Čína trpěla bezmála tři roky kvůli politice nulové tolerance vůči covidu. Její náhlé
otevření komplikují rychle rostoucí počty nakažených a globální makroekonomické
prostředí. I proto bude napříště přístup k evropskému byznysu vstřícnější, řekla
v lednové debatě na platformě Alter Eko konzultantka poradenské společnosti
Alternative Perspectives Lu AiFeng. O čem dále mluvila?
O hrozbě nových uzávěr čínské ekonomiky
Panují obavy, že se něco podobného stane. Já jsem ale optimista. Věřím, že k lockdownu, ať už celé země, nebo jejích ekonomických center, už nedojde. Popravdě, neumím si to představit i proto, jak nákladné by něco podobného bylo. Navzdory tomu, že po překvapivém otevření byla situace poměrně chaotická. Z novoročního projevu prezidenta Siho a dalších signálů ale vyplývá, že je snaha se s touto situací vyrovnat bez nových uzávěr.
O překvapivé změně
Došlo ke změně rétoriky a politiky. Nejspíš se ve vedení objevily odlišné názory na to, jak se postavit ke covidu. Že by ale mělo dojít ke změně ve vedení země nebo ke změně jejího směřování ve strategických otázkách, to si nemyslím. Můžeme se ale dočkat určitých modifikací. Čína například na mezinárodní scéně nejspíš ukáže přívětivější tvář, o čemž ostatně na ekonomickém fóru v Davosu hovořil Liou Che, poradce prezidenta Siho.
O (staro)nových globálních cílech
Priority se nezmění, k jistým úpravám ale dojde. V Číně například panují velké obavy o její image, která se může negativně podepsat na přístupu k ní. A Čína nechce být izolována. Proto se dá čekat snaha vylepšit vztahy se Západem, zejména s USA. Klíčovým prvkem ekonomické diplomacie a mezinárodní hospodářské politiky přitom zůstane projekt novodobé Hedvábné stezky. Ten by měl vést také k nalezení nových trhů pro čínský export, což je dalším cílem Pekingu.
O otevření jako příležitosti pro byznys (v Evropě)
V Číně je tradičně zájem o kvalitní evropské potraviny, farmaceutické výrobky, biotechnologie a high-tech produkty. A zároveň o vše, co nějak souvisí se zelenou transformací, s ekologií. To bude platit i napříště s tím, že po covidu budou zejména farmaceutické výrobky a obecněji vše, co souvisí s péčí o zdraví, hodně v kurzu. Totéž platí o investicích.
O vzestupu a pádu ŠKODY Auto
V minulosti byla velmi úspěšná. V posledních letech, zejména za covidu, šly ale její prodeje prudce dolů. Jde o jednu z obětí lockdownů. Zároveň doplácí na to, že si nenašla své místo na trhu, není jasně zařazena. A do třetice jí v Číně vyrostla silná konkurence moderních domácích značek. Ty se objevily rychle, disponují nejnovějšími technologiemi, nabízejí elektrovozy, to vše za velmi vstřícné ceny.
O tom, jak v Číně dnes uspět
Podmínkou úspěchu na čínském trhu jsou dlouhodobě budované a poctivě udržované vztahy. Například v automobilovém sektoru, který je velmi restriktivní, je něco podobného bezesporu nákladné a zdlouhavé. Že to jde, o tom svědčí příběh Volkswagenu a nebo – v posledních letech – Tesly, která měla dobré výsledky i v průběhu pandemie. A gigafactory v Šanghaji například postavila a auta začala vyrábět za pouhých dvanáct měsíců.
Zkráceno a upraveno redaktory platformy Alter Eko
Zdroj: Alter Eko