Lehký bojový letoun B-250 emirátského Calidusu dostal zelenou u armády Spojených arabských emirátů. Domácí reference firmě otvírá cestu k dalším zákazníkům v regionu. Při přistání se „dvěstěpadesátky“ opírají o podvozky z dílny české společnosti Charvát AXL, která je rovněž zapojená do vývoje jejich výkonnějších nástupců s označením B-350. Calidus přitom hlásí velký zájem o posílení české stopy v dodavatelském řetězci. Během podzimní proexportní incomingové mise do ČR se emirátskému podniku představilo přes třicet českých leteckých a obranných výrobců.
Dubai Airshow jako slibný začátek
Na potenciál rozvoje průmyslové spolupráce s Calidusem poukázala česká oficiální účast na loňské Dubai Airshow. Reprezentace Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) v Dubaji iniciovala jednání s vedením firmy, které nejenže podpořilo uzavření kontraktů na podvozky s firmou Charvát AXL za více než 10 milionů dolarů, ale také otevřelo nové horizonty pro další možnou spolupráci.
Na Dubai Airshow Calidus prvně představil výhledové plány a maketu letounu B-350 v plné velikosti. Ve vývoji i výrobě jednomotorového turbovrtulového letounu s celokompozitní konstrukcí mají Češi rozhodně co nabídnout. Ostatně Charvát AXL má u letounu B-350 na starosti kompletní vývoj nového tříkolového zatahovacího podvozku. Ministerské delegaci navíc Calidus poodhalil své úvahy o dalších leteckých programech, které rovněž spadají do dodavatelského portfolia českých firem.
V nejpokročilejší fázi certifikačních zkoušek je nyní firma s lehkým bitevníkem B-250. Prvním zákazníkem se stala armáda Spojených arabských emirátů, která si objednala přes 20 strojů. Zatímco příprava na sériovou výrobu běží s dodavateli, kteří se podíleli na vývoji letounu, Calidus očekává rozšíření dodavatelské mapy v souvislosti s vyhlídkami na customizované verze letounů. Příležitosti pro další české firmy se tedy mohou naskytnout také v programu B-250. Charvát AXL u B-250 pomáhal s dokončením vývoje a certifikací podvozku a má prozatím uzavřenou smlouvu na výrobu patnácti sériových kusů.
Pro letoun B-250 podle Calidusu dodává přes osmdesát zahraničních podniků z Brazílie, USA, Francie, Velké Británie, Španělska či Izraele. Českou republiku přitom reprezentuje nejen společnost Charvát AXL, která na hydraulických částech podvozků spolupracuje s domácím Jihlavanem. Překryt kabiny letadla dodává uherskohradišťský Plexiweiss, který spadá pod stejnojmenný německý koncern.
Delegace v Aircraft Industries: největší výrobce civilních letounů v Česku, který stojí za legendárním strojem L-410, nyní přichází s novou generací letounu s označením L-410 NG. Česká republika jako jediná země v EU má schopnost vyvinout a vyrobit devatenáctimístný turbovrtulový letoun (tedy kategorie L-410) na vlastním území.
Calidus na misi v Česku
Aby se česká vlajka dostala v dodavatelském řetězci Calidusu výše, spojily síly Ministerstvo průmyslu a obchodu a Ministerstvo obrany, které s podporou Ministerstva zahraničních věcí a agentury CzechTrade zorganizovaly proexportní misi Calidusu do České republiky.
Do Česka přicestovala pětičlenná delegace v čele s generálem Abdullou Alhashmim, viceprezidentem Calidusu a bývalým armádním pilotem, který má ze 70. let zkušenosti s létáním na českých strojích L-29 Delfín. Nejen proto nemohla v programu chybět návštěva Aera Vodochody, největší letecké továrny v Česku, která stojí za legendárními vojenskými cvičnými letouny a nyní přichází s novou generací s označením L-39NG.
Pětidenní program delegace Calidusu odstartoval v Praze jednací sérií s českými dodavateli komponent na tzv. Sourcing Day CzechTrade. Jedná se o akci ušitou na míru zahraničním podnikům, které hledají v Česku dodavatele. Na jednání s Calidusem dorazilo v rámci jednoho dne více než dvacet českých firem, které byly na základě požadavků Calidusu vyselektovány Asociací leteckého a kosmického průmyslu a agenturou CzechTrade. Následně delegace navštívila přes patnáct předem vytipovaných leteckých a obranných podniků ve Středočeském, Pardubickém a Zlínském kraji. Během návštěvy se Calidus seznámil s hlavními hráči a získal komplexní přehled o schopnostech a know-how českého leteckého a obranného průmyslu. Právě možnost poznat český průmysl do hloubky je unikátní přidanou hodnotou aktivit tohoto druhu podporovaných z programu incomingových misí MPO a projektů na podporu ekonomické diplomacie – v případě návštěvy Calidusu v synergickém propojení.
