Diplomatickou kariéru začínal Martin Tlapa před více než třiceti lety v Kanadě, a jak sám říká, návrat do této země v pozici velvyslance je pro něj velká čest a závazek. A hlavně nová příležitost vyzkoušet, kam se dají vztahy našich zemí dál posunout. Hovoříme s ním v době, kdy Kanada hledá nové partnery a Česko je zemí, o které ví a začíná se o ni intenzivně zajímat.
Devět let jste byl náměstkem na Ministerstvu zahraničí, předtím dlouhá léta ve stejné pozici na Ministerstvu průmyslu a obchodu, spoluzakládal jste CzechTrade a čtyři roky byl jeho generálním ředitelem. Jak velkou změnou bylo po tom všem přejít na post velvyslance České republiky v Kanadě? Co bylo nejtěžší?
Ono to spolu vlastně všechno velmi úzce souvisí. V Kanadě jsem před dlouhou dobou v diplomatických službách začínal a návrat v roli velvyslance v roce 2023 je příjemným oživením vzpomínek, ale hlavně obrovská šance vyzkoušet, co nového se dá v rámci vztahů našich zemí udělat. Mimochodem i vznik CzechTradu v roce 1997 byl tak trochu inspirován tím, jaké služby měli Kanaďané při exportu v té době a jak o podpoře obchodu ze strany státu uvažovali.
Kanada je obdivuhodná, krásná země s dechberoucí přírodou a skvělými, tolerantními a milými lidmi. Na druhé straně jsem byl z Prahy zvyklý na velké týmy, v tomto ohledu bylo nejtěžší spojit ambice s respektováním velikosti našeho úřadu. Máme tady výborný tým za Českou republiku, nejen velvyslanectví, ale i generální konzulát v Torontu, včetně zastoupení CzechTradu a CzechInvestu, a síť honorárních konzulů v jednotlivých provinciích.
Z pohledu obchodu bylo prvním krokem složit dohromady příběhy a reference českých firem, které nabízejí produkty a služby, a ukázat Kanaďanům nejenom v Ottawě, ale hlavně v jednotlivých provinciích, že mají v České republice osvědčeného a spolehlivého partnera, který chce dělat ještě víc společných projektů.
Kanadští obchodníci mají Evropu stále za „exotiku“. Ale to se teď mění
Co Češi nevědí o Kanadě a měli by vědět, pokud chtějí v této zemi obchodovat nebo v ní investovat?
Vždycky je skvělé se „blýsknout“ znalostí země, s níž chcete dělat obchod. Možná se dá začít od jejího názvu, který vznikl trochu omylem. Když se francouzský mořeplavec Jacques Cartier po připlutí na východ Kanady ptal, jak původní obyvatelé říkají své zemi, uslyšeli „Kanata“, což v jejich jazyce znamenalo „vesnice“, do které ho zvali. Z jiné oblasti můžeme zabodovat znalostí některých kanadských vynálezů, jako jsou kánoe, kajak, inzulin, hokejový puk, ale i papírové kartony na vajíčka, arašídové máslo nebo havajská pizza a kečupové chipsy.
Kanada je zemí jezer, má jich 900 tisíc, víc než zbytek světa dohromady. Kanaďané také mají některá anglická slova, která se jinde neužívají. Kromě obvyklého „eh“ na konci věty je to třeba název pro dolar, kterému říkají „loonie“, nebo dvojité kávě se dvěma cukry říkají „double-double“. Možná, že ani řada Kanaďanů neví, že Santa Claus je vlastně Kanaďan, protože v roce 2008 získal od kanadského ministerstva vnitra čestné občanství…
Celkem známá je skutečnost, že 90 procent Kanaďanů žije do 150 kilometrů od hranice s USA, která je mimochodem nejdelší hranicí mezi dvěma sousedními státy na světě, měří téměř devět tisíc kilometrů. V poslední době Kanada oživuje vztahy s EU, v tisku se připomíná, že má přímou hranici s Dánskem v Grónsku.
