Doba nahrává železnici

Text Vlasta Piskačová Foto Archiv Bohemiakombi Publikováno

Jednatel společnosti Bohemiakombi a propagátor kombinované přepravy silnice–železnice Vladimír Fišer se nad hlavními teritorii prvního vydání TRADE NEWS, Austrálií a Novým Zélandem, rozpovídal o jízdě vlakem podél australského pobřeží, opuštěné vlakové stanici ve vnitrozemí a přírodních krásách tohoto kousku planety.

Je pravda, že se v Austrálii zboží po železnici nepřepravuje?

Přestože tam má železnice svou historii, která úzce souvisí s cukrovou třtinou, slouží převážně k přepravě osob. Na silnicích jsou k vidění tzv. roadtrains, tedy tahače s několika návěsy, které se však na okrajích obydlených zón rozdělují. Austrálie je příkladem země, kam nelze od nás zboží přepravit jinak než kombinovaně, avšak s využitím letecké nebo námořní dopravy. My dokážeme náklad přepravit do Hamburku a převézt do námořního přístavu, naší hlavní doménou je však přeprava zboží po železnici uvnitř Evropy.

Terminály v Lovosicích a v Paskově jsou počátečními i koncovými body vašich pravidelných linek. Kam dnes zboží po železnici vozíte?

Lovosický terminál je propojen s Duisburgem a s Hamburkem a jejich prostřednictvím pak s řadou dalších míst v západní a severní Evropě. Terminál v Paskově je spojen s terminálem v Terstu. Na těchto linkách pravidelně vypravujeme ucelené vlaky, které v rámci mezinárodních přeprav překonávají velké vzdálenosti a jezdí v pravidelném taktu. I při přepravách zboží zákazníci ocení pravidelné odjezdy každý den ve stejnou hodinu. Týdně jich vypravíme šestadvacet.

Změnil se v posledních letech pohled českých firem na kombinovanou dopravu?

Postupně se pomalu mění. V první, téměř desetileté fázi jsme díky linkám RoLa, na nichž se přepravovaly celé kamiony, dokázali silničním dopravcům, že jim může železnice dobře posloužit. Další fáze vývoje kombinované dopravy se už neobešla bez určité spoluúčasti silničních dopravců. Museli si pořídit intermodální návěsy, výměnné nástavby nebo tankové kontejnery. Tato počáteční investice představovala pro české firmy určitou překážku, proto jsme zpočátku mohli spolupracovat jen se zahraničními zákazníky. Postupně se nám však podařilo přesvědčit i české dopravce, aby do této techniky investovali, a dnes, po dalších deseti letech, můžeme říct, že většinu našich zákazníků tvoří právě české firmy.

Kam míříte nyní?

Ideální je stav, kdy jede na jedné lince i několik vlaků denně. Chceme tedy zahušťovat počet vlaků na relacích, kde jezdíme, a hledat příležitosti pro linky nové. Vybíráme takové přepravní směry, v nichž je opravdu silný proud kamionů a kde by bylo reálné vytvořit pravidelná vlaková spojení. Nyní cílíme na jihovýchod a poté bychom rádi vyhledali další relace mezi ČR a západní Evropou, popřípadě Itálií. Chtěli bychom se vrátit ke spojení do Verony nebo Milána.

Můžete na konkrétním příkladu jedné přepravy ukázat rychlost a další výhody vašich služeb?

Rád. Tak třeba přepravy zboží ze Zábřehu na Moravě do Zwolle v Nizozemsku. V dopoledních hodinách je zboží naloženo na kamion, poté odjíždí do Lovosic, kde se návěs odpojí od tahače a nakládá na železnici. Na zdolání vzdálenosti Lovosice–Duisburg, což je 704 km, má vlak celou noc. Do Duisburgu přijíždí druhý den dopoledne. Po přivěšení návěsu k tahači s ním okolo 13. hodiny míří k příjemci zboží do Zwolle, v 15 hodin je náklad u zákazníka.

V jakých případech se silniční dopravce rozhoduje pro železnici?

O náš servis se zpravidla začnou zajímat dopravci, kteří mají příležitost expandovat, navyšovat přepravované objemy. Místo nákupu nových kamionových souprav a zaměstnávání dalších řidičů mohou expanzi zvládnout pouze s nákupem intermodálních návěsů. Jiným důvodem může být velmi těžké zboží a nutnost dodržovat maximální limity hmotnosti. Pokud se zboží přepravuje kombinovanou dopravou po železnici, platí pro něj na silnici na tzv. poslední míli výjimka, která povoluje čtyři tuny navíc. Další výhodou železnice je možnost jezdit v době zákazu jízd – o víkendech, popřípadě během různých svátků. Silniční dopravce může čerpat i jiné výhody, slevy na silniční dani atd.

Poměrně aktuálním důvodem zvýšeného zájmu je i nedostatek kvalitních profesionálních řidičů. Objevila se také otázka minimální mzdy na území Německa, která se vztahuje i na zahraniční firmy, které tam vysílají své řidiče.

Je přeprava zboží po železnici bezpečná?

Vlak jede plynule bez větších zastávek a tím, že se jednotlivé vozy cestou nepřeřazují, není zboží vystaveno rizikům krádeže ani větším dynamickým rázům. Dynamické účinky jízdy po železnici jsou mnohem menší než na silnici. Pro jednoho z našich zákazníků vozíme například těžké tabulové sklo a nikdy jsme neřešili jeho poškození. Na silnici je naopak dnes větší riziko krádeže v době odpočinku řidiče na odstavných plochách.

Motivuje firmy také výrazný ekologický aspekt železnice?

Díky kombinované dopravě se snižuje závislost dopravy na naftě, nejsou přetíženy silnice, snižuje se znečištění ovzduší emisemi. Ovšem pro české firmy prozatím není ekologický aspekt tou hlavní motivací ke změnám.

S Vladimírem Fišerem hovořila Vlasta Piskačová

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 1 / 2015 na straně 70—71.

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.