Michal Kozar: Obchodník se ve mně probudil až v Austrálii

Text Věra Vortelová Foto Archiv Michala Kozara Publikováno
thumbnail Austrálie

Michal Kozar říká, že obchoduje s českými výrobky, protože je Čech. Nepodporuje obchodní výměnu mezi ČR a Austrálií jen jako prezident Česko-australské obchodní komory, ale také jako obchodní zástupce firem Kostka a Manmat pro pátý kontinent. TRADE NEWS se zajímalo o jeho zkušenosti s podnikáním na opačném konci světa.

Jste spoluzakladatelem a prvním prezidentem Česko-australské obchodní komory. Proč právě Austrálie a proč obchod?

K obchodování jsem se dostal až čtyři roky po příletu do Austrálie. Moje hlavní profese je strojní inženýrství a do Sydney jsem odešel v roce 2007. Začínal jsem od nuly, ale naštěstí jsem po pár měsících dostal nabídku pracovat jako projektový inženýr ve firmě, v níž jsem zaměstnán dosud. Jsem rád, že se mi daří dobře skloubit své hlavní povolání, obchodní aktivity i činnost v komoře, která je tak trochu i mým dítětem. S podporou českého konzulátu v Sydney jsme se rozhodli spojit síly s českými podnikateli a jejich australskými protějšky, abychom našim exportérům pomohli najít vhodné partnery a usnadnili jim vstup na australský trh.

Jaké bylo vaše nejtěžší byznysové rozhodnutí?

Nejsložitější bylo vybrat správný výrobek. Po půl roce průzkumu trhu a kalkulacích jsem se rozhodl pro dovoz v Evropě populárních koloběžek pro dospělé značky Kostka. Poměrně brzy se ukázalo, že jsem se svou volbou trefil. Během dvou let stoupl jejich prodej natolik, že úspěšně konkuruji dosud největšímu prodejci tohoto zboží na australském trhu, na němž působí již dvanáct let.

Zájem o české koloběžky mě natolik povzbudil, že jsem se během několika měsíců rozhodl rozšířit nabídku o patentované postroje pro psy a speciální jezdecké potřeby pro koně, které vyrábí česká společnost Manmat. Její začátky sahají až do roku 1982, kdy se v Polici nad Metují pustilo několik tehdy ještě amatérů do výroby horolezeckých úvazků pro své kamarády horolezce. V současné době se Manmat řadí mezi světovou špičku ve svém oboru. Přesto byl rychle rostoucí zájem Australanů o jeho výrobky příjemným překvapením i pro mě. Letos se chci více zaměřit na propagaci výrobků Manmat pro jezdectví, diverzifikaci produktů a rozvinout spolupráci s dalšími českými firmami.

O kvalitě výrobků obou firem vypovídá jejich atraktivita i na dalších zahraničních trzích, ale nezaváhal jste nad vysokými logistickými náklady?

Samozřejmě, určité obavy jsem měl. Letecká doprava přes půl světa je finančně náročná a u levnější námořní přepravy je třeba počítat s několikaměsíční dodací lhůtou. Dalším úskalím exportu na australský trh jsou vysoké ceny za místní služby, drahé pojištění, vysoká daň z příjmu a v neposlední řadě obrovská konkurence levného asijského zboží. Australští zákazníci však mají zájem o kvalitní výrobky s označením „Made in Europe“ a jsou ochotni za ně zaplatit vyšší cenu.

Kvalitní výrobky produkují přece již i Číňané. Proč neprodáváte raději jejich značky, když by vám odpadly starosti s vysokými náklady na dopravu?

Nejste první, kdo se mě na to ptá. Moje odpověď je jednoduchá: Protože chci pomáhat českým firmám prosadit se na australském trhu, a přispět tak k vyšší zaměstnanosti českých občanů. Odměnou jsou pro mě i spokojení australští zákazníci, kteří oceňují kvalitní výrobky mých krajanů.

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 1 / 2015 na straně 32—33.

Štítky Austrálie

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.