Kanaďané jsou při jednání velmi zdvořilí, nemají rádi konflikty, jsou obvykle rozvážní, respektují odlišnosti a mohou mít rezervovaný přístup k typu drsného humoru, který máme u nás. A nemají rádi rasismus. Často se omlouvají i za to, co nezpůsobili, jeden vtip začíná otázkou: „Proč Kanaďan přechází ulici? No, aby se omluvil i druhé straně.“
Kanada je druhá největší země na světě. Jak mají české firmy postupovat, když budou přemýšlet o vstupu na tento trh?
Kanada není jeden trh, ale deset provincií a tři teritoria, která mají v řadě regulací odlišná pravidla, obchodní bariéry i trochu jiný ekonomický profil, a proto i odlišné příležitosti. Je dobré si uvědomit, že expanze z jedné provincie do druhé není úplně snadná, ne nadarmo se říká, že „nejsnazší cesta, jak obchodovat s Kanadou, je z firmy, kterou máte v USA“.
Kanada není jeden trh, ale deset provincií a tři teritoria, která mají v řadě regulací odlišná pravidla.
Evropa je pro mnoho obchodníků stále „exotika“, když mluví o vývozu, často mají na mysli ten do USA. Naše firmy potřebují reference z USA, EU či Velké Británie a při vážném zájmu je důležité vybrat si dobrého místního zástupce. Některé české firmy koupily kanadské společnosti, aby sem přenesly svou výrobu a využily jejich místní distribuční cesty. Pokud někdo má zájem o pomoc našich zastoupení v Kanadě, ať se určitě ozve!
Země budoucnosti
Proč bychom se měli víc zaměřit na obchod s Kanadou?
Kanada je pro naše firmy zemí budoucnosti a právě teď je nakloněna větší spolupráci s Evropou. Je ekonomicky vyspělou zemí, která věří volnému obchodu a patří do skupiny nejbohatších ekonomik světa G7, zastává stejné demokratické principy a dnes opět hledá nová spojenectví v Evropě.
Stále větší význam mají strategické suroviny, jichž má v podstatě kompletní spektrum. Již dnes je druhou zemí s největším objemem těžby uranu, čtvrtou s největšími doloženými zásobami ropy, pátou na světě v těžbě zemního plynu. Dalším důvodem je růst domácí poptávky.
Kanadská populace roste závratným tempem, především díky migraci. V březnu letošního roku měla Kanada 41,6 milionu obyvatel; když jsem do země nastupoval v září 2023, bylo to 40 milionů, za rok a půl tedy počet obyvatel vzrostl o 1,6 milionu. S tím jsou spojeny investice do stavebnictví, dopravní infrastruktury, modernizace vlakových tras a rozšiřování dosavadních zdravotnických kapacit.
Zásadním posílením projde kanadská obrana – vybavení armády, bezpečná ochrana hranic, kybernetická bezpečnost, to jsou oblasti, u nichž bude dobré být společně. Velké projekty se dnes připravují pro výstavbu nových ropovodů a plynovodů, které by konečně přivedly energie z nalezišť v západních a centrálních provinciích na východ země, kde jsou potřeba a odkud by mohly být exportovány do Evropy.
Vědí Kanaďané o tom, že mezi EU a Kanadou máme, na rozdíl od USA, dohodu o volném obchodě?
Z jednoho průzkumu mezi firmami vyplynulo, že dohodu zná zhruba 60 procent firem, tedy mnoho jich stále o výhodách v podstatě bezcelního obchodu zatím neví. A přitom to je velká konkurenční přednost, i oproti našemu obchodu s USA. Kanada v reakci na hrozbu cel ze strany Spojených států teď hodně hovoří o nutnosti hledání nových trhů. Proto jsme oslovili premiéry všech provincií s nabídkou rozšíření našeho obchodu a investic.

„Oslovili jsme premiéry všech kanadských provincií s nabídkou rozšíření našeho obchodu a investic,” říká Martin Tlapa. Na snímku s předsedou Parlamentu Britské Kolumbie Rajem Chouhanem
Dominantním obchodním partnerem Kanady jsou Spojené státy, jak vztahy obou zemí poznamenal nástup nového amerického prezidenta? Co z toho plyne pro naše obchodní příležitosti?
