Bob Tetiva: Přivedli jsme NHL do světa virtuální reality

Text Daniel Libertin Foto archiv Sense Arena Publikováno
thumbnail Kanada

Virtuální realita jako nový tréninkový standard nejen v ledním hokeji? Český start-up Sense Arena pod vedením Boba Tetivy mění způsob, jakým sportovci – od dětí až po brankáře v NHL – trénují. V rozhovoru pro TRADE NEWS mluví o cestě od prvotní myšlenky až k oficiálnímu partnerství s NHL, o tom, jak se jeho firmě podařilo uspět na severoamerických trzích i proč budoucnost sportovního výkonu leží nejen na ledě, ale i v datech a smíšené realitě.

Cesta do NHL

Pojďme nejprve představit vaši firmu. Jaký je její příběh a čím si získala Kanadu?

Naším cílem na začátku bylo pomoci sportovcům v rozvoji jejich dovedností a výkonů. Sport se v posledních letech posunul na tak špičkovou úroveň, že na straně fyzické připravenosti už v podstatě nezbývá mnoho prostoru, kam ještě výkonnost posunout. Na druhé straně ale stojí parametry, jako je mentální příprava, schopnost číst hru a dělat správná rozhodnutí. To jsou oblasti, u kterých věříme, že budou pro sportovce do budoucna hrát stále významnější roli, a to především v kolektivních sportech.

Okolo roku 2016 se dostala technologie virtuální reality na takovou úroveň, že začala umožňovat věrohodné simulace sportovního prostředí – a tak přišla na svět Sense Arena. Vyvinuli jsme a nabízíme tréninkový nástroj pro hokejisty, který je určený jak pro hráče v poli, tak pro brankáře. Přes 30 tisíc hokejistů, od dětí ve věku deseti let až po celou řadu profesionálních hráčů v NHL, používá Sense Arenu pro rozvoj hokejového myšlení, brankářské techniky, jako tréninkový a rozcvičovací nástroj před tréninkem či zápasem nebo jen tak pro zábavu, kterou hokej každopádně přináší.

V Kanadě máme jednu z našich tří poboček. Zajišťujeme tam kompletní logistiku a zákaznickou podporu pro naše kanadské klienty. Od roku 2023 pak dokonce NHL propůjčila svou značku do jména našeho produktu, který se tak jmenuje NHL Sense Arena. Lze říct, že jsme přivedli NHL do světa virtuální reality.

Kdo dnes trénuje ve virtuální realitě

Vaši technologii využívá několik týmů severoamerické NHL. Jaké to například jsou a jak konkrétně vaše virtuální realita pomáhá hráčům zlepšovat jejich výkony na ledě?

Nejznámějším příkladem našich uživatelů jsou brankáři v NHL – například Joey Daccord z týmu Seattle Kraken, Karel Vejmelka z Utah HC, Devon Levi, který chytá za Buffalo Sabres, nebo Devin Cooley z Calgary Flames a další. Pro ně je NHL Sense Arena především nástroj na „priming“, tedy nastartování jejich mozku a rozcvičení očí, motoriky a nastavení na rychlost hry před tréninkem a zápasy.

Kanada je považována za kolébku hokeje. Jaké máte zatím odezvy od tamních týmů, hráčů a trenérů na implementaci virtuální reality do tréninkového procesu?

Naše cesta vede přes mládež, která má daleko blíž k digitálním technologiím než hráči, kteří mají za sebou už deset let v lize. Pokud mám být upřímný, v minulých letech jsme se výrazně víc věnovali hokejistům v USA a mnoho z nich už nyní hraje za univerzitní kluby v divizích D1 či D3. Letos jsme ale nastartovali nové partnerství s OMHA – Ontario Minor Hockey Association, což je organizace, která se stará o mládežnický hokej v kanadské provincii Ontario. Jedeme teď v březnu a dubnu do Ontaria testovat dovednosti hráčů v poli i gólmanů a zástupci organizace OMHA velmi kvitují náš metodický přístup.

 

← Hráč americké ligy NHL při tréninku ve virtuální realitě

Umíme do tréninku dostat emoce

Vaše firma se stala oficiálním partnerem NHL. Co to v praxi znamená a jaké výsledky vidíte po necelých dvou letech?

Výborný dotaz. Podepsání smlouvy s NHL především umožnilo našim uživatelům cítit se jako skuteční hráči NHL. V praxi to funguje tak, že si vyberete tým, za který budete hrát, objevíte se v jeho NHL šatně, můžete v rámci hry projít celou sezonu NHL nebo zkusit vyhrát Stanley Cup. Naším mottem je, že „trénink musí být zábava“. Nikoho nebaví jen drilování a cvičení. A proto nám NHL tolik pomohla – ukázali jsme, že umíme do tréninku dostat emoce, když se můžeme stát hráčem virtuální NHL a trénovat jako skuteční hráči.

Sense Arena je vedle hokeje využívána například i v tenisu. Plánujete rozšíření i do dalších sportů, jako je například basketbal nebo fotbal? Jaké výzvy to s sebou přináší?

Tenisová Sense Arena byl náš velký projekt v roce 2022 a až do prosince 2024 jsme pak byli oficiálním tréninkovým nástrojem ATP Tour. Ale jak to bývá, žádné dvě věci nejsou stejné. Tak jak se nám podařilo vystavět skvělý produkt pro hokej, u tenisu tak daleko zatím nejsme. Používají nás především rekreační hráči, ale produkt byl primárně stavěn pro profesionální tenisty.

Budoucnost hokeje ve smíšené realitě

Jaké máte další plány pro expanzi na severoamerickém trhu?

Jsme oficiálním tréninkovým nástrojem americké národní hokejové organizace USA Hockey. Dále jsme partnerem zmíněné organizace OMHA, používá nás pět klubů v nejprestižnější hokejové soutěži na světě NHL a také 16 týmů severoamerického univerzitního hokeje v divizi D1.

Do budoucna se chceme zaměřit na spolupráci s hokejovými asociacemi v dalších provinciích Kanady a ukázat, jak náš moderní přístup pomáhá mladým sportovcům, a to nejen ve výkonu, ale třeba i v prevenci zranění. To je totiž další aspekt NHL Sense Arena, kdy například v případě brankářů je nenutíme padat na kolena, jít do rozkleku, takže nemají tak brzo opotřebené klouby.

Uvažujete o vstupu na nové trhy nebo o vývoji nových technologií?

Řekl bych, že to nejzajímavější, co nabízíme do budoucna, je rozvoj aplikace naší technologie pro větší využití v běžném životě. To, co nás zajímá, je smíšená realita a data z výkonů hráčů na ledě, která se pak dají aplikovat do tréninku mimo led. Máme toho před sebou hodně a to, co chceme hokejistům přinést letos a pak dále především v roce 2026, bude opět velkým krokem vpřed, který jim pomůže zlepšit výkon. Nechte se ale zatím překvapit.

S Bobem Tetivou hovořil Daniel Libertin

Foto: archiv Sense Arena 

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 2 - 3 / 2025 na straně 34-35.

Štítky Kanada, Startupy

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.