Přestože by se na první pohled mohlo zdát, že telekomunikační revoluci již máme za sebou, realita je přesně opačná. Telekomunikační služby procházejí bouřlivým vývojem. „Nové služby možná nejsou na první pohled na očích, ale pro náš každodenní život jsou a budou nesmírně důležité,“ říká v rozhovoru Petr Ryska, viceprezident pro firemní zákazníky společnosti Vodafone Česká republika.
Telekomunikační služby již dávno nejsou jen klasické hovory, ať už mobilní nebo z pevné linky, a využívání mobilních dat v mobilech nebo na počítačích. Jaké nové služby v telekomunikacích najdeme?
Stále více mobilních dat teče mezi přístroji, což se odborně nazývá „machine-to-machine“, tedy česky „ze stroje do stroje“. Například máte ve firmě alarm a ten je připojený přes modem do mobilní sítě. Jakmile se něco stane, jste okamžitě informováni na mobil – pomocí SMS, v aplikaci nebo v e-mailu. Stejně tak si můžete na dálku ověřit, jestli jste při odchodu zamkli nebo třeba není otevřené okno.
Alarm je jen jedním z příkladů univerzálního užití, v praxi je u zákazníků žádané připojení průmyslových zařízení. Například sběr dat z různých automatických stanic, které posílají přes mobilní data údaje do vzdáleného počítače. Ale opět můžeme připomenout i domácí využití, na dálku si z mobilu můžete nastavit třeba topení.
Lze se u takového spojení „stroj-stroj“ na mobilní data spolehnout?
Samozřejmě, robustnost mobilní datové sítě je pro tato řešení klíčovým prvkem. Mobilní data jsou dnes velmi důležitá, a to především mobilní datové sítě čtvrté generace – LTE. Vodafone staví síť LTE hned na několika frekvencích a snažíme se pokrýt rychlými daty celou Českou republiku. Myslím, že Turbo Internet je již mezi zákazníky všeobecně dobře známý. Naše rychlá mobilní data najdete nejen ve městech, ale i v malých obcích a vlastně všude v terénu. A právě tam je velmi často využívají firemní zákazníci.
Jaké speciální služby právě jim nabízíte?
Vodafone se na komplexní nabídku služeb pro firemní klientelu soustřeďuje dlouhodobě. Nyní tyto služby nabízí i malým a středním firmám. Živnostníci a podnikatelé tak mohou využívat všech výhod, které konvergovaná řešení nabízí. Služba se jmenuje OneNet Express a podnikatelům maximálně zjednoduší obsluhu jejich telefonních služeb.
Můžete upřesnit, co tedy OneNet Express nabízí?
Například při komunikaci se zákazníky může firma uvádět číslo své pevné linky, i když jsou třeba všichni zaměstnanci v terénu. Hovor je přesměrován na jejich mobily, a to postupně podle požadavků firmy na více pracovníků. Zákazník se tak dovolá, aniž by uslyšel obsazovací tón. Další službou je centrální hlasová schránka, která třeba mimo pracovní dobu přijme hovory zákazníků a následně je distribuuje e-mailem všem pověřeným osobám. Jasnou výhodou je i jediná faktura na všechny telekomunikační služby. To šetří podnikatelům čas i náklady na správu jejich podnikání.
A na jaké další novinky v mobilních komunikacích se můžeme těšit?
Právě dokončujeme testování bezkontaktních mobilních plateb s technologií NFC. Pilotní projekt probíhá ve spolupráci s GE Money Bank a s asociací Master Card. Technologie NFC je bezpečná, pro zákazníky pohodlná a praktická.