SEPA platby vám usnadní rozhodování

Text Daniel Libertin Foto Archiv KB Publikováno

Potřebujete poslat zahraniční nebo SEPA platbu a nevíte jak? Ztrácíte se v množství položek, které je třeba vyplnit, nevíte, jaký formulář máte vybrat? Komerční banka pro vás připravila nový formulář v aplikaci MojeBanka, který vám zadávání plateb usnadní. O tom a dalších novinkách ve službách přímého bankovnictví KB jsme si povídali s Janou Švábenskou, výkonnou ředitelkou pro transakční a platební služby.

Před námi je zimní sezona, spousta z nás plánuje vyjet za hranice lyžovat a bude platit v eurech do zahraničí. Zjednodušili jste nějak tento proces?

Ano, snažíme se i v tomto reagovat na potřeby klientů. V případě, že využíváte internetové bankovnictví MojeBanka, již nemusíte volit mezi formuláři zahraničních plateb. Stačí zadat číslo účtu příjemce platby, u plateb v rámci Evropského hospodářského prostoru ve formátu IBAN, částku a měnu platby. Po zadání těchto údajů vybereme vhodný formulář za vás. Z důvodu jednoduššího vyplňování formuláře již nezobrazujeme pole, která není možné upravit, a nepovinná pole, která byla málo využívána. V případě, že potřebujete tyto údaje vyplnit, stačí rozkliknout pole Dodatečné údaje a můžete informace zadat.

Nově u SEPA plateb nemusíte zadávat BIC / SWIFT kód banky příjemce.

Komerční banka nabízela více možností, jak zadat platbu v eurech. Došlo k nějaké změně v nabídce produktů?

Upravili jsme nabídku zahraničních plateb, a to tak, že původní produkty KB EuroPlatba, SEPA EuroPlatba a zahraniční platby v měně EUR do SEPA prostoru byly sloučeny do jediného produktu SEPA platba. Už nemusíte váhat nad tím, jaký formulář pro platbu v měně EUR vybrat. Pro zjednodušení zadávání plateb v eurech a ulehčení výběru správného formuláře jsme umožnili zadávat i platby v měně EUR v rámci banky na formuláři pro SEPA platby.

Můžete našim čtenářům uvést nějaké příklady, kdy je vhodné využít formulář pro SEPA platbu?

Když třeba potřebujete zaplatit zálohu na dovolenou do Itálie nebo do Švýcarska, platíte zboží dodavateli z Německa, ze Švédska nebo musíte zaplatit v eurech do jiné banky v České republice... Pak použijete formulář na SEPA platbu. Stačí zadat číslo účtu ve formátu IBAN, název a zemi příjemce, částku a poslat platbu do světa.

Od 31. října 2016 požaduje nařízení EU 260/2012, aby korporátní klienti při importu SEPA plateb využívali XML formát.

Bude nás to stát víc?

Všechny SEPA platby, tedy platby v eurech s typem poplatku SHA nebo SLV do SEPA prostoru, zpoplatňujeme stejně, bez ohledu na to, zda banka příjemce přistoupila k pravidlům SEPA. Obdobným způsobem jsou zpoplatňovány i všechny příchozí SEPA platby, tedy platby v měně EUR s typem SHA nebo SLV ze SEPA prostoru. Nerozlišujeme, zda příchozí platby v eurech byly zaslány ze SEPA dosažitelné banky. SEPA platby v rámci banky jsou cenově zvýhodněny, stejně tak jako SEPA platby do naší pobočky na Slovensku.

Zjednodušení na více frontách

Vypadá to tak trochu na revoluci u plateb v eurech. Je to tak? Co se ještě zjednodušilo?

Platby v měně EUR jsou stále oblíbenější u našich klientů, z tohoto důvodu se jim snažíme zjednodušit zadání těchto plateb. Dalším hnacím motorem pro změny u plateb v eurech v rámci SEPA prostoru jsou regulace dané Evropským parlamentem. Nově u SEPA plateb nemusíte zadávat BIC / SWIFT kód banky příjemce. Pro provedení SEPA platby jej odvodíme ze zadaného čísla účtu ve formátu IBAN. U SEPA plateb se jedná o nepovinné pole, do kterého můžete zadat buď osm, nebo jedenáct znaků.

