Katarína Kurucová: Komerční banka musí být opět etalonem korporátního bankovnictví. Bankou českého byznysu

Text Jana Jenšíková Foto archiv KB Publikováno

Do nejužšího vedení Komerční banky a čela korporátního a investičního bankovnictví nastoupila v létě Katarína Kurucová. Tato velmi energická žena patří k lídrům bankovního byznysu a právě na poli korporátního bankovnictví se jí na Slovensku podařilo získat důvěru klientů a během necelých čtrnácti let více než ztrojnásobit obchodní bilanci bratislavské pobočky KB, v jejímž čele stála. „Na Slovensku jsme byli malou bankou s produktově úzkým zaměřením na větší firmy. A tak naší ambicí, kterou jsme beze zbytku naplnili, bylo být pro ně dobrou dvojkou. Komerční banka v Česku hraje samozřejmě úplně jinou ligu. Ráda bych, aby se nám ji podařilo vrátit do čela, aby se stala opět první dámou českého byznysu,“ tímto přáním začíná náš rozhovor.

Read in English

Do čeho směrujeme energii, to roste

Doba, kdy Komerční banka byla v oblasti korporátu v Česku jedničkou, není tak dávná. Proč si myslíte, že tuto pozici ztratila? A na čem stavíte svoji vizi vrátit ji do čela?

Řekla bych, že KB si vizitku jedničky korporátního bankovnictví odpracovala a zasloužila a v určitých firemních kruzích ji stále má. Ovšem je také pravda, že za posledních pár let její pozice v tomto ohledu oslabila. Proč se tak stalo? Banka procházela interně složitým a komplexním transformačním procesem, děly se velké změny, ať už v samotné organizační struktuře nebo v cílení velkých investic, například do nových technologií, digitalizace, retailového segmentu. Při tak náročné transformaci přenastavuje každá organizace směrování energie. Chce totiž, aby změny byly efektivní, rychlé, hlídá jejich implementaci a výsledný efekt. Je tedy přirozené, že energie dominantně míří k tomu, co se transformuje. U těch částí organizace, jichž se proces netýká, se nějak automaticky předpokládá, že budou fungovat dál ve standardním výkonu.

To bohužel platí jen omezený čas. A tak se stalo, že jsme úplně nezachytili moment, kdy byl náš korporát na špici a ještě jel na autopilota. Mezitím se nedostatek energie stihl projevit a jiné bankovní domy toho samozřejmě využily a ukrojily nám z našeho koláče.

Můžete vyčíslit, kolik procent výnosu vaší banky tvoří korporátní klienti nyní?

Uvádí se číslo čtyřicet procent, a to není vůbec málo. Navíc za těch pár měsíců vnímám, že nějakou formu vztahu má naše banka minimálně s polovinou firem v této zemi. Ne všude jsme hlavní banka, ale nějaká služba od nás tam je. A to je úžasné! Pokud se nám podaří sem znovu nasměrovat energii, je velmi reálné tuto základnu rozvinout, zhodnotit a přetavit v růst.

Komerční banka má nějakou formu obchodního vztahu s minimálně polovinou firem v Česku.

Jednoduše řečeno, jako svůj hlavní úkol vnímám změnit mindset a resetovat vnímání významu korporátních klientů v KB, což předpokládá samozřejmě trpělivý dialog i směrem k mateřské Société Générale. Obrovská transformace, kterou KB realizuje a je ve vrcholném stadiu v retailových segmentech, nám nesmí brát sílu, chuť, motivaci a jiskru pro budování naší pozice v korporátním bankovnictví.

Trojlístek kvalita, cena a lidský přístup

Máte nějaký recept na to, aby si klient vybral právě Komerční banku? Co myslíte, že je v tomto směru pro šéfy firem nejdůležitější? Kvalita, cena nebo osobní lidský přístup?

Krásně jste to vyjmenovala. Podle mne je to tento trojlístek. Jedno bez druhého nefunguje a musíte to umět nabídnout zároveň. Na Slovensku se o nás vědělo, že naše služby nejsou nejmodernější, ale dokážeme klienta vyslechnout a dát mu přidanou hodnotu. A taky ho neopustíme v době, kdy udělá chybu, protože i to se může stát. Měli jsme jeho důvěru.

Korporátní klient je náročný klient. Vyžaduje vysokou kvalitu za přiměřenou cenu, která musí být konkurenceschopná. Osobní přístup bankovního poradce je třešnička na dortu. Pokud kvalita a cena fungují ve správném poměru, nastupuje provider. Přidaná hodnota je blízkost ke klientům a porozumění jejich specifikům, otevřená komunikace a rychlý schvalovací proces. Vztah by měl být velmi partnerský. Čím větší firma, tím to platí víc. Umět naslouchat s porozuměním a určitou mírou pokory k přáním klienta je strašně důležité, hlavně v tak přelomovém období, v němž žijeme.

