Nestrkejte Kanaďany a Američany do jednoho pytleKanaďané jsou hrdi na svou identitu

Text Soňa Gullová Foto Shutterstock Publikováno
thumbnail Kanada

Kanada se podobně jako USA stala domovem mnoha etnik, která se v průběhu času promíchala, a formálně se konstituovala v bilingvní anglicko-francouzský stát. Kanaďané jsou hrdi na dvojí kulturní dědictví a velmi citlivě reagují na srovnávání s Američany a Spojenými státy. Specifický útvar představuje Quebec, jehož obyvatelé akcentují svou provinční identitu.

Něco se nedělá, i když to není zakázáno

Navzdory specifikům však mezi anglo- a frankofonními Kanaďany převažuje silná provázanost. Typickým rysem kanadských obchodníků je především korektnost a respekt k zákonům i nepsaným zvyklostem. Při nedodržení dohodnutých pravidel a porušení daného slova ztrácejí v partnera důvěru. Než začnou Kanaďané s někým jednat, vždy si obchodního partnera důkladně prověří a při vážném zájmu se podrobně zabývají informacemi o jeho byznysových aktivitách. Vyplatí se rychle reagovat na případné doplňující dotazy a investovat do kvalitní prezentace v bezchybné angličtině.

V obchodování jsou rozvážní, velmi dobře připravení, neradi riskují i za cenu menšího zisku. Zajímá je dlouhodobější spolupráce a neradi mění své obchodní partnery. Jsou konzervativní, ale snaží se jednat otevřeně a přátelsky až do momentu, než se zklamou. Chápou, že výsledkem jednání bude nakonec vždy kompromis. Nechte si větší prostor pro ústupky, Kanaďané mají velké počáteční požadavky, ať už vystupují v roli kupujícího či prodávajícího. Ocení, když partneři dokáží jasně formulovat své návrhy a jednoznačně specifikovat požadavky. V písemném styku preferují stručnost a jasnost.

Jsou si vědomi velikosti a vyspělosti kanadské ekonomiky a trhu, s každým však jednají jako rovný s rovným. Jsou velmi zdrženliví a drží své emoce pod kontrolou. Vyhněte se především přeceňování unikátnosti svého vlastního produktu, nepodceňujte konkurenci a využijte všech dostupných marketingových kanálů.

Tykání neznamená sbližování

Seznamování a představování probíhá stejně jako v Evropě. Jeho součástí je výměna vizitek, na jejichž kvalitu si Kanaďané potrpí daleko víc než američtí obchodníci. Tituly se nepoužívají ani při oslovování. Dbají na zdvořilost, přesnost a profesionální vizáž.

Jako základní způsob komunikace s kanadskými firmami se doporučuje elektronická pošta, kterou se zasílají katalogy a materiály. Fax je i dnes samozřejmostí a obchodník, který jej má po pracovní době vypnutý, nemá z pohledu Kanaďana zájem o obchod.

Nesmírně důležitá je také gramatická, stylistická a formální stránka písemností. Kanadský pravopis je unikátní kombinací americké a britské angličtiny. Na tuto výlučnost jsou Kanaďané hrdí. Naopak v mluveném projevu jsou k nedokonalé angličtině velmi tolerantní.

V porovnání s ČR velmi rychle přecházejí na oslovování křestními jmény, i když po delší době než v USA. Tato forma oslovování však neavizuje žádné sblížení. Jde především o neochotu pamatovat si dlouhá cizí jména a snahu o zjednodušení komunikace. Kanadské firmy fungují podle přesně strukturované služební hierarchie, i když navenek se prezentují jako neformální systém.

K navazování kontaktů bývá upřednostňováno firemní prostředí. V oblasti Toronta se setkání uskutečňují téměř výhradně ráno nebo brzy odpoledne. Kanaďané sami se v tomto městě vyhýbají schůzkám k večeru, kdy se komplikuje dopravní situace. Při pozvání do firmy je nutno vzít s sebou veškeré materiály, katalogy a vzorky, případně powerpointovou prezentaci.

Při zájmu o první kontakt nebo dlouhodobou spolupráci je nutné osobní setkání. V souvislosti s pandemií koronaviru však Kanaďané pružně přešli na formu online kontaktů, což jim umožnila velmi vyspělá telekomunikační síť a všude dostupný vysokorychlostní internet. Mnohem více než my používají telefon. Běžně zanechávají vzkazy v hlasových schránkách a očekávají takřka okamžitou reakci. K jednání méně využívají v Evropě tolik oblíbeného WhatsAppu, raději komunikují a vyjednávají přes Zoom nebo Skype. Face Time se využívá spíše při komunikaci se známými partnery. Nejlepší časy pro telefonování jsou úterý až čtvrtek mezi 10. až 15. hodinou. Výjimečně je stanovena i délka schůzky. Pozvání do restaurace jsou spíše ojedinělá a probíhají jako pracovní snídaně či kratší pracovní oběd bez alkoholu. Pozvání domů prakticky nepřichází v úvahu, častější může být pozvání na výlet do přírody, projížďku lodí či na ryby.

Kanaďané jsou si vědomi velikosti a vyspělosti kanadské ekonomiky a trhu, s každým však jednají jako rovný s rovným.

Pozvání na večírek co nejdříve oplaťte

Pro obchodní přátele, například při příležitosti podepsání kontraktu, pořádají Kanaďané zpravidla společenskou akci, něco jako dnes u nás oblíbený raut, v Kanadě nazývaný sitdown-dinner. Na tuto akci je obvykle předepsán tmavý oblek nebo smoking. Tyto večírky se konají buď přímo ve firmách, nebo v tzv. service clubech. K odmítnutí pozvání na sitdown-dinner, večeři, oběd či na jakoukoliv společenskou akci musíte mít skutečně velmi vážný důvod. Jinak jde o projev nevychovanosti a zjevného nezájmu s tímto partnerem spolupracovat. Každé pozvání se vždy vhodným způsobem oplácí. Jestliže jste přicestovali do Kanady pouze na několik dní a neplánuje se brzká návštěva kanadských partnerů v ČR, pak vše oplaťte ještě v průběhu pobytu, třeba hned následující den.

Jako dárky se vozí jen drobné firemní pozornosti. Větší dárky se obvykle nepředávají z obavy před možnou korupcí. Při velmi výjimečných příležitostech, jakými jsou pozvání domů, na letní sídlo či na večeři, počítejte s dárkem pro hostitele, případně i pro hostitelku. Vhodné je hostitelce zaslat květiny. Ale pozor na lilie! V Kanadě jsou smutečním kvítím. A na závěr snad ještě jedna poznámka pro kuřáky: kouření je zakázáno v mnoha budovách i celých městech, například v Ottawě není povoleno ani v restauracích či klubech. A v průběhu jednání je přinejmenším nevhodné.

Text: Soňa Gullová

Foto: Shutterstock


Ing. Soňa Gullová, Ph.D., Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 4 / 2022 na straně 48-49.

Štítky Obchodní etika, Kanada

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.