmiňovaného celkového zdražení vstupů, narušených dodavatelských řetězců, a tudíž potřeby větších skladových zásob pro zajištění produkce či nutnosti mít podstatně větší rezervy pro vyrovnání tzv. margin callů na energetických burzách u výrobců a obchodníků s elektřinou a plynem. V tom všem se jim snažíme maximálně vycházet vstříc.
České značky dobývají globální trhy
Jste v úzkém kontaktu s managementem těchto firem. Jaké pozorujete současné trendy v jejich byznysu?
Minulý rok byl pro naprostou většinu z nich nakonec rokem úspěšným, neboť se dokázaly velmi rychle přizpůsobit situaci, nalézt nové zdroje vstupů, realizovat lukrativní zakázky a ve finále profitovat z „nenasyceného“ pocovidového období.
Zároveň jsme loni podpořili naším financováním nebývalé množství akvizic českých firem v zahraničí, ať to byl nákup legendární firmy Colt Českou Zbrojovkou Group nebo expanze realitní skupiny CPI PG do Rakouska, kde získala dva velké nemovitostní hráče, a stala se tak největší firmou ve svém oboru v regionu CEE.
Letos již pozorujeme v některých odvětvích ochlazení, ceny vybraných komodit a vstupů po dosažení maxim v prvním kvartále začaly klesat. Vnímáme enormní tlak na zvyšování mzdových nákladů vyvolané historicky vysokou inflací, jejíž poptávkovou část se snaží ČNB brzdit zvyšováním sazeb, což však způsobuje zdražení úvěrů pro firmy.
Ty revidují své investiční plány, škrtají náklady, řeší raketové nárůsty cen energií, což je pro zejména energeticky náročné výroby mnohdy existenční záležitost, a obecně se připravují na spíše utlumené ekonomické prostředí.
ESG je stále aktuální téma
Jak se v těchto podmínkách vaši klienti staví k ESG?
ESG zůstává velkým tématem – a to i přes krizi na Ukrajině, nebo je spíše kvůli ní více akcelerováno, a to zejména s ohledem na sílící volání po energetické soběstačnosti. Mnohé firmy investují do vlastních zdrojů elektřiny, FVE na střechách svých závodů apod.
Psali jsme už o tom, že tyto projekty KB velmi ráda financuje. Kromě klasického bankovního financování jsme zmínili váš produkt Fotovoltaika za korunu. Stále platí?
Ano, právě tento produkt umožňuje firmám nechat si vybudovat solární elektrárnu ve svém závodě na klíč, bez potřeby know-how a investičních nákladů. Služba je postavená na kvalitním poradenství. To jsme nedávno posílili i akvizicí společnosti Enviros, která je špičkou v oblasti dotačního a energetického poradenství v ČR, a skvěle tak doplní naše specialisty v KB EU Point a KB Advisory.
Právě poradenství bude nejspíš nabývat na významu, protože například pro velké firmy se pravidelné ESG zprávy stávají nedílnou součástí jejich reportů, neboť je zejména v evropském regionu vyžadují jejich odběratelé či potenciální investoři. V čem jim ještě můžete pomoct?
Ve spolupráci s mateřskou SG jsme pro řadu klientů vydali na evropských trzích tzv. green či sustainability-linked dluhopisy a stejné produkty jsou čím dál více poptávány i od subjektů v ČR. A je toho daleko více, ESG také společně žijeme. Například jsme s našimi významnými klienty vlastnoručně vysadili ovocnou alej nedaleko naší centrály ve Stodůlkách.
Naše DNA je postaveno na individuálním lidském přístupu
Doba covidová a s ní spojené restrikce přinutily řadu firem revidovat své obchodní modely, urychlit digitalizaci a vzhledem k narušení dodavatelsko-odběratelských řetězců hledat nové, bližší dodavatele. To všechno ovlivňuje také podobu bank a jejich přístup ke klientům.
Přirozeně. V části retailového bankovnictví se snažíme najít optimální rovnováhu mezi obsluhou klientů na kamenných pobočkách a digitálními kanály. Dochází k velké změně uvnitř banky v podobě výměny celého „core systému“. Přispěje k větší efektivitě, rychlosti a kapacitě, která je nutná pro navyšující se počty položek například z karetních operací.
V oblasti korporátního bankovnictví postupně také investujeme do digitalizace, zejména v oblasti vnitřních procesů, standardních či administrativních úkonů. Obsluha a poradenství klientům však v případě velkých korporací zůstává, a podle mého názoru i zůstane, doménou individuálního lidského přístupu. Jde přeci jen o velmi specifické případy, které řešíme na míru pro konkrétního klienta, a tam lze automatizaci uplatnit velmi omezeně. Významnou roli hrají také dlouhodobé vztahy, budované mnohdy desítky let, které jsou základní esencí vzájemné důvěry, zásadního faktoru při posuzování úvěrových rizik.
Stále tedy platí, že si chcete zachovat pozici páteřní banky českého průmyslu a služeb?
Ano, toto poslání má Komerčka historicky ve svém DNA, a proto je připravena v rámci dostupných možností podpořit podnikatele i v této nelehké době. Že to umíme, jsme prokázali jak v době finanční krize před více než dekádou, tak během pandemie, kdy jsme poskytli největší množství tzv. covidových úvěrů. A že to naši klienti vnímají, dokazuje i loňské ocenění Korporátní banka roku a dlouhodobě vysoký koeficient spokojenosti klientů, tzv. NPS, který máme v našem segmentu nejvyšší na trhu.
Naší konkurenční výhodou zůstává i ojedinělá kombinace v podobě silné lokální banky s vysokou znalostí korporátního prostředí a know-how naší mateřské banky SG, která patří do top ligy evropských bank a se kterou velmi úzce spolupracujeme, když české společnosti „přerostou“ hranice Česka a chystají se například vydat tzv. eurobondy či akvírovat jinou společnost v zahraničí.
Z jakých obchodů, na nichž se KB podílela v nedávné době, máte osobně největší radost?
Zmíním například vedoucí roli KB při několikamiliardovém financování pro firmu Accolade na výstavbu největšího distribučního centra s BREEAM certifikací v ČR pro světovou jedničku v e-commerce. Vedoucí roli jsme měli i při refinancování klubové půjčky ve výši 940 milionů eur pro společnost Dr.Max ze skupiny Penta. Ta prostředky využila mimo jiné na zahraniční expanzi. Z těch společných se SG s ESG parametry uvedu vydání tzv. udržitelného dluhopisu pro skupinu CPI ve výši 700 milionů eur. A opominout nemohu ani rozšíření úvěrové spolupráce se skupinou MTX, o které si můžete přečíst na jiném místě tohoto vydání TRADE NEWS.
S Radkem Trachtou hovořila Jana Jenšíková
Foto: archiv KB