Na Slovensku se vaše vize naplnila do puntíku. Na co sázíte v Česku?

Některé věci už jsem zmínila, ale ráda bych zdůraznila, že spoléhám především na své kolegy, které už jsem stihla poznat jako tým srdcařů. Chtějí dělat korporátní byznys, chtějí dodávat klientům řešení a umí jim naslouchat. Mají na to být lepší než konkurence a neztratili chuť se s ní měřit, a to je za mne ta nejsilnější karta. Mou úlohou je získat si i jejich důvěru a budovat soudržný tým. Třeba tím, že se svým lidem budu snažit ulehčit způsob prodeje u klienta interním zjednodušením procesů díky lepšímu porozumění mezi naší centrálou v Paříži a Prahou. Protože ty opravdu velké obchody s velkými firmami schvalujeme venku a potřebujeme, abychom si vzájemně rozuměli.

Příběh KB na Slovensku a v Česku je jiný. Důvěra klienta však zůstává alfou a omegou

Před pár měsíci jste na Slovensku opustila velmi dobře fungující pobočku KB, kterou jste se svým týmem čtrnáct let budovala. Co z tamního byznysu můžete aplikovat u nás?

Hned na začátku je nutné říct, že příběh KB na Slovensku a v Česku je hodně jiný. Slovenská KB neměla v první dekádě tohoto století pěknou reputaci. Způsobila to jednak finanční krize, ale také to, že to byla relativně malá banka s malým počtem klientů jak v retailu, tak korporátu, dělala všechno a trochu se na trhu potácela. Proto se v roce 2010 rozhodlo transformovat ji na banku s úzkým zaměřením na korporátní klienty, větší firmy. Následovalo bolavé období zavírání poboček, propouštění lidí. Nastoupila jsem tam v roce 2011, tehdy jsme měli roční bilanci 300 milionů eur úvěrů, když jsem odcházela, přesáhla bilance miliardu eur úvěrů. To vše v malém týmu pětačtyřiceti zaměstnanců, který fungoval na bázi rodinné firmy. KB v Česku je velký korporát s ohromnou šíří produktů a mnohatisícovým týmem lidí. Tedy už jen způsob interní komunikace a velikost agendy jsou diametrálně rozdílné.

„Na Slovensku jsem pracovala převážnou dobu v pozici korporátního bankéře. Měla jsem šanci poznat tolik různých firem a oborů podnikání, které bych jinde asi nikdy nepoznala, byla to nádherná zkušenost. A věřím, že se mi podaří poznat také firmy v Česku,“ říká Katarína Kurucová. Na snímku s Janem Juchelkou, stávajícím předsedou představenstva a generálním ředitelem KB, v košických ocelárnách patřících americké společnosti U.S. Steel

Přesto si myslím, že značné spektrum zkušeností je přenositelných. Slovensko a Česko jsou velmi propojené trhy, takže část firemních klientů spolupracuje s Komerční bankou v obou zemích. Pro určitou klientelu může být dále plus, že jsme jedinou bankou na trhu s francouzskou matkou. Hlavní zkušenost, kterou jsem si vzala s sebou, je však nastavení přístupu ke klientům, skutečnost, že tam i tam je musíme přesvědčit, že partnerství s KB pro ně má smysl a že nám mohou věřit.

Umět firemním klientům naslouchat s porozuměním a určitou mírou pokory k jejich přáním. To musí být naše hlavní přidaná hodnota.

Jak na vás zatím stihlo zapůsobit české podnikatelské prostředí?

Ohromně pozitivně! Vidím fungující ekonomiku, velmi silnou podnikatelskou komunitu, která zahrnuje jak velké podniky, tak bohatou základnu středních i menších rodinných firem rozesetých po celé zemi, všímám si, že se u vás kontinuálně etabluje zahraniční kapitál. Vnímám to i díky tomu, že na Slovensku je situace mnohem horší a složitější. A mrzí mne, že to, co vidím já, vaše úspěchy a krásu a bezpečnost vaší země, vy nevidíte – a často slýchám dokonce kolem samou kritiku. Myslím, že kdybyste se dokázali na věc podívat s větším nadhledem, mohli byste si užít radost z toho, co všechno se vám podařilo vybudovat, protože jste velmi pracovitý a kreativní národ.

Těším se na to, že se mi podaří proniknout do českého korporátního prostředí a budu mít se svým týmem příležitost přesvědčit vaše kapitány průmyslu o tom, že Komerční bance mohou důvěřovat. Že bude zase jejich první volbou.

S Katarínou Kurucovou hovořila Jana Jenšíková

Foto: archiv KB

 

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 5 / 2025 na straně 30-32.

Štítky Rozhovory, Finance, Korporátní bankovnictví, KB

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.