České firmy se představují
Společnosti 5M a LA composite představily emirátské delegaci své kompetence v rovině kompozitních materiálů. S ohledem na celokompozitní konstrukce letounů Calidusu se jednalo o jednu z kategorií prioritního zájmu. GE Aviation Czech, PBS Velká Bíteš a Avia Propeller uvedly české kapacity ve světě motorů a vrtulí, což byla další klíčová schopnost poptávaná Calidusem. Ve výrobě leteckých motorů je Česko v elitním klubu pouhých sedmi zemí na světě, které umějí vyvinout a vyrobit turbovrtulový i proudový pohon. A nezaostáváme ani v nastupující éře e-mobility. Českým pionýrem je na tomto poli společnost MGM Compro. Zlínská rodinná firma, která vyvíjí a vyrábí komplexní řešení elektrických pohonů, na programu mise také nechyběla.
O možnostech dodávek leteckých přístrojů, multifunkčních displejů a optických systémů nočního vidění s Calidusem jednala společnost LPP. Své vývojové a zkušebnické kapacity pro ověřování a certifikační zkoušky letadel prezentoval emirátským partnerům Výzkumný a zkušební letecký ústav z pražských Letňan. Delegace se rovněž seznámila s nedestruktivními testovacími metodami společnosti Radalytica, která jako jediná na světě poskytuje mobilní robotické 3D počítačové tomografy. Aircraft Industries, největší výrobce civilních letounů v Česku, zaujal novou generací legendárních letounů L-410 NG. Devítimístný turbovrtulový letoun EV-55 kunovického Evektoru dokonce Calidus vnímá jako možnou investiční příležitost. Společnost Vrgineers delegaci přenesla do virtuálního prostředí, simulátory pro virtuální pilotní výcvik firmy si vyzkoušel na vlastní kůži i generál Alhashmi. Součástí turné po vybraných firmách byly dále návštěvy ve společnostech Tatra, Ray Service, Mesit či státním podniku VOP.
Vrgineers: simulátory pro virtuální pilotní výcvik a headset XTAL, který je výsledkem vlastního vývoje holešovické firmy, zaujaly i generála Alhashmiho, viceprezidenta emirátského Calidusu.
Jdeme dál…Na veletrhy IDEX Abú Dhabí a Dubai Airshow 2023
Protože incomingová mise potvrdila potenciál pro spolupráci se Spojenými arabskými emiráty na poli leteckého a obranného průmyslu a současně silný zájem ze strany českých firem, Ministerstvo průmyslu a obchodu začalo bezprostředně po návštěvě ve spolupráci s resorty obrany a zahraničních věcí rozpracovávat další návazné proexportní aktivity, které mohou posunout započatý dialog o krok dál a přetavit navázané kontakty v konkrétní obchodní případy.
Nejbližší takovou událostí je únorový veletrh IDEX v Abú Dhabí, kde se díky propojení české oficiální účasti a projektu na podporu ekonomické diplomacie představí Češi v nezvykle silné sestavě. Společná národní expozice a přilehlé stánky českých firem vydají dohromady na téměř 700 metrů čtverečních české přítomnosti. V listopadu potom přesně po dvou letech přistane česká letecká posádka v rámci oficiální účasti opět na dalším ročníku Dubai Airshow – tedy akce, z níž se spolupráce s emirátským Calidusem zrodila.
Letouny B-250 pohání mezinárodní spolupráce
Filozofii zapojení mezinárodních dodavatelů dokládá příběh letounu B-250. Ten představuje výsledek spolupráce mezi SAE (společnost Calidus) coby investorem, Brazílií (společnost Novaer) jako designérem a USA (společnost Rockwell Collins) jako dodavatelem avioniky. SAE se pomocí letounu B-250 snaží získat místo mezi světovými výrobci letadel. B-250 soukromé společnosti Calidus, označovaný také jako Al-Badr (arabský úplněk), zapadá do vnitrostátních rozvojových plánů „Vision 2030“, jejichž cílem je vytvořit ze SAE centrum technologických inovací. Výroba letounu může navíc přinést i určitý stupeň autonomie v oblasti vojenství. Za vývojem letounu B-250 stojí brazilská společnost Novaer a její šéfkonstruktér Joseph Kovács. K jeho dřívějším pracím patří například známé turbovrtulové letouny EMB-312 Tucano a EMB-314 Super Tucano. B-250 koncepčně a technologicky vychází z Kovácsova projektu A-67 Dragon. Vývoj letounů B-250 byl zahájen v roce 2015 a dokončen v průběhu dvaceti měsíců, a to včetně výroby dvou prototypů v brazilské továrně Novaeru. Sériová výroba by se měla přesunout do města Al Ajn na východě emirátu Abú Dhabí. B-250 Al-Badr je lehký bitevní letoun s možností využití pro průzkum a sledování. Je jedenáct metrů dlouhý s rozpětím křídel dvanáct metrů, má dvoučlennou osádku a motor Pratt & Whitney Canada mu dává rychlost kolem 500 kilometrů za hodinu. Na sedmi vnějších závěsnících může nést výzbroj o celkové hmotnosti až 1800 kilogramů. Letoun by měl představovat ideální vzdušnou zbraň proti povstaleckým a dalším nepravidelným jednotkám.
Článek zpracovali: Anna Uljačenková za Asociaci leteckého a kosmického průmyslu a Miroslav Scheiner za Ministerstvo průmyslu a obchodu
Text: A. Uljačenková a M. Scheiner
Foto: archiv firem a MPO a www.calidus.ae