Složité žádosti o akreditivy a záruky? Jde to i jednoduše a online!

Text Jana Jenšíková Foto archiv KB Publikováno

Každá firma, která kdy vyplňovala staré klasické papírové žádosti o bankovní záruku nebo dokumentární akreditiv, potvrdí, že to chce čas a určité zkušenosti, aby všechno „na první dobrou“ dopadlo tak, jak má. Následný telefonát z banky, že v žádosti chybí informace nezbytné pro vystavení instrumentu nebo jsou v ní logické chybky, znamená v lepším případě opravu žádosti a lehké zdržení při zpracování, v horším pak nestíhání termínů. Lze to nějak změnit? Ptáme se Tomáše Raka, vedoucího Trade Sales Komerční banky.

Je možné digitalizovat takovou tradiční oblast, jakou je trade finance?

Pravdou je, že ne vše v trade finance je možné úplně zdigitalizovat. Například oblast dokumentárních plateb je založena na fyzickém nakládání s komerčními dokumenty, které se zatím asi nikde ve světě nepodařilo rovnocenně nahradit elektronickými verzemi. Na druhou stranu lze říci, že vyjma zmíněných fyzických dokumentů u dokumentárního akreditivu a inkasa není dnes při poskytování trade finance produktů žádný jiný „papír“ třeba. Pokud je například bankovní záruka vystavována v elektronické podobě, jak v současné době vyžadují například veškeré státní úřady a státní společnosti v ČR, pak papír odpadá zcela. A nejen papír, ale v případě aplikace Trade & Finance OnLine (TF OnLine) od Komerční banky odpadá také návštěva pobočky, protože i přístup do samotné aplikace lze zařídit z kanceláře či domova.

V případě, že firma potřebuje například vystavit bankovní záruku, je dnes možné vše vyřídit online z počítače či telefonu?

Ano. V minulosti byly aplikace obvykle optimalizovány především pro jeden či dva systémy, naopak synonymem dnešní doby je podpora všech platforem a zařízení. Aplikace Trade & Finance OnLine tedy vypadá zcela stejně, ať už přistupujete z mobilního zařízení, tabletu nebo počítače. V posledních dvou letech jsme rozšířili její funkcionality, zpřehlednili ji a zjednodušili tak, aby bylo možné s ní pracovat co nejvíc intuitivně. Vycházeli jsme přitom hlavně z podnětů samotných firem.

co na to firmy?

Vidí ji jako velký přínos. Dokládají to výsledky průzkumu, který jsme zpracovali ve druhém pololetí minulého roku. Firmy oceňují například možnost vidět kompletní historii všech svých transakcí, které s bankou realizovaly. Aplikace má široké možnosti nastavení a generování reportů, jež umožní v přehledné formě sledovat objemy a termíny aktivních nebo uzavřených transakcí. Pokud tedy potřebujete získat orientační informaci, jak například vaše společnost čerpá limity schválené bankou na jednotlivé trade finance produkty, zjistíte to během chvilky z aplikace. I zcela noví uživatelé oceňují intuitivnost a návodnost. První kroky v aplikaci tak zvládnou zcela samostatně, bez nutnosti zaškolení či zavolání pro podporu.

Jaké další přednosti této aplikace byste zdůraznil?

Například detailní možnosti nastavení a změny uživatelských práv pro jednotlivé osoby, které do aplikace přistupují. Zvláště u větších společností je často třeba, aby určitá osoba mohla například požádat o bankovní záruku pouze do určité částky, což je v TF OnLine možné velmi jednoduše nastavit. V průzkumu bylo oceňováno i zavedení možnosti připravit a odladit si s bankou žádost o produkt vybraným uživatelem ze společnosti tak, aby odpovídal požadavkům, avšak bez možnosti odeslání finální žádosti. Takto připravenou finální žádost pak ve firmě odesílá až osoba s rozhodovací pravomocí.

Systém je v rámci banky zcela integrován. To umožňuje firmám například vidět u jednotlivých transakcí i konkrétní výši zaúčtovaných poplatků, a to v detailním členění, s popisem a možností vygenerovat si příslušný doklad o poplatcích pro potřeby účetnictví.

V neposlední řadě systém obsahuje nápovědu a rovněž provádí logické kontroly. Do banky tedy omylem nepošlete žádost s datem z minulého roku, chybovost při přepisování názvů obchodních partnerů a adres je eliminována výběrem z adresáře a tak podobně. Takže zkompletovat žádost o záruku nebo akreditiv „na první dobrou“ už dávno není doménou pouze zkušených matadorů.

A co když uživatelé přece jen narazí na situaci, kdy potřebují kontaktovat banku?

Mohou to udělat telefonicky nebo přes funkci takzvané vzdálené plochy. Po zavolání na konkrétní kontaktní osobu banky uvedenou v aplikaci jí uživatel z firmy umožní zvláštním zabezpečeným kanálem náhled přímo na svoji obrazovku. Během chvilky jej tak pracovník banky jednoduše navede v aplikaci na správné řešení.

Kolik za využívání Trade & Finance OnLine vaši klienti zaplatí?

Samozřejmostí je poskytování přístupu do aplikace zdarma a její fungování 24 hodin, 7 dní v týdnu. 

Za rozhovor děkuje Jana Jenšíková

Foto: archiv KB

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 2 / 2023 na straně 56-57.

Štítky digitalizace, Finance, KB

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.