Česká společnost pro jakost (ČSJ) je u nás největším profesním sdružením zaměřeným na kvalitu. Na novinky, ale i zavedené služby ČSJ, které dokáží pomoci v řízení organizací, jsme se zeptali výkonného ředitele Petra Kotena.
Jste spolková organizace, jak probíhá zapojování členů do práce společnosti?
Členům, a to jak osobám, tak organizacím, nabízíme komplexní služby z oblasti systému managementu a nástrojů kvality. Umožňujeme jim aktivní zapojení do činnosti ČSJ prostřednictvím práce v konkrétně zaměřených odborných centrech – například na spolehlivost, etiku a management, životní prostředí nebo excelenci. K odborným centrům patří i Klub manažerek, který pořádá zajímavá setkání s odborným programem. Současně mají členové ČSJ možnost se sdružovat i v našich regionálních centrech, která máme v Českých Budějovicích, Ostravě a Chotěboři.
Jaké novinky v oblasti služeb nabízíte?
Společnosti, nejen u nás, se v poslední době intenzivně zabývají oblastí business continuity managementu (BCM). Jako reakci na tyto signály jsme proto rozšířili akreditaci našeho certifikačního organu. Díky implementaci požadavků normy ISO 22301, která stanovuje pravidla pro BCM, budou podniky lépe připraveny na různé nežádoucí situace. BCM jim pomůže udělat si jasno v tom, co je pro ně klíčové, jaké hrozby připadají v úvahu a jak reagovat v případě narušení identifikovaných klíčových procesů.
Za velký úspěch také považujeme získání akreditace k certifikaci FSC (certifikace původu dřevní suroviny v dodavatelském řetězci). Jde o mezinárodní certifikaci ověřující, že výrobky, respektive dřevní surovina v nich obsažená, byla vyprodukována v souladu se zásadami udržitelného lesního hospodaření. Jsme první čistě českou organizací, která tuto oblast certifikuje.
Známá je vaše značka CZECH MADE. Co všechno musí firma splnit, aby ji získala?
Firma musí být registrována a vyrábět nebo poskytovat služby v České republice. Musí počítat s tím, že její produkt bude prověřen ze všech možných hledisek, dále bude zhodnocena zákaznická spokojenost i provedena návštěva hodnotitelů ve firmě. Uchazeče o značku procesem hodnocení rádi provedeme.
Jste rovněž vyhlašovatelem ceny Ambasador kvality ČR, můžete nám ji přiblížit?
Aktuální ročník se teprve rozbíhá. Soutěž je založena na posouzení nejen současných výsledků organizace, ale především jejím přístupu ke kvalitě jako k fenoménu, který je nezbytným předpokladem pro dlouhodobou úspěšnost. Soutěž je určena všem organizacím bez rozdílu velikosti nebo typu. Přihlášky přijímáme do konce září.
Kde všude se můžeme dozvědět o vašich aktivitách?
Nejvíce informací najdete na našich webových stránkách, aktivní jsme také na Facebooku a především na LinkedInu, kde základna odborníků, kteří nás sledují, neustále narůstá. V tomto roce rozbíháme i podcasty o kvalitě s názvem Fenomén kvalita. První díl najdete na našem webu.
Je důležité také zmínit, že vydáváme časopis Perspektivy kvality, kde se věnujeme kvalitě napříč všemi obory. Tento časopis přináší srozumitelnou formou novinky, které mohou čtenáře inspirovat ke zlepšování v rámci svých firem.
Za rozhovor děkuje Jana Jenšíková
Foto: archiv ČSJ