Říká se, že Američané hovoří o Kanadě málo, hlavně když se hraje hokej nebo je postihne sněhová bouře a zima, které přicházejí obvykle ze severu. Kanaďané naopak o Američanech mluví neustále. Srovnávají se, u některých je cítit obava z dominantního souseda, sám jsem byl překvapen, jakou vlnu silného patriotismu vzbudily zmínky o tom, že by se země mohla stát 51. státem USA.
Jak letos napsal bývalý dlouholetý premiér Jean Chrétien: „Vybudovali jsme národ v té nejdrsnější a nejnáročnější geografii, jakou si lze představit. A udělali jsme to navzdory všem nepřízním osudu. Můžeme vypadat bezstarostně, mírně a vychovaně. Ale nenechte se mýlit, máme páteř a houževnatost.“
Pro nás je to šance využít dohodu o volném obchodu a rozšířit či nabídnout zboží a investice do oblastí, kde máme skvělá řešení. Kromě bezpečnosti a obrany to může být zdravotnictví, energetika, informační technologie, některé zemědělské produkty, infrastruktura, vesmírný průmysl anebo spolupráce při oživení průzkumu, těžby a zpracování kritických minerálů.
Když představujete Českou republiku v Kanadě, na co se dá nejvíc „vsadit“, čím Kanaďany oslovit?
Začít by se mohlo tím, že už dnes je vzájemný obchod docela významný, náš vývoz do Kanady činí přes jednu miliardu kanadských dolarů ročně (podle kanadských statistik). Máme reference firem, které se zde dobře etablovaly, jako jsou Wikov, Colt CZ Group, Linet, Aero, Třinecké železárny, Litostroj, Škoda Transportation, Draslovka, Principal či Budvar nebo Pilsner Urquell.
Určitě se dá zavést řeč i na hokej, Kanaďané si pamatují řadu skvělých českých hokejistů, od Václava Nedomanského až po Dominika Haška, který chytal za Ottawa Senators, nebo Tomáše Plekance, který hrál v dresu Montreal Canadiens a Toronto Maple Leafs. Letos velmi těžko nesli, když je naše hokejová dvacítka vyřadila pár sekund před koncem v zápase o finále na mistrovství světa v Ottawě.
Ale pak už je to o produktu či naší službě, kterou nabízíme, a tady platí jen argumentace o konkurenční výhodě, proč mít naše řešení, reference, cena, trpělivost a ochota investovat do zastoupení firmy v Kanadě a nezbytného cestování. Kanaďané jsou konzervativní, nejsou zbrklí v rozhodování, ale pokud je přimějete k tomu, aby přijeli do Česka a sami viděli, co nabízíte, jste na dobré cestě. A když si je získáte, nemají tendenci měnit to, co se jim osvědčilo.
Každá úspěšná zakázka vypráví příběh o naší zemi
Jak důležité jsou projekty ekonomické diplomacie pro vstup českých firem na kanadský trh a které akce proběhnou v letošním roce? A jaké služby mohou podnikatelé očekávat od zastupitelského úřadu v Kanadě?
Pro zastupitelské úřady ve světě to jsou především klíčové projektové finance na to, abychom se zde vůbec mohli o něco ucházet. V nejširším slova smyslu. Je to zcela zásadní nástroj a je skvělé, že se na něm podílí tolik ministerstev společně. Letos připravujeme mise českých firem na potravinářský veletrh, prezentaci zemědělské techniky, misi firem zaměřených na bezpečnost a krizové řízení, leteckou spolupráci, energetiku a startupové firmy napojené na univerzitní spolupráci.
Rádi bychom také získali nové projekty v oblasti vědy a výzkumu, protože Kanada podepsala spolupráci s EU na vědecké zakázky v rámci programu Horizon.
A chceme vyzkoušet i jednu novinku, nabídnout českým firmám možnost získat až na rok práce mladé Kanaďany do 35 let v rámci projektu Youth Mobility. Mohli by to být budoucí „ambasadoři“ českých firem v Kanadě, kteří by v praktických krocích pomohli při našem vstupu na kanadský trh. Na tak velkou zemi, jakou je Kanada, je jeden velvyslanec zkrátka málo. A každá úspěšná zakázka z České republiky vypráví pozitivní příběh o naší zemi.
Za rozhovor děkuje Jana Jenšíková
Foto: archiv Zastupitelského úřadu ČR v Kanadě