Přinášíte i nějaké další úpravy u SEPA plateb?

V případě, že váš obchodní partner má banku SEPA dosažitelnou, můžete pro identifikaci SEPA plateb použít nejen pole Reference platby, ale i Zprávu pro příjemce. Pro detailnější identifikaci plátce, příjemce, původního plátce a konečného příjemce můžete použít identifikaci soukromé osoby nebo organizace. Nově můžete organizaci identifikovat i pomocí BIC / SWIFT kódu. Tato pole můžete zadat i pro import příkazů ve formátu XML.

Urgent znamená tentýž den

Jak rychle je možné zajistit připsání platby na účet příjemce? Zvládne se to v průběhu jednoho dne?

SEPA platby můžete posílat s rychlostí urgent při požadavku, aby byla platba připsána na účet banky příjemce v den jejího zadání. K tomu stačí pouze zaškrtnout check box Urgentní platba. Urgentní SEPA platby můžete zadávat až do 14 hodin s tím, že po 11. hodině není možné předat bance příjemce dodatečné údaje. Zaslání SEPA platby s rychlostí urgent je zatíženo příplatkem ve výši stanovené v Sazebníku.

A jak jsou zasílány platby přes přímé bankovnictví, když nic nezaškrtnu?

Zahraniční a SEPA platby, které zadáváte prostřednictvím služeb přímého bankovnictví KB, jsou odesílány s rychlostí expres, aniž byste museli něco zaškrtnout. Takto odeslané SEPA platby jsou připsány na účet banky příjemce následující obchodní den. Jestliže posíláte tyto platby z účtu v eurech, můžete je zadávat až do 20.30 hodin.

Zmínila jste import dávek, došlo k nějakým změnám při importu SEPA plateb?

Všechny SEPA platby v rámci SEPA prostoru, včetně plateb v měně EUR v rámci KB, můžete importovat nově v jedné importní dávce ve formátu XML pro SEPA platby. Ráda bych upozornila na to, že od 31. října 2016 Nařízení EU 260/2012 požaduje, aby korporátní klienti při importu SEPA plateb využívali XML formát. Platby ve formátech BEST a EDIBEST mají oproti formátu XML jistá omezení. Například neumožňují zadat v jedné dávce platby v měně EUR v rámci banky společně s ostatními SEPA platbami nebo nabízí využití pouze omezeného rozsahu dat. Z tohoto důvodu doporučuji využívat formát XML.

S formátem XML jsou spojeny i výpisy v tomto formátu, nabízíte je klientům?

Ano, Komerční banka nabízí svým klientům možnost stahovat si XML výpisy již od 23. listopadu 2013. Nově si naši klienti mohou stahovat výpisy z účtu ve formátu XML i v aplikaci MultiCash KB, a to s denní frekvencí. Jejich formát je shodný s XML výpisy stažitelnými z ostatních služeb přímého bankovnictví KB a plně odpovídá standardu České bankovní asociace.

Většina úprav se týká SEPA plateb, v nabídce máte i SEPA inkasa. Připravili jste i zde nějaké novinky?

Na SEPA inkasa jsme nezapomněli. Od dubna letošního roku mohou klienti KB vysílat příkazy k SEPA inkasu v platebních schématech CORE i Business to Business prostřednictvím služeb přímého bankovnictví KB. Od 28. listopadu 2015 mohou klienti, kteří platí své závazky prostřednictvím SEPA inkasa, zadávat souhlas se SEPA inkasem prostřednictvím služeb přímého bankovnictví KB. Konkrétně prostřednictvím aplikací MojeBanka, MojeBanka Business a Profibanka. Souhlas se SEPA inkasem je možné zřídit, změnit nebo zrušit nejpozději jeden kalendářní den přede dnem splatnosti SEPA inkasa.

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 6 / 2015 na straně 60—61.

Štítky KB

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.