Země javorového listu jako globální hráč na zemědělsko-potravinářském trhu

Text Filip Lameš Foto Shutterstock Publikováno
thumbnail Kanada

Pětici největších světových vývozců zemědělských a potravinářských produktů uzavírá za Evropskou unií, Spojenými státy, Brazílií a Čínou právě Kanada. V roce 2023 zamířily kanadské zemědělské produkty v hodnotě téměř 70 miliard amerických dolarů do více než 200 zemí.

Zemědělsko-potravinářské odvětví vytváří 7 % hrubého domácího produktu a zaměstnává přibližně 2,3 milionu Kanaďanů. Tato skutečnost zjednodušeně řečeno představuje jedno z devíti pracovních míst v národním hospodářství. Na území Kanady je téměř 190 tisíc farem s průměrnou velikostí přibližně 330 hektarů. Farmy hospodaří na 62 milionech hektarů půdy, což odpovídá 6,2 % rozlohy celé země. Centra zemědělské produkce jsou v prérijních oblastech provincií Alberta, Saskatchewan a Manitoba, ve kterých se nachází 70 % veškeré zemědělské půdy. Další produkční oblasti jsou v provinciích Québec a Ontario, částečně pak v Britské Kolumbii.

Spojené státy americké byly historicky s ohledem na geografickou a kulturní blízkost logickým hlavním obchodním partnerem Kanady. Doposud do USA směřovalo až 60 % veškerého kanadského zemědělského vývozu, přičemž opačným směrem proudilo více než 57 % kanadského dovozu. V době psaní tohoto článku není ještě zřejmé, jaké dopady bude mít na obchodní toky aktuální obchodní válka mezi oběma zeměmi. Podle předběžných analýz však americká cla mohou významně snížit hodnotu kanadského vývozu o jednotky miliard dolarů a způsobit ztrátu tisíců pracovních míst.

Výjimečná příležitost i pro český agroexport

Kanada představuje pro české firmy díky své kupní síle, zemědělské tradici a současnému geopolitickému vývoji zajímavého obchodního partnera. Vzájemný obchod zaznamenává i díky prozatímnímu uplatňování obchodní dohody CETA významný růst. Obrat agrárního zahraničního obchodu se meziročně nadále zvyšuje a v roce 2024 dosáhl hodnoty 1,369 miliardy korun. V případě agrárního vývozu došlo k navýšení na současných 358 milionů korun za rok 2024.

Současně se předpokládá, že Kanada bude i nadále pokračovat v hledání nových obchodních partnerů a diverzifikaci své dodavatelsko-odběratelské sítě. To by mělo napomoci českým exportérům lépe prorazit na místní trh. S více než čtyřiceti miliony obyvatel a jejich spotřebitelskými preferencemi blízkými Evropě vidíme v Kanadě zajímavé obchodní příležitosti v sektoru alkoholických a nealkoholických nápojů, potravin a cukrovinek nebo také moderních technologií a strojů. Tyto příležitosti jsou lákavé, ale teritorium je rovněž vzdálené a komplikované.

Trh, o který se musí bojovat

Rád bych znovu připomenul, že vzhledem k rozdílným legislativním pravidlům se na Kanadu nedá vždy pohlížet jako na jeden homogenní trh, ale spíš jako na deset různých provinčních trhů s různými specifiky a omezeními. A ani CETA plně neliberalizovala obchod se zemědělskými produkty – na kanadské straně zůstala určitá omezení například v oblasti mléčných produktů, kde jsou stále v platnosti dovozní kvóty.

Dobrým začátkem, jak oslovit kanadský trh, jsou nicméně mezinárodní veletrhy, kde hojně vystavují i ostatní evropské státy. Nejvýznamnější potravinářskou akcí je veletrh SIAL Canada, který se koná střídavě ve dvou nejlidnatějších provinciích, a to v Ontariu (Toronto) a Québecu (Montréal). Pravidelně se zde představuje přes tisíc vystavovatelů z více než padesáti zemí a návštěvnost přesahuje 25 tisíc účastníků. Letošní ročník se uskuteční v Torontu ve dnech 29. dubna až 1. května. Veletrh umožňuje prezentovat výrobky ze sektoru nápojů (alkoholické i nealkoholické), potraviny, cukrovinky a čokolády, mražené výrobky, produkty zdravé výživy a koření i potravinářské technologie. Letošní účast českých firem již tradičně podpoří Ministerstvo zemědělství v rámci Projektu na podporu ekonomické diplomacie (PROPED).

Největší veletrh pro výrobce zemědělské techniky a technologií pod názvem Canada's Outdoor Farm Shows se bude konat v Ontariu ve dnech 9. až 11. září 2025. Pravidelně jej navštěvuje více než 40 tisíc návštěvníků a prezentuje se 650 vystavovatelů. Nabízí širokou paletu strojů na zpracování a přípravu půdy, secí a sázecí stroje, postřikovače nebo také traktory, kombajny a další manipulační techniku. Trendem je i nasazení nejmodernějších technologií v zemědělství (smart agri). Účast českých firem na tomto veletrhu bude letos rovněž podpořena z projektu PROPED.

Závěrem

Pro české exportéry představuje Kanada perspektivního strategického partnera. Řada českých zemědělských a potravinářských firem už na místním trhu úspěšně působí – od Budějovického Budvaru přes Farmet nebo Bednar po Bohemia Hop. Vzhledem k současnému obchodnímu napětí mezi Kanadou a USA lze očekávat rostoucí zájem Kanady o české produkty a řešení i v oblasti potravinářských produktů a zemědělské techniky. Je proto klíčové tuto unikátní turbulentní dobu využít a Velvyslanectví ČR v Ottawě je připraveno vám s prezentací a vstupem na trh pomoci.  

Text: Filip Lameš

Foto: Shutterstock


Filip Lameš je zemědělský diplomat na Zastupitelském úřadu ČR v Ottawě.

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 2 - 3 / 2025 na straně 36-37.

Štítky Kanada, Zemědělství, Potravinářství, MZV

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.