„Zájem o letošní MSV byl obrovský, museli jsme bohužel odmítat vystavovatele, kteří trvali na umístění v nejžádanějších pavilonech,“ říká v předvečer letošního Mezinárodního strojírenského veletrhu předseda představenstva a generální ředitel Veletrhů Brno Jiří Kuliš.
Stále platí, že MSV je nejdůležitějším tuzemským veletrhem. Podařilo se vám jeho pomyslnou laťku pro letošek ještě zvýšit?
MSV není jen nejdůležitějším tuzemským veletrhem, ale i nejdůležitějším veletrhem svého druhu ve střední Evropě. MSV 2016 byl již od jara prakticky vyprodán a museli jsme bohužel odmítat vystavovatele, kteří požadovali stánek v nejexponovanějších pavilonech. Podíl na tom má samozřejmě příznivý vývoj ekonomiky a skutečnost, že Česká republika je průmyslová země s velmi rozvinutým strojírenstvím. Kdyby polské strojírenství bylo na stejné úrovni, zcela určitě by byl největší strojírenský veletrh v Poznani.
Mnoho veletrhů si říká mezinárodní, ale MSV veletrhem skutečně mezinárodním je. Ze zahraničí se účastní téměř polovina vystavovatelů, pokud započítáme „nadnárodní firmy“ jako Siemens ČR, je jejich podíl snad 80 procent. Jinak tomu není ani na straně návštěvníků, kteří přijíždějí ze všech sousedních a dalších evropských zemí, ale i ze zámoří. Ale k odpovědi na vaši otázku: ano, už tak vysoká laťka MSV bude letos ještě výše.
Znamená to, že se zvýšil jeho kredit a celkový kredit brněnského výstaviště ve světě?
MSV je cennou značkou. Nemusíte mnoho vysvětlovat a každý ví, co představuje: kvalitní evropský průmyslový veletrh. A výstaviště v Brně je známým evropským výstavištěm s evropským standardem technické vybavenosti. Vystavovatelé, hlavně ti, kteří přijíždějí poprvé a ze zahraničí, jsou výstavištěm příjemně překvapeni. Především tím, že všechno provozně celkem funguje. To se nedá všude říct. Je důležité zdůraznit, že na přípravě veletrhu a jeho technickém zajištění se podílí stovky malých výstavářských firem, stovky řemeslníků, montérů, techniků. A letos je cítit i větší poptávka, kterou bohužel nejsme ani schopni z kapacitních důvodů uspokojit. Prostě nejsou lidi.
Podařilo se například, že bude vystavovat i více menších a středních firem? Mají třeba zvláštní cenové podmínky?
Veletrhy jsou typickým marketingovým nástrojem malých a středních firem, proto jsou tak silné v Německu. Pro MSP žádné zvláštní podmínky nenabízíme a také nemůžeme nabízet. Zvýhodnění jednoho by znamenalo diskriminaci druhého. Cenová politika musí být standardní.
MSV je výjimečný i v tom, že zde jsou skuteční lídři oboru, velké a celosvětově známé firmy. Obsahová struktura, nomenklatura veletrhu se nemění, ale v sudých letech je kladen důraz kromě automatizace na specializované obory obráběcích a tvářecích strojů, slévárenství, svařování, povrchovou úpravu a zpracování plastů. Technologicky zůstává velkým tématem Průmysl 4.0, tedy automatizace a digitalizace průmyslových procesů. Zahájili jsme téma Start-up v průmyslu – v tomto projektu se představí deset právě vznikajících inovativních firem zaměřených na využití informačních technologií ve strojírenství.
Zájem o účast a požadavky na zvětšení výstavní plochy dávají tušit, že firmy mají skutečně nové věci, které chtějí prezentovat, takže si návštěvníci jistě přijdou na své.
Na co z přípravy MSV jste osobně nejvíc pyšný?
Těší mne, že asi po pěti letech jednání s čínskými partnery bylo dosaženo toho, že partnerskou zemí letošního MSV je Čína. Pracoval jsem na tom dlouhodobě s našimi vládními institucemi i velvyslanectvím v Pekingu, kterým za podporu velmi děkuji. Teprve při návštěvě premiéra Sobotky v listopadu 2015 čínská strana status partnerské země MSV potvrdila. Nejen to. Účast Číny na MSV je podle komuniké jednání 16 premiérů středo- a jihovýchodoevropských zemí v Suzhou součástí strategie Číny vůči těmto zemím, tedy MSV se stává platformou prezentace Číny ve středoevropském regionu. Čína se zúčastní na ploše 3000 m² se 150 vystavovateli a představí tentokrát nejen nějaké komponenty, ale výsledky v oblastech 3D tisku, automatizace, robotizace, digitalizace. Právě byla potvrzena i účast China Railways s rychlovlaky. Čínští partneři slibují vybudování vysokorychlostní tratě Brno–Praha během několika let, nikoliv desítek let. To zní slibně, ne?
A na co se v rámci BVV osobně nejvíc těšíte?
MSV je pro mne nepřetržitá šňůra osobních setkání s velmi zajímavými lidmi z různých zemí a na všech možných úrovních. Kalendář prvních dnů mám již zcela zaplněn. Ta setkání jsou velmi inspirativní a pomáhají mi posunovat a směrovat MSV někam dál.