Jednotná zahraniční síť byla ještě před rokem snem všech exportérů. Dnes mají možnost najít na jednom místě služby, které se vztahují k více než 90 zemím světa. Dobrá věc se podařila, válečná sekyra mezi ministerstvy zahraničí a průmyslu byla zakopána. Jak vidí tento krok po pár měsících ti, kteří stáli u zrodu Klientského centra pro export? Hovoříme s náměstkem ministra zahraničních věcí Martinem Tlapou a náměstkem ministra průmyslu a obchodu Vladimírem Bärtlem.
Tlapa: Obě ministerstva si dobře uvědomovala, že roztříštěnost celého systému a dlouhodobý rezortismus znemožňoval efektivní využití našich zdrojů pro podporu firem na zahraničních trzích. Exportéři často čelili problému, zda se s žádostí o pomoc mají obracet na agenturu CzechTrade, ministerstvo průmyslu a obchodu anebo přímo na zastupitelské úřady ČR v jednotlivých zemích. Vytvořením Klientského centra pro export a společné nabídky služeb praktické asistence jsme chtěli vyjít vstříc volání podnikatelů, usnadnit jim orientaci v systému podpory exportu a zamezit zbytečnému plýtvání zdroji na straně firem i státu. Po prvních měsících můžeme potvrdit, že naše uvažování šlo správným směrem. Poprvé v historii České republiky existuje jednotný systém s jedním vstupem ke službám státu v zahraničí. Celý projekt je však nutné chápat jako proces a my stojíme teprve na jeho počátku.
Bärtl: Od okamžiku, kdy jsme „zakopali sekeru“ a začali se bavit o synergiích, které jsou nezbytné, abychom to nejlepší z obou našich ministerstev poskytli ve prospěch českých firem a jejich úspěchu v zahraničí, plán na zřízení Klientského centra byl jedním z nejdůležitějších průsečíků činností obou rezortů. S návrhem přišel Martin Tlapa, který věřil, že pro myšlenku „sestoupení diplomatů z kopce do údolí“, tedy zapojení pracovníků MZV do procesu paralelně s konzultanty CzechTrade, své spolupracovníky nadchne. Dnes konstatujeme, že to byl – vedle utvoření Jednotné zahraniční sítě – klíčový signál pro firmy, že se dokážeme dohodnout, a byť mají oba rezorty tradičně jiný záběr, pro společné cíle se umíme sladit.
Klientské centrum pro export funguje v pražském sídle CzechTrade zatím jen pár měsíců, ale přesto: je něco, co byste chtěli na základě zpětné vazby od firem tento rok zlepšit?
Tlapa: První měsíce fungování nás ujistily, že jsme schopni firmám nabídnout kvalitní služby. Velkým úspěchem je kontinuální budování vzájemné důvěry a spolupráce mezi institucemi, které se na projektu podílejí. Je nutné si uvědomit, že svým rozsahem se jedná o zcela unikátní projekt, náročný na koordinaci nejen mezi rezorty, ale také na komunikaci v rámci společné sítě více než 150 úřadů (zastupitelských úřadů, generálních konzulátů a zahraničních kanceláří CzechTrade) po celém světě.
Nyní bychom se chtěli více zaměřit na aktivnější komunikaci s firemním sektorem. Jedním z cílů je například přiblížit naše služby i podnikům působícím mimo Prahu a nabídnout konzultace v regionech.
Bärtl: Jsme stále relativně na začátku, ale činnost vyhodnocujeme každý měsíc na koordinační poradě MPO, MZV a CzechTrade. Zprostředkování informací blíže firmám v regionech je jedním z konkrétních plánů. Také doufáme, že se celý systém usadí a zautomatizuje, aby všichni členové Jednotné zahraniční sítě, tedy ekonomičtí diplomaté zastupitelských úřadů i pracovníci zahraničních kanceláří CzechTrade, uměli s informacemi zprostředkovanými prostřednictvím Klientského centra účinně pracovat a poskytovat efektivní součinnost. Znamená to rovněž zvýšení manažerského tlaku na využívání společného systému péče o zákazníky SINPRO, u kterého ještě někteří pracovníci nemají vypěstován pracovní návyk sdílení kontaktních údajů a jednání s partnery.
Jednou měsíčně jste to právě vy dva, kdo s firmami v Klientském centru osobně diskutuje. Co na vás nejvíc zapůsobilo?
Tlapa: Tyto konzultace jsou z mého pohledu významným posunem v chápání diplomatické služby. Důkazem, že naším úkolem není jen podpora politických cílů, ale také podpora hospodářských zájmů naší země. Ze svého pohledu vnímám jako důležité, abychom byli schopni českým firmám pomoci zprostředkovat patřičné informace a kontakty a lobbovat za jejich zájmy v zahraničí. Osobně mne velmi těší, že výsledkem těchto schůzek jsou domluvené služby českých zastupitelských úřadů v konkrétních projektech.
Výstupem jedné ze schůzek byla například konkrétní podpora českých firem působících v oblasti vodohospodářství během veletrhu v Baku loni v listopadu. České zastoupení v Ázerbájdžánu ve spolupráci se zahraniční kanceláří CzechTrade předem vytipovalo potenciální partnery pro další spolupráci nejen z řad soukromých i státních podniků, ale také představitelů státní správy a místních municipalit. Díky dobrým vztahům a osobní angažovanosti pana velvyslance Pivoňky navštívil český stánek ministr životního prostředí Ázerbájdžánu Bagirov. Na tuto návštěvu navázalo další jednání ministra Bagirova se zástupci českých firem o konkrétních příležitostech, jak se zapojit do plánovaných projektů v celkové hodnotě dvou miliard dolarů, které se konalo přímo na ministerstvu. Od úspěchu v tendrech sice české firmy ještě dělí spousta další práce, ale díky aktivní podpoře z ambasády budou tyto podniky o krok blíže při získávání nových zakázek.
Bärtl: Formát, kdy jsme k dispozici firmám oba náměstci najednou, má výhodu zkrácené komunikace; je to paralela k běžnému fungování Klientského centra s tím, že k řešení vážných problémů (obchodních překážek apod.) můžeme po vzájemných konzultacích nalézt a domluvit postup, který pak i dále hlídáme.
Například čeští výrobci letadel nás upozornili na překážky, kterým čelí při vstupu na čínský trh, a dnes již soustředěně tento problém řeší náš Zastupitelský úřad v Pekingu, zahraniční kanceláře CzechTrade v Číně, pracovníci Stálého zastoupení ČR v Bruselu i stálý člen Výboru pro obchodní politiku za ČR tamtéž.